۲۶ مهر ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۲۲۶ ۰۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۶ دسته: کشاورزی
۰

نظر افضلی، نائب رئیس دوم کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی، ضمن اشاره به تاخیر و عدم اثرگذاری نرخ خرید تضمینی اعلام شده بر تصمیم کشاورزان برای کشت محصولات، ظرفیت مناسب کشور در تولید محصولات کشاورزی و توانایی جایگزین کردن درآمد آن را با نفت خاطر نشان کرد.

نظر افضلی، نماینده استان خراسان جنوبی و نائب رئیس دوم کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در گفتگو با مسیر اقتصاد ضمن اشاره به تاخیر در اعلام قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی، لزوم برنامه ریزی برای رسیدن به خودکفایی در سایر محصولات مهم کشاورزی را خاطر نشان کرد.

این نماینده مجلس، تاخیر در اعلام قیمت خرید تضمینی را نامناسب دانست و گفت: این نرخ بایستی در ابتدای ماه زراعی به کشاورزان اعلام گردد تا در تصمیم آن ها برای کشت محصولات اثر گذار باشد. در حال حاضر کشاورزان تصمیم خود را بر اساس قیمت های سال قبل گرفته اند.

وی درباره رشد قیمت محصولات کشاورزی، گفت: قیمت خرید تضمینی محصولات بایستی بر اساس تورم محاسبه شود و رشد  ۲٫۳ درصدی قیمت گندم را پایین دانست.

افضلی با اشاره به ظرفیت کشاورزی در کشور، گفت: ما توانایی رسیدن به خودکفایی را داریم و در سال جاری نیز به نظر می رسد که کشت دیم و آبی گندم خوبی در کشور انجام شده است. همچنین با توجه به بارندگی مناسبی که در استان های غربی و مرکزی کشور مثل فارس رخ داده است، تا کنون مشکلی در مسئله آب نداشته ایم.

وی با پیش بینی خودکفایی در سال آینده، درباره اقدامات دولت برای رسیدن به پایداری در خودکفایی محصولات، گفت: خرید و پرداخت به موقع محصولات، تامین نهاده ها و همچنین مکانیزه کردن کشاورزی و آبیاری از جمله اقداماتی است که می تواند در زمینه رسیدن به پایداری در خودکفایی محصولات، موثر باشد.

نائب رئیس کمیسیون کشاورزی، ضمن تایید محصولات کشاورزی کشور از نظر کیفیت و سلامتی، گفت: نکته مهمی که در مورد محصولات کشاورزی تولید شده در داخل کشور این است که هر مقدار که در کشور تولید شود، می توان این اطمینان را داشت که مشکلی از نظر سلامتی ندارد و می توان مطمئن بود که مثل محصولات وارداتی، تراریخته نیست.

وی با اشاره به لزوم مراقبت و نظارت به محصولات کشاورزی وارداتی به کشور، گفت: این محصولات بایستی مورد نظارت و بررسی قرار گیرند تا مشکل نداشته باشند ولی از زیر و بم محصولات تولید شده در داخل کشور، مطلع هستیم.

این نماینده مجلس با اشاره به ظرفیت های کشور، گفت: ما بایستی در کشت دانه های روغنی، کلزا، ذرت و زنجیره تولید گوشت، برای رسیدن به خودکفایی، برنامه داشته باشیم. متاسفانه در تامین زنجیره تولید گوشت مرغ و کنجاله سویا، وابستگی زیادی به خارج داریم ولی با کار کردن در تولید محصولات کشاورزی، از کنجاله آن ها خوراک دام و طیور می توانیم استفاده کنیم.

وی در پایان از کشاورزی به عنوان جایگزین درآمد نفت یاد کرد و گفت: بایستی برای مناطق مختلف در کشور، الگوی کشت داشته باشیم و درآمد حاصل از کشاورزی می تواند حتی جایگزین نفت کشور شود.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.