۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۲۶۷۲ ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۰ دسته: مسکن
۰

افشین بیک پور کارشناس مسکن اندیشکده اقتصاد مقاومتی، در برنامه سه شنبه ۶ اردیبهشت رادیو گفتگو، کیفیت سکونتگاهی، ظرفیت جذب جمعیت منطقه و وجود خانه‌های خالی را سه عامل مهم در تحقق اصولی اهداف نهضت ملی مسکن دانست و گفت: این طرح بزرگ نباید تنها به ساخت مسکن محدود شود. بنابراین وزارت راه و شهرسازی به تنهایی نمی‌تواند پیشبرد نهضت ملی مسکن را به خوبی مدیریت کند و لازم است این مهم در سطح نهاد ریاست جمهوری و با برگزاری منظم جلسات به صورت هفتگی انجام شود.

به گزارش مسیر اقتصاد برنامه رادیو گفتگو در روز سه شنبه ۶ اردیبهشت ماه به بررسی اقدامات موثر در راستای نهضت ملی مسکن پرداخت. در این برنامه افشین بیک پور کارشناس مسکن اندیشکده اقتصاد مقاومتی، گفت: در گام صفر دولت باید هدف خود را از برنامه نهضت ملی مسکن دقیق مشخص نماید زیرا در صورت مشخص نبودن هدف ممکن است تجارب نا مطلوب گذشته مجددا تکرار گردد و موجب اتلاف منابع کشور گردد. این کارشناس اقتصادی ادامه داد: به عنوان مثال اگر دولت هدف خود را ساخت مسکن بگذارد با اینکه هدف خود را تامین مسکن متناسب با نیاز در هر منطقه انتخاب نماید، دارای آثار و برنامه های متفاوتی خواهد بود.

هر کدام از مناطق سکونتگاهی نیازمند استراتژی مخصوص بخود است

وی افزود: وقتی هدف، تامین مسکن متناسب با نیاز در هر منطقه باشد آنگاه با بررسی شاخص های سنجش پذیر مرتبط به این نتیجه میرسیم که برخی شهرها نیاز به ساخت مسکن ندارند و باید با روش های دیگری مانند اجرای مالیات بر خانه های خالی یا اجرای پروژه های حمل و نقل سریع السیر تامین مسکن را برای خانواده ها تسهیل کرد. این حرف به این معنی نیست که نباید ساخت و عرضه مسکن اتفاق بیفتد، بلکه با بررسی شاخص های بازار مسکن در برخی شهرستان ها و استان ها متوجه میشویم که برخی مناطق مانند شهرهای استان سیستان و بلوچستان از کمبود مسکن رنج میبرند که باید سیاست افزایش عرضه مسکن در اولویت قرار بگیرد.

وی افزود: کیفیت سکونتگاهی، ظرفیت جذب جمعیت منطقه و وجود خانه‌های خالی سه عامل مهم تدوین استراتژی‌های نهضت ملی مسکن است که دولت باید برای تحقق شعار خود از آرایش‌های متفاوتی از این سه عامل استفاده نماید. به عنوان مثال در حال حاضر بر اساس استاندارد های شهرسازی مطلوب، شهر تهران بیش از ۵ میلیون نفر جمعیت اضافی را در خود جای داده است که منجر به ایجاد بحران‌های سکونتگاهی در این شهر شده است. بنابراین نیاز است که برای هر منطقه سکونتگاهی استراتژی مخصوص آن تدوین شود. این رویکرد استفاده از سایر ابزارهای تامین مالی را نیز برای دولت تسهیل خواهد کرد.

برنامه نهضت ملی مسکن باید از طریق نهاد ریاست جمهوری مدیریت و هدایت گردد

بیک پور ادامه داد: طی ۸ سال آینده بیش از ده میلیون متقاضی بالقوه مسکن وجود خواهد داشت که دولت باید زمینه تهیه مسکن متناسب با نیاز را برای آنها فراهم نماید. اما بر اساس آنچه بیان شد، تفویض برنامه نهضت ملی مسکن به وزارت راه و شهرسازی کارآمد نخواهد بود و توان این وزارت خانه عمدتا به ساخت مسکن محدود خواهد شد. زیرا اقدامات مربوط به تدوین و پیاده سازی استراتژی‌های هر منطقه نیازمند بسیج شدن و همراهی سایر دستگاه‌های دولتی است. بنابراین لازم است که پیشبرد برنامه نهضت ملی مسکن بر اساس اهداف گفته شده، در سطح نهاد ریاست جمهوری صورت پذیرد و جلسات منظم آن هر هفته برگزار گردد.

اولویت اصلی وزارت راه و شهرسازی باید تکمیل و بهره برداری از سامانه املاک باشد

بیک پور با اظهار اینکه طرح نهضت ملی مسکن ابهامات زیادی برای متقاضیان ایجاد کرده است، افزود: ثبت نام کنندگان طرح نهضت ملی مسکن، سؤالات متعددی دارند. از جمله اینکه پروژه دقیقاً کجا اجرا می‌شود، آورده نقدی مردم و قیمت تمام شده چه‌قدر خواهد بود و … لذا وزارت راه و شهرسازی باید برای رفع ابهامات مردم یک سخنگو تعیین کند تا به سؤالاتشان پاسخ دهد.

وی در پایان افزود: یکی از مهمترین نیازهای سیاست گذاری توسعه شهری و روستایی و شناسایی متقاضیان موثر، داشتن اطلاعات درآمدی و سکونتگاهی خانواده هاست. از این رو اولویت اصلی وزارت راه و شهرسازی باید این باشد که به کمک دولت هر چه سریع تر بهره برداری کامل از سامانه را ایجاد نماید.

انتهای پیام/ مسکن



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.