۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۲۸۴۹ ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۰ دسته: کشاورزی
۳

علیرضا عباسی نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس، قیمت مناسب خرید تضمینی کلزا را بیش از ۲ برابر قیمت خرید تضمینی گندم دانست و افزود: کمیسیون کشاورزی مجلس بر ضرورت افزایش قیمت خرید تضمینی کلزا تاکید دارد و این مسئله را از مسئولین پیگیری می‌کند. اگر قیمت خرید تضمینی کلزا از ۱۵ هزار تومان کنونی افزایش پیدا نکند، کشاورزان انگیزه‌ای برای کاشت این محصول نخواهند داشت.

علیرضا عباسی نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در گفتگو با مسیر اقتصاد در خصوص وضعیت قیمت خرید تضمینی دانه کلزا برای سال ۱۴۰۱ گفت: با توجه به افزایش قیمت گندم به ۱۱۵۰۰ تومان و عدم تغییر قیمت ۱۵۰۰۰ تومانی کلزا، می توان گفت اعتراض کشاورزان کلزاکار کاملا به حق بوده است زیرا طبق روال سال های گذشته تفاوت قیمتی، بیش از ۲ برابری بین دو محصول گندم و کلزا وجود داشته است. کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی تذکراتی را به مسئولین مربوطه داده است و موافقت خود را مبنی بر افزایش قیمت دانه کلزا اعلام نموده است.

قیمت خرید تضمینی کلزا باید بیش از ۲ برابر گندم باشد

نایب رئیس کمسیون کشاورزی مجلس در ادامه بیان داشت: به منظور تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری در خودکفایی محصولات اساسی به خصوص در دانه های روغنی لازم است قیمت خرید تضمینی کلزا افزایش یابد. عملکرد دانه کلزا در هکتار نصف گندم است، طبق آمارها میزان تولید کلزا در هکتار ۲ تن و گندم ۴ تن است لذا این تفاوت عملکردی و از طرفی قیمت کم کلزا باعث شده کشاوزران انگیزه ای برای افزایش تولید در دانه روغنی کلزا نداشته باشند.

عباسی افزاد: تعیین نامناسب قیمت خرید تضمینی کلزا کشاورزان را به کشت محصولات غیر اساسی سوق می دهد و لاجرم دولت برای تامین کالای های اساسی باید دست به واردات بزند. در واقع عدم افزایش قیمت کلزا رابطه ی مستقیمی با افزایش واردات دانه های روغنی دارد.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در پایان با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در اوّلین روز سال ۱۴۰۱ اظهار داشت: بعضا در دستگاه های دولتی اشخاصی وجود دارند که حامی واردات کالاهای اساسی هستند زیرا نفع این اشخاص در واردات تامین می شود. بنابراین برای مقابله با این مسئله، باید اقدام به قیمت گذاری مناسب جهت حمایت از تولید داخل صورت گیرد و از طرفی دولت ها خود را موظف به اجرای صحیح الگوی کشت در کشور نمایند و در همین راستا با ایجاد مشوق هایی، کشاورزان را در جهت تولید و تامین کالاهای اساسی سوق دهند.

انتهای پیام/ کشاورزی

  1. امسال تمام زمینهامان کلزا کاشتم دیگه با این وضع اگه چیزی نکارم کلزا نمیکارم
    مبارکه افرادی که خواهان واردات دانه های روغنی هستند نوش جانتون
    نه من نه بقیه کشاورزانی که میشناسم کلزا نمیکاریم

    ۱۲
  2. والا اگر کشور با بحران کلزا مواجه بشه دیگه به هیچ وجه نمیکارم، نشد که تو همین موقع کمیاب شدن روغن و گرون شدن وحشتناک و کمبود دانه ی روغنی داخلی و کاهش کشت امسال و بالا رفتن قیمت دلار که اگه کشاورز نکاره مجبور میشند با دلار سر به فلک کشیده از جای دیگه التماس کنند و بیارند، اونوقت قیمت کلزا رو پانزده هزار بردارند به قیمت خیلی خیلی غیر منصفانه، حداقل با این گرونی ها باید بیست و پنج برمیداشتند، ولی با این کار تیر خلاص زدند به کشت کلزا، هیچ کشاورزی با این گرونی نمیاد بکاره که ازش مفت بردارند، متاسفم برا حکومت آخوندی که هیچ نمیفهنه

    ۰۰


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.