۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۱۵۶۵ ۱۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

به تازگی نیکولاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا با اظهار خوشحالی از کنار گذاشته شدن بانک‌های این کشور از سیستم سوئیفت، گفت: هدف آمریکا از قطع اتصال بانک‌های ونزوئلایی به سوئیفت این بود که مسیر درآمدزایی کشور را مشکل مواجه شود و در نهایت به دلیل ورشکستگی اقتصادی، تغییر رژیم مد نظر آن‌ها محقق شود. اما ونزوئلا بدون سوئیفت هم به حیات خود ادامه داد و امروز بدون سوئیفت هم درآمدهای خود را کسب می‌کند. ونزوئلا دیگر به عقب نگاه نمی‌کند و به دنبال ایجاد نظام‌های پولی و مالی جایگزین، از جمله در همکاری با کشورهای عضو گروه بریکس است.

به گزارش مسیر اقتصاد ونزوئلا از سال ۲۰۱۸ میلادی با تحریم‌های جدی آمریکا و اروپا مواجه شد که یکی از آن‌ها قطع اتصال بانک‌های ونزوئلایی به سامانه پیام رسان بین بانکی سوئیفت بود. قطع اتصال به سوئیفت موجب شد بانک‌های ونزوئلایی عملا امکان ارتباط با بانک‌های آمریکایی و اروپایی را نداشته باشند و این کشور از آن زمان به دنبال راهکارهای جایگزین سوئیفت به منظور توسعه تبادلات مالی خارجی خود بوده است.

مادورو: آمریکا از سوئیفت برای تغییر رژیم در ونزوئلا استفاده کرد

به تازگی نیکولاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا با اظهار خوشحالی از کنار گذاشته شدن بانک‌های این کشور از سیستم سوئیفت، گفت: خداروشکر که از سوئیفت کنار گذاشته شدیم. ونزوئلا دیگر به عقب نگاه نمی‌کند و به دنبال ایجاد نظام‌های پولی و مالی جایگزین، از جمله در همکاری با کشورهای عضو گروه بریکس است تا به این ترتیب پاسخ تحریم‌های آمریکا و اروپا و تلاش آن‌ها برای دزدی اموال مردم ونزوئلا و تغییر رژیم در این کشور را بدهد.

مادورو با ذکر اینکه در حال حاضر بدون استفاده از سیستم سوئیفت، وضعیت تبادلات مالی ونزوئلا قابل قبول است، ادامه داد: هدف آمریکا از قطع اتصال بانک‌های ونزوئلایی به سوئیفت این بود که مسیر درآمدزایی کشور با مشکل مواجه شود و در نهایت به دلیل ورشکستگی اقتصادی، تغییر رژیم مد نظر آن‌ها محقق شود. اما ونزوئلا بدون سوئیفت هم به حیات خود ادامه داد و امروز بدون سوئیفت هم درآمدهای خود را کسب می‌کند.

یک ارز بین‌المللی نباید وسیله اخاذی بشود

رئیس جمهور ونزوئلا با اشاره به اینکه آمریکا از جهان روا بودن دلار خود به عنوان ابزاری برای تهدید کشورها و تحمیل خواسته‌های خود به آن‌ها استفاده می‌کند، گفت: یک ارز جهان روا و بین‌المللی نباید وسیله اخاذی قرار بگیرد و برعکس باید در تمامی تحولات بین‌المللی، قابل اعتماد بودن خود را اثبات کند و برای همه در دسترس باشد؛ ولی دلار آمریکا چنین شرایطی ندارد و ابزار تحمیل خواسته‌ها به کشورهای مستقل محسوب می‌شود.

گروه بریکس درحال توسعه نظام مالی جایگزین دلار است

مادورو در ادامه از تلاش گروه بریکس برای ایجاد یک نظام مالی و پولی جدید خبر داد و افزود: این نظام مالی جدید قرار است درهای خود را به روی همه کشورها باز کند و قرار نیست از آن به عنوان ابزاری برای تحمیل خواسته‌ها به دیگر کشورها استفاده شود.

منبع: سایت بولیوایی کاوشون‌نیوز

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.