۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۰۱۷۸ ۰۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۰ دسته: مسکن، هشتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی
۰

مقداد همتی مشاور وزیر اسبق راه و شهرسازی در نشست «الزامات ساخت انبوه مسکن مبتنی بر الگوهای بهینه شهرسازی»، ضمن تاکید بر اینکه مشکل کمبود زمین برای ساخت مسکن در کشور نداریم، گفت: اگر منابع بانکی به میزانی که باید به ساخت مسکن اختصاص یابد، مشکل تامین مالی نیز وجود نخواهد داشت. برای جهش تولید مسکن در کشور لازم است «زمین برای ساخت مسکن در اختیار مردم قرار بگیرد»، «الگوی توسعه افقی شهرها در دستورکار باشد» و «تسهیلات ساخت مسکن متناسب با قدرت خرید مردم به طور تدریجی در اختیار آن‌ها قرار بگیرد.» اما در طول ۶ ماه اخیر دولت سیزدهم هیچ اقدامی در راستای جهش تولید مسکن در کشور انجام نداده است.

به گزارش مسیر اقتصاد هشتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی با عنوان «مسکن؛ پیشران تولید» یکم اسفند ماه در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد. در نشست دوم این همایش با موضوع «الزامات ساخت انبوه مسکن مبتنی بر الگوهای بهینه شهرسازی»، مقداد همتی مشاور وزیر اسبق راه و شهرسازی گفت: برای برنامه ریزی طرح نهضت ملی مسکن، سیاست‌های مختلفی باید بررسی شود. در این راستا بحث آمایش سرزمین به عنوان یک سند بالادستی کمک می‌کند که بفهمیم کجا و چقدر باید مسکن بسازیم.

برای ساخت مسکن مشکل کمبود زمین یا تامین مالی وجود ندارد

همتی ادامه داد: به عنوان اولین شاخص حدود ۲ تا ۳ درصد کل پهنه کشور در حال حاضر دارای کاربرد مسکونی است، پس مشکل زمین در کشور وجود ندارد. اینکه ما هر چقدر و هر کجا می‌توانیم بسازیم و نیازی نداریم به محدوده شهرها پایبند باشیم.

وی افزود: بحث دیگر سیاست های اقتصاد مسکن است. اینکه آیا به لحاظ مالی و ساماندهی متقاضی آیا این میزان متقاضی وجود دارد یا خیر؟ در این حوزه هم مشاهده می کنیم که متقاضی وجود دارد و شکاف عرضه و تقاضا به بیش از ۲.۵ میلیون رسیده است.

تامین مالی بانکی لازمه نهضت ملی مسکن

مشاور وزیر اسبق وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: بحث بعدی تامین مالی و الزامات مسکن نظیر مصالح است که آن نیز به اندازه کافی وجود دارد. تجربه گذشته نشان می‌دهد در برخی دولت‌ها پول وجود داشته و خرج ساخت مسکن شده اما در دولت دیگری همین پول صرف هزینه‌های جاری شده است. لذا در تامین مالی و انواع و اقسام آن مشکل خاصی وجود ندارد.

وی افزود: تامین مالی بانکی لازمه تحقق اهداف دولت در نهضت ملی مسکن است و بانک‌ها باید منابع خود را به این بخش اختصاص دهند.

توسعه افقی در شهرهای جدید ضرورت دارد

این کارشناس حوزه مسکن و شهرسازی سیاست‌های شهرسازی، معماری و عمران و شیوه ساخت و ساز را چالش دیگر پیش روی ساخت انبوه مسکن دانست و ادامه داد: البته تولید انبوه به معنای بلندمرتبه سازی نیست و به معنای تولید زیاد است. این در حالی است که مشاهده می کنیم مشخص نیست در کشور از چه مدل شهرسازی استفاده می‌شود. تنها بر اساس خطهای متقاطع توسعه صورت گرفته است و هیچ برنامه شهرسازی در حال حاضر نداریم. تجربه مسکن مهر از این نظر که عرضه فراوانی ایجاد کرده، موفق بوده است اما در حوزه مسکن مهر هم ایراد شهرسازی وجود داشت و متاسفانه بلندمرتبه سازی انجام شد که باید از این تجربه تلخ درس عبرت بگیریم.

وی افزود: در شهرسازی باید توسعه افقی در دستورکار قرار بگیرد؛ اگر می خواهیم جهش تولید در بخش مسکن داشته باشیم و دولت بخواهد با مدل بهینه شهرسازی کار کند باید چند فاکتور اساسی را رعایت کند. نخست اینکه زمین را در اختیار مردم قرار دهد. دوم اینکه توسعه افقی باید انجام شود. افزایش هزینه توسعه افقی با هزینه‌های اجتماعی بلندمرتبه سازی و افزایش تراکم قابل مقایسه نیست. سوم اینکه تسهیلات ساخت و مسکن ساختن تدریجی باید شرایطش هموار شود و مردم با هر میزان تمکن مالی باید بتوانند مسکن تهیه کنند. لذا انبوه سازی به شیوه فعلی در طرح مذکور شدنی نیست.

دولت سیزدهم حتی یک گام در راستای جهش تولید مسکن برنداشته است

همتی با اشاره به اینکه یکی از مخالفین اصلی باز کردن محدوده شهرها معاون فعلی شهرسازی وزیر است، گفت: در دولت فعلی نیز هنوز مجوز بلندمرتبه سازی داده می شود و حتی یک متر زمین جدید برای توسعه افقی شهرها اختصاص نیافته است.

وی ضمن انتقاد از عملکرد دولت سیزدهم در جهش تولید مسکن در کشور گفت: خود وزارتخانه با این طرح نهضت ملی مسکن عملا مخالف است و تیم و چینش وزارتخانه فشل است. وزارتخانه مسکن در شش ماهه گذشته هیچ کاری برای پیشبرد نهضت ملی مسکن انجام نداده است.

برای جهش تولید مسکن در کشور تغییرات کلان در وزارت مسکن ضروری است

مشاور وزیر اسبق راه و شهرسازی در پایان گفت: سازمان ملی زمین و مسکن از همان دوره ساخت مسکن مهر با الحاق به محدوده مخالف بود. آخوندی برای اینکه بگوید مسکن مهر بد است، ضعیف ترین مدیر دوران نیکزاد را مدیر طرح مسکن مهر کرد تا از پیشبرد طرح جلوگیری کند. مدیران دولت فعلی هم اعتقادی به الحاق به محدوده ندارند و جلو الحاق به محدوده در شهر یزد را گرفتند. بنابراین اگر اعتقادی به نیاز به تغییرات کلان در حوزه ساخت در وزارتخانه نداشته باشیم، اتفاق خاصی در ساخت مسکن نمی افتد. امکان ساخت هست اما اراده اش وجود ندارد.

انتهای پیام/ مسکن



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.