۲۸ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۰۸۳۰ ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۰ دسته: مالیات
۱

هرساله به دلیل تعارض منافع حاصل از رسوخ پزشکان به بدنه تصمیم‌گیران کشور، این قشر رانت‌های متعددی به دست می‌آورد که در بحث مالیات بر حقوق مصادیق آن بسیار بارز است. بر اساس مصوبه مجلس، در سال ۱۴۰۱ مالیات پزشکان ۱۰ ‌درصد از حق‌الزحمه یا حق‌العمل پزشکی است و برخلاف دیگر کارمندان دولت، به صورت پلکانی محاسبه نمی‌شود. همچنین کارانه پزشکان نیز برخلاف قانون، بیشتر از ۷ برابر حداقل حقوق تعیین شده است.

مسیر اقتصاد/ در حالی که برای اصلاح نظام اقتصادی، کشور باید به سمت احیای درآمدهای مالیاتی حرکت کند، با مقاومت گروه‌های پردرآمدی مانند پزشکان مواجه می‌شود. به طوری که یکی از مباحث جنجال‌برانگیز میان پزشکان و سازمان امور مالیاتی موضوع مالیات‌ ستانی پلکانی و معافیت مالیاتی این قشر است. جامعه پزشکی هم مانند جوامع کاری دیگر موظف به پرداخت مالیات هستند، بنابر استخدامی بودن در مراکز درمانی و یا داشتن مطب شخصی، میزان و نحوه پرداخت به صورت مالیات بر حقوق و مالیات بر مشاغل پرداخت خواهد شد.

حذف مالیات‌ ستانی پلکانی از درآمد پزشکان با مصوبه مجلس

مالیات بر درآمد پزشکان عمومی ‌یا پزشک متخصص که در مراکز درمانی استخدام باشند و طی قراردادی کارمند آن بخش محسوب می شوند، بایستی در قالب مالیات بر درآمد حقوق و طبق ماده ۸۴ قانون مالیات‌های مستقیم محاسبه می‌شد، اما طبقه مصوبه مجلس به اعضای هیات علمی بالینی تمام وقت جغرافیایی و نیز پزشکان متخصص و فوق تخصص بالینی تمام وقت جغرافیایی شاغل در بخش‌های دولتی، مالیاتی به نرخ ۱۰ درصد اعمال خواهد شد. این در حالی است که نرخ مالیات حقوق سایر حقوق‌بگیران به صورت پلکانی و تا ۳۰ درصد به تصویب رسیده است که این امر تبعیضی آشکار محسوب می‌شود.

همچنین پزشکان عمومی، متخصص و فوق تخصص شاغل در مناطق کمتر توسعه یافته و محروم کشور و صعب العبور و مناطق کوهستانی از پرداخت مالیات سالانه تا سقف ۲۴۰ میلیون تومان معاف می‌باشند. در صورتی که نرخ مالیات بر درآمد حقوق کارکنان دولتی و غیردولتی اعم از مجموع مندرج در احکام کارگزینی شامل حق شغل، حق شاغل، فوق العاده مدیریت و فوق العاده مستمر و غیرمستمر و سایر پرداختی‌ها و کارانه به استثنای عیدی پایان سال تا سقف ۶۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان معاف از مالیات است.

مستثنی شدن کارانه پزشکان از سقف ۷ برابری حداقل حقوق

نکته قابل توجه دیگر در رابطه با درآمد پزشکان این است که با مصوبه مجلس، سقف خالص پرداختی ماهانه از محل حقوق و مزایای مستمر و غیر مستمر و سایر پرداختی‌ها از هر محل و تحت هر عنوان درسال ۱۴۰۱ به گروه‌های مختلف حقوق بگیر در دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه ششم توسعه حداکثر ۷ برابر حداقل حقوق تعیین شده و پرداخت مازاد بر آن ممنوع است. اما کارانه گروه پزشکی، فوق العاده خاص پزشکان شاغل در سازمان پزشکی قانونی کشور، حق التحقیق، حق‌التألیف و حق داوری پایان نامه‌ها و رساله‌ها و حق‌التدریسی اعضای هیأت علمی از این حکم مستثنی شده است.

مالیات‌ستانی پلکانی از کارانه پزشکان بر این اساس است که مالیات آن‌ها نیز مانند بسیاری از کشورهای پیشرفته به صورت پلکانی و بر اساس میزان درآمد محاسبه شود تا کم درآمدها سهم کمتری از درآمد خود و پردرآمدها سهم بیشری را به عنوان مالیات به دولت بپردازند. بنابراین آن دسته از پزشکان که ادعا می‌کنند درآمد پایینی دارند اصولاً نباید با اخذ مالیات پلکانی مخالفتی داشته باشند.

سابقه طولانی معافیت دانشگاه‌های علوم پزشکی از حسابرسی

در این رابطه علی خضریان نماینده مجلس در برنامه تلویزیونی ثریا که در تاریخ ۱۵ اسفند برگزار شد، ضمن اشاره به معافیت حسابرسی دانشگاه‌های علوم پزشکی به بهانه فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی گفت: معافیت حسابرسی دانشگاه‌های علوم پزشکی به برنامه چهارم و پنجم توسعه در سال‌های ۱۳۸۳ و ۱۳۸۹ بر می‌گردد که سال ۱۳۹۵ در ماده ۱ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه تثبیت می‌گردد و جالب اینکه با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی ستاد وزارت بهداشت را هم از حسابرسی مستثنی می‌کند.

به طوری که ۸۵ درصد بودجه دانشگاه‌های علوم پزشکی در سال ۱۴۰۰ که مربوط به بخش خدمات بهداشتی و درمانی می‌شود و معادل ۸۱ هزار میلیارد تومان است، معاف از حسابرسی شده است. این نماینده مجلس، جریانی را در مدیریت بهداشت و درمان مقصر دانست که به دلیل تعارض منافع، با گروگان‌گیری سلامت جامعه و با فشار بر قانون‌گذار در تلاش است ضمن ایجاد معافیت‌ها و استثنائات قانونی حقوق و دستمزد، مانع از شفافیت مالی در این مجموعه شود.

انتهای پیام/ مالیات

  1. چه قدر احمقانه و مفتضحانه
    این همه دروغ نوبره اولا که این معافیت مال پزشکان به علاوه فرهنگیان مناطق محروم بود که حذف شد و الان وجود خارجی نداره و این قضیه حداقل ماله ۱۰ روز پیشه با استفاده از کلید واژه های جدید اخبار دروغ نذارید
    موفق باشید

    ۰۷


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.