۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۲۹۴۹۱ ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۰ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: رضا سهرابی
۰

دولت چین با هدف مقابله با یکجانبه‌گرایی برخی کشورها از جمله آمریکا، «قانون مقابله با تحریم‌های خارجی» را تصویب و اجرا کرد. قانون مذکور با وجود انعطاف و تفسیرپذیری بالا، در وهله اول تحریم‌های یکجانبه اعمال شده از سوی دولت‌های خارجی علیه مقامات رسمی دولت چین در موضوعاتی نظیر سین‌کیانگ، هنگ‌کنگ، تایوان، دریای چین جنوبی و کووید-۱۹ را مد نظر دارد.

به گزارش مسیر اقتصاد در تاریخ ۱۰ ژوئن ۲۰۲۱، «کمیته دائمی» به عنوان مهم‌ترین نهاد دولتی ذیل کنگره ملی خلق چین، قانون مقابله با تحریم خارجی (AFSL)[۱] را به تصویب رساند که از همان تاریخ نیز لازم‌الاجرا شد. این قانون پیرو مقررات قبلی دولت چین شامل تحریم‌های اعلامی وزارت خارجه علیه اشخاص و سازمان‌های خارجی و نیز مقررات مسدودکننده صادر شده توسط وزارت بازرگانی در ژانویه سال جاری در ۱۶ ماده طراحی و تصویب شده است و بناست جزئیات اجرایی آن نیز متعاقباً اعلام گردد.

«قانون مقابله با تحریم خارجی» در وهله اول تحریم‌های وضع شده توسط دولت‌های خارجی علیه مقامات رسمی دولتی چین را هدف گرفته است. با این حال انعطاف بالایی در قانون مذکور برای اعمال در گستره‌های وسیع‌تر وجود دارد. مشخصاً به موجب این قانون مقرر می‌شود که دولت چین می‌تواند لیستی از اقدامات متقابل در خصوص تحریم‌های خارجی صادر کند و این اقدامات را علیه اشخاص و سازمان‌های موجود در فهرست تحریمی چین و عوامل مرتبط با آن‌ها به کار بندد.[۲]

چه زمانی اقدامات متقابل ذیل قانون AFSL اجرایی خواهد شد؟

بند ۲ ماده ۳ AFSL مقرر می‌دارد که چین ممکن است هر زمان که یک دولت خارجی، حقوق بین‌الملل و هنجارهای بنیادین روابط بین‌الملل را نقض کند، با بهانه‌های مختلف یا بر اساس حقوق داخلی خود به محدود نمودن و سرکوب چین بپردازد، اقدامات محدودکننده تبعیض‌آمیزی علیه شهروندان و سازمان‌های چینی اتخاذ نماید و یا در امور داخلی چین مداخله کند، دولت چین نیز اقدامات ضد تحریمی خود را اتخاذ می‌نماید.

ماده ۱۵ AFSL نیز مقرر می‌کند که هرگاه دولت‌ها، سازمان‌ها یا اشخاص خارجی، به اجرای اعمالی که حاکمیت، امنیت و منافع توسعه‌ای چین را در معرض خطر قرار می‌دهد مبادرت ورزند یا در اجرای آن همکاری کنند و یا از چنین اعمالی حمایت نمایند، اقدامات ضد تحریمی حسب مورد از سوی دولت چین اتخاذ خواهد شد.

اقدامات متقابل AFSL چه کسانی را هدف قرار می‌دهد؟

متعاقب ماده ۴ AFSL وزارتخانه‌ها و بخش‌ها مرتبط در شورای دولتی چین لیست مقابله با تحریم‌‌های خارجی را به منظور شامل شدن اشخاص و سازمان‌هایی که به طور مستقیم یا غیرمستقیم در طراحی، تصمیم‌گیری یا اجرای اقدامات محدود کننده تبعیض‌آمیز علیه چین مشارکت دارند، تهیه خواهند نمود.

اگرچه تعریفی برای اصطلاح «اقدامات محدودکننده تبعیض‌آمیز» ارائه نشده است، اما به نظر می‌رسد قانون اخیر در وهله اول مقابله با تحریم‌های یکجانبه اعمال شده از سوی دولت‌های خارجی علیه مقامات رسمی دولت چین در موضوعاتی نظیر سین‌کیانگ، هنگ‌کنگ، تایوان، دریای چین جنوبی و کووید-۱۹ را مد نظر دارد.

چه اقدامات متقابلی ذیل قانون مقابله با تحریم خارجی فعال خواهد شد؟

به موجب ماده ۶ قانون مذکور، وزارتخانه‌ها و بخش‌های مربوطه در شورای دولتی چین ممکن است نسبت به تحمیل اقدامات متقابل علیه هر شخص قرار گرفته در فهرست تحریمی چین اقدام کند. این اقدامات متقابل به صورت بالقوه عبارتند از:

  • عدم قبول ویزا، عدم پذیرش ورود، لغو ویزا یا اخراج؛
  • مهر و موم کردن، توقیف و/یا مسدود نمودن اموال منقول و غیرمنقول و سایر اموال در چین؛
  • ایجاد ممنوعیت و محدودیت برای سازمان‌ها و اشخاص حاضر در چین در خصوص انجام معامله، همکاری یا سایر فعالیت‌ها با اشخاص محدود شده؛
  • و سایر اقدامات ضروری.

هرچند به صراحت در قانون AFSL چین ذکر نشده است، اما این احتمال وجود دارد که برای شرکت‌های خارجی نیز به موجب قانون اخیر نسبت به رعایت اقدامات متقابل اعلام شده در آینده توسط دولت چین و علاوه بر آن، در خصوص عدم اجرا یا عدم همکاری در اجرای هرگونه «اقدام محدودکننده تبعیض‌آمیز» که توسط یک دولت خارجی علیه شهروندان و سازمان‌های چینی طراحی می‌شود، الزاماتی در نظر گرفته شود.

پی‌نوشت:

[۱] the Anti-Foreign Sanctions Law (AFSL)

[۲] فهرست تحریمی مذکور که مشابه SDN LIST آمریکا است هنوز در چین منتشر نشده است.

منبع: هربرت اسمیت فریهیل

انتهای پیام/ اقتصاد بین‌الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.