۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۲۹۶۵۲ ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۰ دسته: انرژی، انرژی هسته‌ای کارشناس: محمد حسین احمدی
۰

کواسی کوارتنگ وزیر خارجه در امور بازرگانی، انرژی و صنعت بریتانیا، در جریان بازدید از پیشرفت واحد C نیروگاه هسته‌ای هینکلی گفت این کشور قاطعانه متعهد به استقرار نیروگاه‌های هسته‌ای جدید است و ابراز امیدواری کرد تا جذابیت سرمایه‌گذاری در توسعه نیروگاه‌های هسته‌ای، برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری بالا برود. دولت بریتانیا اذعان دارد نیروگاه‌های هسته‌ای تنها فناوری موجود برای تولید مداوم برق از یک منبع غیر فسیلی در مقیاس بزرگ است.

به گزارش مسیر اقتصاد کواسی کوارتنگ وزیر امور خارجه در امور بازرگانی، انرژی و صنعت بریتانیا در جریان بازدید از دو واحد رآکتور EPR در جنوب غربی این کشور اظهار کرد: انگلستان به منظور تقویت امنیت انرژی و کاهش تأثیرپذیری از بی‌ثباتی قیمت جهانی گاز، همانطور که در ساخت واحد C نیروگاه هسته‌ای هینکلی مشخص است، به توسعه نیروگاه‌های هسته‌ای پایبند است. مشاهده چگونگی پیشرفت کار ساخت‌وساز بسیار قابل توجه بوده است. ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای جدید نه تنها در قلب برنامه‌های ما برای تضمین استقلال بیشتر انرژی است، بلکه ضامن ایجاد مشاغل با کیفیت بالا، افزایش کارآموزی و رشد اقتصادی است.

نیروگاه هسته‌ای ضامن بهبود زندگی مردم

تاکنون ۸۵۰ کارآموز در این سایت آموزش دیده‌اند و هدف آن رسیدن به ۱۰۰۰ نیرو در اواخر امسال است و استوارت کروکس، مدیر عامل واحد C نیروگاه هینکلی، گفت که این پروژه موجب تغییر مثبت در زندگی مردم است و مبارزه با تغییرات آب و هوایی در این پروژه بسیار مورد تأکید خواهد بود.

برنامه برای ساخت نیروگاه‌های جدید هسته‌ای

سرمایه‌گذار عمده پروژه واحد C هینکلی شرکت فرانسوی EDF است و همچنین شرکت چینی China General Nuclear 33 درصد سهام آن را در اختیار دارد.

سیمون روسی، مدیر اجرایی شرکت EDF خاطرنشان کرد که پیشنهاد ساخت یک نیروگاه تقریباً یکسان در ناحیه سافک، (واحد C نیروگاه سایزول) به این معنی است که بریتانیا می‌تواند این میراث گرانبها را پیش ببرد. پارلمان بریتانیا قصد دارد در پروژه واحد C نیروگاه سایزول، سرمایه‌گذاری عمده با شرکت‌های بریتانیایی باشد.

افزایش واردات نفت و گاز طبیعی بریتانیا

بریتانیا در گذشته تولیدکننده بزرگ نفت و گاز از دریای شمال بود، اما تولید از زمان اوج خود در سال ۲۰۰۰ به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. در سال ۲۰۰۴، این کشور واردکننده خالص گاز طبیعی و در سال ۲۰۰۵ واردکننده خالص نفت خام شد. کاهش تولید، وابستگی به واردات این کشور را به میزان قابل توجهی افزایش داده است. طی دهه ۲۰۱۷-۲۰۰۷ ، واردات خالص گاز طبیعی و نفت بیش از دو برابر شد.

سیاست زغال‌سنگ به گاز بریتانیا

با توجه به سیاست جایگزینی زغال سنگ با گاز، گاز یک ستون کلیدی ترکیب انرژی بریتانیا است و به ویژه برای تولید برق مهم است. در سال ۲۰۱۹، تولید داخلی برای تامین حدود ۵۰ درصد تقاضا کافی بود. از سال ۲۰۰۰، تولید داخلی ۶۵ درصد کاهش یافته است. بیشتر واردات از طریق خط لوله از نروژ انجام می شود. در سال های اخیر، نسبت گاز وارداتی به عنوان LNG به طور قابل توجهی افزایش یافته است و قطر بزرگترین تامین کننده بریتانیا است.

کاهش بی‌سابقه تولید برق در بریتانیا

تولید برق بریتانیا به کمترین میزان خود در ۳۰ سال گذشته رسیده است. توقف کار نیروگاه‌های زغال‌سنگ و جایگزین کردن ظرفیت این نیروگاه‌ها با نیروگاه‌های تجدیدپذیر، تعطیلی و خارج شدن رآکتورهای قدیمی هسته‌ای از مدار، وابستگی بریتانیا به واردات برق را افزایش داده است. براساس داده‌های آژانس بین‌المللی انرژی، واردات برق بریتانیا در سال ۲۰۱۵ به رقم بی‌سابقه ۸۲۶۵۹ تراژول رسیده است. این رقم در سال ۲۰۲۰ به دلیل پاندمی کرونا و کاهش جهانی مصرف برق اندکی افت داشته است.

نیروگاه هسته‌ای اولویت بریتانیا برای دستیابی به امنیت انرژی

دولت بریتانیا اذعان دارد، نیروگاه‌های هسته‌ای تنها فناوری موجود برای تولید مداوم برق در ساعات شبانه روز از طریق یک فناوری بدون کربن در مقیاس بزرگ است و توسعه نیروگاه‌های هسته‌ای اولویت این کشور برای دستیابی به استقلال و امنیت انرژی است[۱].

احیای ناوگان برق هسته‌ای در بریتانیا

در حال حاضر، بریتانیا ۱۳ رآکتور هسته‌ای در حال کار دارد، که میانگین عمر این رآکتورها ۳۷.۴ سال است. انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۲ ، ۴ رآکتور از مدار خارج شوند. باقی رآکتورها نیز طی سال‌های ۲۰۲۴ ، ۲۰۳۰ و ۲۰۳۵ به پایان راه خود می‌رسند. احیای این ظرفیت خارج شده از مدار با ساخت نیروگاه‌های جدید در دستور کار دولت بریتانیا است.

پینوشت:

[۱] پایگاه خبری WNN

دیگر منابع:

آژانس بین‌المللی انرژی

گزارش وضعیت صنعت هسته‌ای جهان در سال ۲۰۲۱

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.