۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۰۵۸۰ ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۰ دسته: انرژی
۰

افزایش قیمت نفت و دیگر حامل‌های انرژی در اغلب کشورهای جهان و به طور خاص آمریکا و کشورهای اروپایی موجب افزایش قیمت تمام شده محصولات شده و اقتصاد این کشورها را به سمت رکود تورمی سوق داده است. رکود تورمی زمانی رخ می‌دهد که از یک طرف قیمت‌ها در اقتصاد در حال افزایش است و از طرف دیگر بخش تولید با افزایش هزینه تمام شده تولید محصول و کاهش تقاضا مواجه می‌شود و به ناچار تولید خود را کاهش می‌دهد. آمریکا و اروپا در دهه ۱۹۷۰ میلادی نیز بعد از جهش قیمت نفت شرایط رکود تورمی را تجربه کرده‌اند.

به گزارش مسیر اقتصاد قیمت نفت که پس از شروع فرآیند بازیابی اقتصادی کشورهای جهان با کاهش محدودیت‌های کرونایی در سال ۲۰۲۱ میلادی، روندی صعودی به خود گرفته بود، با جنگ روسیه و اوکراین به شدت افزایش یافته و به آستانه ۱۲۰ دلار برای هر بشکه رسیده است.

رشد قیمت‌ها نتیجه افزایش قیمت نفت و حامل‌های انرژی

افزایش قیمت نفت و دیگر حامل‌های انرژی در اغلب کشورهای جهان و به طور خاص آمریکا و کشورهای اروپایی موجب افزایش قیمت تمام شده محصولات شده و افزایش نرخ تورم را درپی داشته است. در این شرایط اثرات ناشی از تزریق گسترده نقدینگی از سوی دولت‌ها برای کاهش مخاطرات ناشی از محدودیت‌های کرونایی نیز مزید بر علت شده و شرایط را برای جهش‌های تورمی در کشورها فراهم کرده است.

در این شرایط از بانک‌های مرکزی انتظار می‌رود برای جلوگیری از روند رشد نقدینگی از طریق افزایش نرخ بهره اقدام کنند؛ ولی به دلیل ترس از ایجاد رکود اقتصادی، بانک‌های مرکزی نیز واکنش فعالانه‌ای در این راستا نداشته‌اند و این مسئله نیز بر سرعت رشد تورم افزوده است.

آمریکا در انتظار تجربه مجدد «رکود تورمی» دهه ۱۹۷۰

تحلیلگران معتقدند وقوع شرایط رکود تورمی دهه ۱۹۷۰ برای اروپا و آمریکا دور از ذهن نیست. رکود تورمی زمانی رخ می‌دهد که از یک طرف قیمت‌ها در اقتصاد در حال افزایش است و از طرف دیگر بخش تولید با افزایش هزینه تمام شده تولید محصول و کاهش تقاضا مواجه می‌شود و به ناچار تولید خود را کاهش می‌دهد.

بر اساس نظرسنجی صورت گرفته از تحلیلگران، در حال حاضر ۳۰ درصد مدیران صندوق‌های سپرده در آمریکا معتقدند در ۱۲ ماه آتی رکود تورمی در اقتصاد این کشور رخ خواهد داد؛ این درحالیست که ماه گذشته تنها ۲۲ درصد از آن‌ها چنین اعتقادی داشتند.

در اواخر دهه ۱۹۶۰ میلادی نیز قیمت جهانی نفت درپی تحولات جهانی به یکباره افزایش یافت و موجب افزایش نرخ بیکاری و افزایش قیمت‌ها شد. به موجب این موج رکود تورمی، در سال ۱۹۸۰ میلادی نرخ تورم آمریکا به ۱۳.۵ درصد رسید و بانک مرکزی این کشور برای کاهش نرخ تورم مجبور شد نرخ بهره را تا سطح ۲۰ درصد افزایش دهد. از آن زمان تا به حال اقتصاد آمریکا با پدیده رکود تورمی مواجه نبوده و نرخ تورم در این کشور باثبات و تحت کنترل بوده است.

احتمال بالای وقوع رکود تورمی در اروپا به دلیل وابستگی واردات انرژی

در اروپا شرایط از آمریکا وخیم تر است. کشورهای اروپایی وابستگی بیشتری به واردات انرژی دارند و از این رو افزایش قیمت نفت و دیگر حامل‌های انرژی به سرعت بر قیمت تمام شده محصولات در این منطقه اثر می‌گذارد و با سرعت بیشتری به وقوع رکود تورمی منجر می‌شود. در دهه ۱۹۷۰ میلادی نیز اروپا به مانند آمریکا با پدیده رکود تورمی مواجه شد.

کارشناسان معتقدند افزایش قیمت نفت موجب تعطیلی بخشی از کارخانجات تولیدی در اروپا و آمریکا خواهد شد؛ به طوریکه نفت بالای ۱۲۰ دلار، دو درصد از تولید اروپا و یک درصد از تولید آمریکا را از بین خواهد برد.

منبع: رویترز

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.