۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۰۷۸۳ ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۰ دسته: انرژی
۰

مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق کشور، کاهش مصرف برق در بخش خانگی را برای جلوگیری از خاموشی‌ها در سال آینده الزامی دانست و افزود: وزارت نیرو برای تحقق این هدف قصد دارد تعرفه برق پرمصرف‌ها را افزایش دهد و از میزان بهره‌مندی این مشترکین از یارانه انرژی بکاهد. هدف از این اقدام درآمدزایی نیست و منابع حاصل از آن صرف کاهش هزینه مشترکین کم مصرف خواهد شد.

قطع مکرر برق در تابستان امسال مشکلات متعددی را در بخش‌های مختلف جامعه به دنبال داشت و اعتراضات زیادی را نیز برانگیخت. بدیهی است برای جلوگیری از تکرار این‌گونه اتفاقات ناخوشایند باید دلایل کمبود برق به صورت تخصصی و کارشناسی مورد بررسی قرار گیرد و راهکارهای کوتاه‌مدت و بلندمدت دولتمردان نیز برای مردم به روشنی تبیین شود. در این راستا مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق کشور در گفتگو با مسیر اقتصاد گفت: برای کاهش مصرف برق، بر اساس بند «ی» تبصره ۸ قانون بودجه سال۱۴۰۰ پیش‌بینی شده ‌بود آنهایی که مصرف برقشان در بخش خانگی بیشتر از الگوهای تعریف‌شده ‌است، آن میزان مازاد بر الگوی مصرف را به صورت پلکانی – افزایشی پرداخت کنند که این مصوبه افزایش تعرفه‌ گذاری پلکانی از اول بهمن‌ماه امسال اجرایی شد و به تدریج قبض‌هایی که صادر می‌شود، بر این مبنا خواهد بود.

برای کاهش مصرف برق بخش خانگی تعرفه پرمصرف‌ها را زیاد می‌کنیم

وی هدف از این اقدام را توزیع عادلانه‌تر یارانه انرژی دانست و افزود: هدف این است که مشترکان پرمصرف از یارانه بیشتری برخوردار نباشند. ضمن اینکه برای وزارت نیرو آن چیزی که شاید مهم‌تر باشد، این است که با این اقدام بتواند برق مورد نیاز را برای همه مشترکان به ‌صورت پایدار تأمین کند. در واقع مشترکان پرمصرف با افزایش مصرف خودشان محدودیت‌هایی را برای سایرین ایجاد می‌کنند و ما با این اقدام به دنبال کاهش مصرف در بخش خانگی هستیم. هدف وزارت نیرو از این اقدام افزایش درآمد نیست بلکه از مشترکان پرمصرف درخواست می‌کند با اقداماتی که انجام می‌دهند، مصرف برق خود را متناسب با الگوی تعیین‌شده تنظیم کنند که البته مصرف برق بیش از ۷۵ درصد مشترکان عادی کمتر از الگوی تعیین‌شده است.

مصطفی رجبی مشهدی درباره نحوه هزینه کردن منابع مالی حاصل از افزایش تعرفه‌ گذاری پلکانی مشترکان پرمصرف اظهار داشت:  درآمد حاصل پاداش مشترکانی‌ است که کم‌مصرف هستند و میزان مصرف برقشان کمتر از الگوی تعریف‌شده است. در واقع هزینه کمتری که از مشترکان کم‌مصرف گرفته می‌شود، از این محل و از این درآمد برای دولت جبران می‌شود.

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.