۱۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۱۸۹۹ ۲۴ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰ دسته: تولید
۰

در سال ۱۴۰۰، بیش از ۱۵.۵ میلیون دستگاه تلفن همراه به قیمت ۴ میلیارد و ۱۶۱ میلیون دلار وارد کشور شد که با سهمی ۸ درصدی از کل واردات، با اختلاف رتبه اول را در بین تمامی کالاها داشته است. سهم تلفن‌های همراه لوکس و بالاتر از ۶۰۰ دلار (قیمت بازاری بالاتر از ۱۸ میلیون تومان)، از واردات حدود ۸۰۰ هزار دستگاه برآورد می‌شود، اما بیش از ۱.۱ میلیارد دلار برای واردات آن‌ها هزینه شده که معادل ۲ درصد کل واردات کشور است.

مسیر اقتصاد/ بر اساس آمار گمرک جمهوری اسلامی از واردات سال ۱۴۰۰، تلفن همراه با ۴ میلیارد و ۱۶۱ میلیون دلار، سهمی نزدیک به ۸ درصدی از کل واردات دارد و با اختلاف در صدر کالاهای وارداتی ایران قرار گرفته است. این درحالیست که عمده کالاهای وارداتی ایران را محصولات اساسی کشاورزی همچون ذرت، گندم، دانه سویا، روغن، کنجاله سویا و جو تشکیل می‌دهد.

واردات ۱.۱ میلیارد دلاری تلفن‌های همراه لوکس

بر اساس تجربیات سال‌های گذشته، سهم تلفن‌های همراه لوکس که بالاتر از ۶۰۰ دلار (معادل قیمت بازاری بالاتر از ۱۸ میلیون تومان) قیمت دارند، از کل واردات از نظر تعداد نزدیک به ۵ درصد و از نظر قیمتی بیش از ۲۶ درصد است.[۱]

به این ترتیب میزان واردات تلفن‌های همراه لوکس به کشور در سال ۱۴۰۰ درحدود ۱.۱ میلیارد دلار برآورد می‌شود که به تنهایی نزدیک به ۲ درصد واردات کل کشور است. این درحالیست که این هزینه ارزی صرف واردات کمتر از ۸۰۰ هزار دستگاه تلفن همراه شده است که نزدیک به ۵ درصد بازار داخلی را تامین می‌کند.

یک میلیارد دلار فقط صرف واردات برند آمریکایی اپل شد

همچنین بر اساس آمار سال‌های اخیر برند آمریکایی اپل نیز سهمی نزدیک به ۴ درصد از کل واردات از نظر تعداد و نزدیک به ۲۵ درصد از نظر قیمتی دارد. به این ترتیب در سال ۱۴۰۰ بیش از یک میلیارد دلار، معادل حدود ۲ درصد کل واردات کشور، صرف واردات ۶۰۰ هزار دستگاه تلفن همراه اپل شده است. این درحالیست که برند آمریکایی اپل در حال حاضر نمایندگی رسمی در داخل کشور ندارد و گارانتی آن نیز از اعتبار رسمی برخوردار نیست.

نکته حائز اهمیت اینکه اغلب تلفن‌های همراه اپل وارد شده، در دسته تلفن‌های همراه لوکس و بالای ۶۰۰ دلار جای داشته‌اند؛ به طوریکه سهم برند اپل از تلفن‌های همراه لوکس و بالای ۶۰۰ دلار نزدیک به ۷۰ درصد برآورد می‌شود و در واقع کمتر از ۳۰ درصد تلفن‌های اپل وارداتی در بازه قیمتی کمتر از ۶۰۰ دلار بوده‌اند.

واردات تلفن همراه لوکس با کمترین تعرفه واردات ممکن

درحال حاضر واردات تلفن همراه مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده است اما در عین حال با تعرفه واردات ۵ درصدی به کشور وارد میشود که کمترین میزان ممکن در کتاب تعرفه کشور است. این مسئله موجب شده است در طول سه سال اخیر و با وجود مشکلات معیشتی گسترده ناشی از کرونا و تعطیلی کسب و کارها، روند واردات تلفن همراه به کشور بدون هیچ مشکلی همچنان صعودی باشد و در سال ۱۴۰۰ به بیش از ۴.۱ میلیارد دلار بالغ شود.

در شرایطی که کشور با کمبود منابع ارزی مواجه است، محدود نمودن واردات تلفن های همراه لوکس و گران قیمت از طریق افزایش قابل توجه تعرفه واردات آن‌ها اقدامی ضروری به نظر میرسد؛ چراکه بدون فشار بر عموم مردم به «کاهش فشار بر تقاضای ارز وارداتی» و «افزایش درآمدهای گمرکی دولت» منجر می‌شود.

بر اساس تصمیم دولت و مجلس، ابتدا قرار بود تعرفه واردات تلفن همراه لوکس بالای ۶۰۰ دلار در سال ۱۴۰۰ از ۵ به ۱۲ درصد افزایش یابد، اما در اواسط سال این تصمیم لغو شد و تمامی تلفن‌های همراه با تعرفه ۵ درصدی وارد کشور شدند.

پینوشت:

[۱] خرگزاری فارس؛ شماره خبر: ۱۴۰۰۰۸۱۶۰۰۰۲۸۸

انتهای پیام/ تولید



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.