۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۲۷۷۶ ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۵ دسته: انرژی، انرژی هسته‌ای
۰

کشور هند در نظر دارد تا عملیات ساخت ۱۰ نیروگاه هسته‌ای جدید باظرفیت ۷۰۰۰ مگاوات را تا ۳ سال آتی انجام دهد. ساخت همزمان این نیروگاه‌ها که تحت عنوان ناوگان هسته‌ای از آن یاد می شود، موجب کاهش هزینه ساخت و زمان پروژه خواهد شد.

به گزارش مسیر اقتصاد کشور هند با هدف افزایش سرعت و کاهش هزینه‌های ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای، احداث همزمان ۱۰ نیروگاه هسته‌ای با ظرفیت ۷ گیگاوات را در دستور کار قرارداده است. پیش بینی می شود که این نیروگاه‌ها طی مدت ۵ سال از شروع کار به بهره برداری برسند.

ساخت همزمان ۱۰ راکتور در هند تحت عنوان ناوگان هسته‌ای

هند برنامه ریزی کرده است تا برای اولین بار، ۱۰ نیروگاه اتمی ۷۰۰ مگاواتی در کایگای کارناتاکا را در سه سال آتی و تا سال ۲۰۲۳ تحت عنوان هسته‌ای “ناوگان” آغاز کند.

هند ساخت ۱۰ راکتور آب سنگین تحت فشار بومی (PHWR) که هر کدام ۷۰۰ مگاوات ظرفیت تولید برق داشت را در ژوئن ۲۰۱۷ تصویب کرده بود. این ده نیروگاه هسته‌ای آب سنگین PHWR با هزینه ۱.۰۵ لخ کرور روپیه (۱۳.۸ میلیارد دلار) ساخته خواهد شد.

شایان ذکر است که برای اولین بار است که دولت با هدف کاهش هزینه ها و سرعت بخشیدن به کار، ساخت ۱۰ راکتور هسته‌ای را در یک مرحله تصویب کرد.

در حالت ناوگان، انتظار می رود که یک نیروگاه هسته ای در یک دوره پنج ساله از اولین بتن‌ریزی ساخته شود. فعالیت های حفاری در محل پروژه، نشان دهنده آغاز ساخت راکتورهای هسته‌ای در این پروژه کلان است.

راکتورهای آب سنگین PHWR، پایه اصلی برنامه هسته‌ای هند

در حال حاضر، هند ۲۲ راکتور با ظرفیت مجموع ۶۷۸۰ مگاوات در حال بهره برداری دارد. یک راکتور ۷۰۰ مگاواتی در کاکرپار در گجرات در ۱۰ ژانویه سال گذشته به شبکه متصل شد، اما هنوز به صورت تجاری آغاز به کار نکرده است.

راکتورهای آب سنگین PHWR که از اورانیوم طبیعی به عنوان سوخت و از آب سنگین به عنوان تعدیل کننده استفاده می کنند، به عنوان پایه اصلی برنامه انرژی هسته‌ای هند ظاهر شده اند.

افزایش ۷ گیگاواتی تولید برق هسته‌ای هند از طریق این پروژه که به عنوان ناوگان هسته‌ای از آن یاد می شود، عملا ظرفیت تولید برق هسته‌ای هند را به بیش از دو برابر ظرفیت فعلی خواهد رساند. این مسئله حاکی از توجه ویژه هند به انرژی هسته‌ای جهت تامین برق و انرژی پاک و پایدار این کشور است.

منبع: اکونومیک تایمز

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.