۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۱۹۵۲ ۲۴ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۰ دسته: مسکن
۰

مقداد همتی مشاور وزیر مسکن در دولت‌های نهم و دهم، در برنامه تلویزیونی عیار، ضمن انتقاد از عملکرد وزارت راه و شهرسازی دولت سیزدهم گفت: چینش فعلی مدیران وزارت راه به نحوی است که توانایی تحقق شعارهای دولت در زمینه ساخت ۴ میلیون مسکن را ندارند.

به گزارش مسیر اقتصاد با روی کار آمدن دولت سیزدهم، طرح نهضت ملی مسکن با هدف ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی در ۴ سال یکی از وعده‌های مهم دولت رونمایی شد که به گفته مسئولین و کارشناسان تاکنون به دلالی نظیر عدم پیش‌بینی منابع مالی و تامین زمین، پیشرفت اندکی داشته است. در این راستا مقداد همتی مشاور وزیر مسکن در دولت‌های نهم و دهم و از طراحان مسکن مهر در یک برنامه تلویزیونی گفت: در همه جای دنیا مسکن یک کالای مصرفی است و صرفا افرادی که برای مصرف‌شان نیاز دارند به سمت آن می‌روند و کسی به قصد سرمایه‌گذاری اقدام نمی‌کند.

بین ۱.۵ تا ۲ میلیون واحد کسری مسکن در کشور وجود دارد

وی ادامه داد: در کشورهای مختلف، سازوکارهای مختلفی مانند مالیات پیش‌بینی شده که هر کس به مسکن نیاز دارد دنبالش برود و اگر قصد سوداگری داشته باشد امکانش را نداشته باشد ولی عکس این قضیه در کشور ما حاکم است و مسکن مانند ارز و سکه جزء بازار سرمایه است. حتی مسکن رکود تورمی هم دارد.

همتی افزود: به لحاظ تعداد خانوار در کشور بین ۱.۵ تا ۲ میلیون واحد کسری مسکن داریم، یعنی اگر همین الان ۲ میلیون واحد مسکن ساخته شود تعداد خانوار با تعداد مسکن برابر می‌شود. تازه این مقدار با احتساب خانه‌های خالی است؛ یعنی هیچ سیاست مناسبی نه در عرضه و نه در کنترل سوداگری مسکن نداریم. چرا که بسترهای لازم برای ساخت مسکن فراهم نشده است.

آپارتمان‌سازی هزینه ساخت مسکن را بالا می‌برد

مشاور وزیر اسبق مسکن اظهار داشت: بعد از پیروزی انقلاب سیاست‌های مختلفی توسط دولت‌های مختلف مانند عرضه زمین، تعاونی‌سازی مسکن و انبوه‌سازی اجرا شد. سیاست تعاونی‌سازی مسکن کاملا شکست خورده است و این آسیب در مسکن مهر هم تا حدودی دچارش شدیم. سیاست انبوه‌سازی هم شکست خورد، چون انبوه‌ساز وام ارزان‌قیمت را می‌گرفت و خانه تمام شده را به قیمت بازار می‌فروخت.

همتی تصریح کرد: از آنجا که آپارتمان‌سازی هزینه ساخت مسکن را بالا می‌برد، بنابراین باید افقی‌سازی را توسعه دهیم زیرا زمین هم داریم و تجربه دیگر کشورها نیز همین را می‌گوید. در کشورهای پیشرفته هم به جای آپارتمان‌سازی به سمت ویلایی‌سازی رفته‌اند.

مدیران فعلی وزارت راه توانایی تحقق وعده ساخت مسکن دولت را ندارند

وی با اشاره به انتقادهای وارد به مسکن مهر گفت: الان اگر بخواهم به مسکن مهر انتقاد کنم، نوع شهرسازی و تراکم آن است که قابل انتقاد است؛ به خاطر همین آخرین مسکن‌های مهر به صورت ویلایی مانند شهرک امیرکبیر ساخته شد. به همین دلیل به دولت سیزدهم هشدار می‌دهم اگر به سمت تراکم‌سازی برود، در دو سال آینده با ۲ میلیون واحد نیمه ساخته مواجه هستیم که نه آورده متقاضی را دارند نه وام بانکی.

همتی در پایان خاطرنشان کرد: به ۲ دلیل بعید میدانم وزارت راه و شهرسازی فعلی بتواند وعده ساخت ۴ میلیون مسکن در ۴ سال را عملی کند؛ نخست اینکه طراحی مفهومی آنها ایراد دارد، مثلا می‌خواهند همان مسکن مهر را بازآفرینی کنند، بدون اینکه ایراداتش را ببینند. دوم اینکه کادر باتجربه‌ای در وزارت راه و شهرسازی نمی‌بینیم، برخی از دولت قبل مانده‌اند و برخی هم که جدید هستند تجربه‌ای در انبوه‌سازی ندارند. چینش تیم در این وزارتخانه به گونه‌ای است که بر اساس شناخته حرفه‌ای خود می‌گویم وعده ساخت مسکن محقق نمی‌شود البته امیدوارم بشود.

انتهای پیام/ مسکن



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.