۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۱۴۷۲ ۰۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

استفاده بی‌رویه آمریکا از ابزار تحریم، به کاهش بیشتر تمایل کشورها به استفاده از دلار آمریکا در سطح جهان منجر شده و اثر آن در کاهش تقاضا برای خرید اوراق قرضه دلاری دولت آمریکا و افزایش نرخ سود آن نمایان شده است. تضعیف دلار نتیجه ناگزیر تبدیل آن از یک ارز جهان روا به یک اسلحه برای تحریم اقتصادی دیگر کشورها از سوی دولت آمریکاست.

به گزارش مسیر اقتصاد بعد از وقوع جنگ اوکراین، آمریکا بار دیگر عزم جدی خود را برای استفاده گسترده از ابزار تحریم‌های مالی و اقتصادی علیه روسیه نشان داده است. یکی از اقدامات آمریکا در این زمینه قطع دسترسی بانک مرکزی، صندوق‌های ذخیره ارزی، بانک‌ها و افراد روسی به نظام مبادلات بانکی جهانی است که مبتنی بر دلار آمریکا عمل می‌کند.

چرا آمریکا می‌تواند به طور گسترده اوراق قرضه منتشر کند؟

دلار امروز بیشتری سهم را در ذخایر خارجی کشورهای جهان به خود اختصاص داده است؛ اما کارشناسان معتقدند در صورت استفاده ابزاری آمریکا از تحریم‌های مالی و اقتصادی، حرکت کشورها به سمت کاهش وابستگی به دلار، که پیش از این آغاز شده، سرعت بیشتری خواهد گرفت. هرچه آمریکا بیشتر از دلار به عنوان یک اسلحه اقتصادی استفاده کند، کشورها بیشتر از آن فاصله می‌گیرند.

یکی از مهمترین مزیت‌های رواج گسترده دلار و سهم بالای آن در ذخایر خارجی کشورها، دست باز دولت آمریکا در انتشار و فروش اوراق قرضه و کسب درآمد از این محل بوده است. دولت آمریکا برای دهه‌های متمادی اوراق خود را با نرخ‌هایی به مراتب پایین به خریداران فروخته و از این محل کسب درآمد کرده است؛ درحالیکه اگر دلار در جهان رواج نداشته باشد، برای اوراق قرضه دلاری دولت آمریکا نیز تقاضایی وجود نخواهد داشت.

کاهش خرید اوراق قرضه دلاری نتیجه استفاده ابزاری آمریکا از تحریم‌ها

نشانه کاهش تمایل خریداران به اوراق قرضه دلاری نیز ابتدا در افزایش نرخ سود آن نمایان می‌شود. در واقع وقتی تقاضا کم می‌شود، دولت آمریکا مجبور می‌شود نرخ‌های سود بالاتری برای فروش اوراق قرضه منتشر شده پیشنهاد دهد.

بر اساس اخبار نه تنها کشورهای خارجی، بلکه حتی فدرال رزرو به عنوان بانک مرکزی آمریکا نیز قصد دارد سهم اوراق قرضه دلاری دولت این کشور از ذخایر خود را کاهش دهد. به این ترتیب در ماه‌های آتی موعد سررسید ۸۹۰۰ میلیارد دلار اوراق قرضه دلاری دولت آمریکا نزد بانک مرکزی این کشور فرا خواهد رسید و بانک مرکزی این کشور دیگر قصد ندارد آن را با اوراق جدید جایگزین کند.

کاهش تمایل خرید اوراق قرضه دلاری دولت آمریکا از سوی بانک مرکزی این کشور یک پیام مشخص برای کشورهای دیگر دارد و آن‌ها را نیز به سمت کاهش خرید اوراق قرضه دلاری سوق خواهد داد.

تضعیف دلار ناگزیر است

کارشناسان مالی بین‌المللی معتقدند تضعیف دلار نتیجه ناگزیر تبدیل آن از یک ارز جهان روا به یک اسلحه برای تحریم اقتصادی دیگر کشورها از سوی دولت آمریکاست. فروش نفت عربستان به چین با یوآن نیز از نشانه‌های بارز تضعیف اعتماد به دلار در سطح جهان محسوب می‌شود.

روسیه از سال ۲۰۱۴ میلادی و بعد از وضع تحریم‌های آمریکا درپی الحاق کریمه به خاک روسیه، روند کنار گذاشتن دلار از ذخایر خارجی خود را آغاز کرد و تا جای ممکن ذخایر طلای خود را افزایش داد. این کشور سال ۲۰۲۱ میلادی رسما اعلام کرده بود صندوق‌های ملی این کشور نگهداری از دلار را کنار گذاشته‌اند و یورو و یوآن را جایگزین آن کرده‌اند. روسیه اوراق قرضه دلاری خود را نیز در اواسط سال ۲۰۱۸ میلادی به سطحی تقریبا ناچیز کاهش داد و از آن زمان دیگر خریدار اوراق قرضه دلاری دولت آمریکا نبوده است.

در ماه‌های اخیر حتی ژاپن و چین و عربستان، به عنوان بزرگترین دارندگان اوراق قرضه دلاری آمریکا نیز میزان آن را کاهش داده‌اند. آمریکا امیدوار است موج جدید افزایش قیمت نفت کشورهای نفتی را به سمت خرید بیشتر اوراق قرضه دلاری این کشور سوق دهد، اما کارشناسان معتقدند چنین روندی محتمل نیست؛ چراکه به دلیل تحریم‌های آمریکا، اوراق قرضه دلاری دولت این کشور یک دارایی بدون ریسک محسوب نمی‌شود.

منبع: رویترز

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.