۳۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۲۹۲۶۴ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰ دسته: انرژی
۰

مکزیک در راستای برنامه خودکفایی در تولید سوخت خود قصد دارد در سال ۲۰۲۲ میلادی میزان صادرات نفت خام را بیش از ۵۰۰ هزار بشکه کاهش دهد و تا انتهای سال ۲۰۲۳ نیز به کلی خام فروشی نفت را متوقف کند. این کشور درحالی حدود ۱.۲ میلیون بشکه نفت در روز صادر می‌کند که سوخت مورد نیاز خود را از پالایشگاه‌های آمریکایی وارد می‌کند و پالایشگاه‌های داخلی مکزیک با کمتر از ۵۰ درصد ظرفیت مشغول فعالیت هستند.

به گزارش مسیر اقتصاد مکزیک یکی از تولید و صادرکنندگان نفت خام جهان محسوب می‌شود که بیش از ۲ میلیون بشکه در روز تولید می‌کند و صادرات روزانه آن در سال ۲۰۲۰، به طور میانگین ۱.۲ میلیون بشکه در روز گزارش شده است. مکزیک کشوری با سابقه در بازار نفت خام جهان است و در بالاترین حد خود در سال ۲۰۰۴، روزانه بیش از ۱.۹ میلیون بشکه نفت به دیگر کشورها صادر کرده است. این کشور همچنین به طور متعدد در اجلاس کشورهای عضو سازمان اوپک به عنوان ناظر حضور یافته است.

برنامه مکزیک برای توقف خام فروشی نفت و خودکفایی در تولید سوخت

اما مکزیک در راستای برنامه خودکفایی سوخت رئیس جمهور خود، آندرس مانوئل لوپز اوبرادو، قصد دارد از میزان صادرات نفت خام بکاهد و تا انتهای سال ۲۰۲۳ میلادی به کلی آن را به صفر برساند.

بر همین اساس شرکت دولتی پِمِکس به عنوان تولیدکننده اصلی نفت خام مکزیک، اعلام کرده است که در راستای برنامه توقف دو ساله خام فروشی قصد دارد تا انتهای سال جاری میلادی میزان صادرات نفت خام را به کمتر از نصف و تا سطح ۴۳۵ هزار بشکه در روز کاهش دهد.

تولید بیشتر سوخت در پالایشگاه‌هایی که با نصف ظرفیت کار می‌کنند

مکزیک قصد دارد به جای خام فروشی نفت خام، از ظرفیت پالایشگاه‌های موجود داخلی برای تولید بیشتر سوخت بهره ببرد و وابستگی خود به واردات سوخت را تا جای ممکن کاهش دهد. در حال حاضر بخش قابل توجهی از گازوئیل و سوخت دیزل مصرفی در مکزیک از پالایشگاه‌های آمریکایی خریداری می‌شود.

این درحالیست که در طول ۵ سال اخیر همواره پالایشگاه‌های مکزیک با کمتر از نصف ظرفیت مشغول کار بوده‌اند و این کشور امیدوار است با کمترین سرمایه‌گذاری، شرایط را برای تولید بیشتر سوخت مورد نیاز بازار داخلی با استفاده از نفت خود فراهم کند.

در نمودار زیر ظرفیت فعال پالایشگاه‌های مکزیک در طول ۹ سال اخیر نشان داده شده است.

ساخت پالایشگاه جدید در مکزیک باهدف تولید سوخت بیشتر

مکزیک قصد دارد میزان پالایش نفت خام در پالایشگاه‌های داخلی را در سال ۲۰۲۲ به ۱.۵ میلیون بشکه در روز و در سال ۲۰۲۳ به ۲ میلیون بشکه در روز برساند و برای این منظور یک پالایشگاه نیز در این کشور در مراحل پایانی ساخت قرار دارد.

بر اساس برآوردها در صورت موفقیت مکزیک به افزایش ظرفیت پالایشی به اندازه ۷۰۰ هزار بشکه در روز، وابستگی این کشور به واردات گازوئیل از آمریکا به نصف سطح سال ۲۰۲۰ کاهش پیدا خواهد کرد.

ضربه مکزیک به بازار نفت جهان با توقف خام فروشی

برنامه مکزیک برای توقف خام فروشی و افزایش ظرفیت پالایش نفت داخلی در شرایطی مطرح شده است که پالایشگاه‌های بزرگ سراسر جهان با کمبود عرضه نفت مواجه هستند و قیمت این حامل انرژی روندی صعودی دارد. بر اساس گزارش‌ها پالایشگاه‌های هند و کره‌جنوبی که نزدیک به یک چهارم نفت مکزیک را خریداری می‌کنند، بزرگترین بازندگان توقف خام فروشی از سوی این کشور خواهند بود.

منبع: بلومبرگ

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.