۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۲۳۷۱ ۳۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۰ دسته: پول و بانک
۰

نرخ تورم مصرف کننده در ترکیه به بیش از ۶۰ درصد رسیده که بالاترین میزان در بیش از ۲ دهه اخیر است. رشد قیمت انرژی و تضعیف لیر دلیل اصلی افزایش هزینه‌ها عنوان شده است که موجب شده قیمت تمام شده محصولات در کشور ترکیه در مقایسه با سال گذشته بیش از ۱۰۰ درصد افزایش یابد. مقامات ترکیه معتقدند در شرایطی که بخش تولید از افزایش قیمت انرژی و دیگر نیازهای وارداتی خود رنج می‌برد، افزایش نرخ بهره نه تنها کمکی به کنترل رشد قیمت‌ها نمی‌کند، بلکه هزینه اخذ تسهیلات بانکی را نیز بر بخش تولید تحمیل خواهد کرد. در مقابل اقداماتی همچون تقویت ارزش پول ملی، کنار گذاشتن دلار از مبادلات خارجی و کاهش مالیات‌های بخش تولید و کالاهای اساسی، در دستورکار ترکیه قرار گرفته است.

به گزارش مسیر اقتصاد نرخ تورم در ترکیه به بالاترین میزان در طول دو دهه اخیر رسیده است. نرخ تورم ترکیه در ماه اخیر میلادی به بیش از ۶۱ درصد رسید؛ درحالیکه در ماه قبل از آن نرخ تورم این کشور ۵۴ درصد گزارش شده بود. در نمودار زیر میزان افزایش قیمت به تفکیک انرژی، غذا و خدمات در اقتصاد ترکیه در طول یک سال اخیر نشان داده شده است.

چنانچه مشخص است سهم اصلی در افزایش قیمت‌ها در ترکیه به افزایش قیمت انرژی مرتبط است که بیش از ۱۰۰ درصد افزایش یافته است.  همچنین روند افزایش تورم در اقتصاد ترکیه به خوبی نشان می‌دهد رشد قیمت انرژی سهمی اساسی در بالا کشیدن قیمت‌ها در دیگر بخش‌های اقتصاد این کشور داشته است.

ثبت رکورد ۲۰ ساله تورم ترکیه نتیجه افزایش قیمت انرژی و تضعیف لیر

اسف بار تر اینکه تورم تولیدکننده در کشور ترکیه در دو ماه اخیر سه رقمی شده است؛ بدین معنی که درحال حاضر قیمت تمام شده محصولات تولیدی در ترکیه در مقایسه با سال گذشته بیش از ۲ برابر شده است.

از ابتدای سال ۲۰۲۲ میلادی، قدرت برابری لیر در مقایسه با دلار بیش از ۹ درصد کاهش یافته است. علاوه بر این افزایش قیمت جهانی انرژی موجب افزایش هزینه تولید محصولات در کشور ترکیه شده است. تولیدکنندگان کشور ترکیه وابستگی زیادی به واردات انرژی و مواد مورد نیاز برای تولید محصولات دارند و افزایش نرخ ارز و قیمت انرژی، به طور جدی هزینه‌های آن‌ها را افزایش داده است.

نرخ بهره واقعی در ترکیه پایین ترین در کل جهان

در شرایطی که اقتصاد ترکیه از تورم بالای بخش تولید ناشی از کاهش ارزش پول ملی و قیمت انرژی رنج می‌برد، سیاستمداران این کشور قصد بالا بردن نرخ بهره را ندارند و این مسئله موجب شده است نرخ بهره واقعی در این کشور، به پایین ترین میزان در کل جهان برسد. در حال حاضر نرخ بهره بانکی در ترکیه در حدود ۱۴ درصد است که بیش از ۴۷ درصد کمتر از نرخ تورم در این کشور است.

مقامات ترکیه معتقدند در شرایطی که بخش تولید از افزایش قیمت انرژی و قیمت کالاهای وارداتی رنج می‌برد، افزایش نرخ بهره نه تنها کمکی به کاهش تورم و کاهش قیمت تمام شده محصولات نمی‌کند، بلکه هزینه‌های تولیدکنندگان در اخذ تسهیلات بانکی را نیز افزایش می‌دهد.

راهکار ترکیه برای مقابله با تورم چیست؟

در مقابل مقامات ترکیه معتقدند به جای افزایش نرخ بهره باید شرایط را برای کاهش هزینه تولید فراهم کنند و برای این هدف اقداماتی همچون تقویت ارزش پول ملی، کنار گذاشتن دلار از مبادلات خارجی و کاهش مالیات‌های بخش تولید و کالاهای اساسی را در دستورکار قرار داده‌اند.

منبع: بلومبرگ

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.