۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۲۹۹۲۳ ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۰ دسته: انرژی
۰

افشین غلامعلی پور کارشناس حوزه انرژی در برنامه «تئوری ذهن» رادیو اقتصاد با اشاره به ضرورت اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در حوزه نفت و گاز گفت: پالایشگاه سازی و توسعه زنجیره ارزش نفت و گاز از مصادیق اجرای این سیاست‌ها در کشور است. توسعه زنجیره ارزش موجب ایجاد ارزش افزوده، اشتغالزایی‌ و هدایت نقدینگی به سمت تولید می‌شود و به علت معاملات خرد و متنوع، امکان فروش و بازاریابی آن در شرایط تحریم و غیرتحریم راحت‌تر از نفت خام است.

به گزارش مسیر اقتصاد افشین غلامعلی پور با حضور در برنامه «تئوری ذهن» رادیو اقتصاد با موضوع سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، خنثی سازی تحریم‌‌ها و نمونه موفق آن پالایشگاه ستاره خلیج فارس به بیان دیدگاه‌های خود پرداخت.

توسعه زنجیره ارزش نفت و گاز مصداق اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی

افشین غلامعلی پور کارشناس حوزه انرژی با اشاره به ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری در سال ۱۳۹۲ گفت: اقتصاد مقاومتی دارای چهار ویژگی درون‌زایی و برون‌گرایی، مردم ‌بنیاد بودن، دانش‌بنیان بودن و عدالت‌ محوری است که مصداق اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و خنثی سازی تحریم‌ها در صنعت نفت و گاز، پالایشگاه سازی و توسعه زنجیره ارزش نفت و گاز است.

وی در ادامه برنامه با اشاره به نقش برجسته‌ی نفت و گاز در اقتصاد ایران و به ویژه تحقق اقتصاد مقاومتی گفت: بندهای ۱۳، ۱۴، ۱۵ و ۱۸ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی به این حوزه اختصاص یافته است.

خنثی سازی تحریم‌ها با توسعه زنجیره ارزش نفت و گاز

این کارشناس انرژی بیان کرد: خام فروشی در عین سادگی، مضراتی را برای کشور به همراه دارد. بودجه جاری کشور را وابسته می‌کند، به راحتی تحریم‌پذیر است و از همه مهم‌تر کشور را از عواید تولید فرآورده‌های با ارزش نفتی محروم می‌نماید. در مقابل رویکرد توسعه زنجیره ارزش نفت و گاز بجای خام‌فروشی، موجب ایجاد ارزش افزوده و رونق صنایع مرتبط با آن، اشتغالزایی‌های مستقیم و غیر مستقیم و هدایت نقدینگی به سمت تولید می‌شود و به علت معاملات خرد و متنوع، امکان فروش و بازاریابی آن در شرایط تحریم و غیرتحریم راحت‌تر از نفت خام است.

وی افزود: در حقیقت نیاز کشورهای همسایه به فرآورده‌های نفتی موجب می‌شود که صادرات بخش زیادی از فرآورده‌ها به کشورهای همسایه، از راه‌های زمینی همچون تانکر یا خط لوله و در مسافت‌های نزدیک تجارت شود که اعمال تحریم بر روی آن به مراتب سخت‌تر از تحریم نفت خام است.

تنوع بخشی روش‌های صادرات از طریق تولید فرآورده‌های پالایشی و پتروشیمیایی

غلامعلی پور در ادامه گفت: توسعه زنجیره ارزش نفت و تبدیل آن به زنجیره متنوعی از فرآورده‌های پالایشی و پتروشیمیایی موجب می‌شود که صادرات بخش زیادی از این محصولات از طریق خودروهای سنگین، خط لوله و نهایتاً کشتی به کشورهای همسایه صورت گیرد. این نحوه از صادرات را می‌توان «توزیع از طریق شبکه مویرگی» نامید که اعمال تحریم‌ها بر روی آن دشوار است.

ایشان در ادامه با اشاره به تغییر سبک زندگی در کشورهای توسعه یافته بیان کرد: مصرف مواد پتروشیمیایی برخلاف فرآورده‌های سوختی روند رو به رشدی دارد و لذا تغییر رویکرد از خام فروشی به توسعه زنجیره ارزش نفت و گاز، کاملاً ضروری، راهبردی و آینده‌ نگرانه است.

رشد تقاضای داخلی برای فرآورده‌های نفتی و احتمال واردات مجدد بنزین در کشور

غلامعلی پور در پایان با اشاره به رشد تقاضای داخلی برای فرآورده‌های نفتی بویژه بنزین گفت: در حال حاضر ظرفیت تولید بنزین در کشور روزانه ۱۰۵ میلیون لیتر و مقدار مصرف بنزین در دی ماه به حدود روزانه ۹۸ میلیون لیتر رسیده است و طبق پیش‌بینی شرکت پخش فرآورده‌های نفتی میانگین تولید و مصرف در سال ۱۴۰۱ سربه‌سر خواهد شد. بنابراین باید پالایشگاه سازی به سرعت در دستور کار دولت قرار گیرد و در غیر این صورت در آینده نزدیک ایران مجددا به واردکننده بنزین تبدیل خواهد شد.

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.