۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۲۸۸۳۷ ۰۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰ دسته: انرژی
۰

اندیشکده اقتصاد مقاومتی در نامه‌ای به محرابیان وزیر نیرو در رابطه با مصوبه اخیر هیئت دولت برای اصلاح تعرفه‌های برق، ضمن تایید تعرفه‌گذاری پلکانی افزایشی، عدم بازطراحی الگوهای مصرف برق مناطق و عدم توجه به مشترکینی با مصارف چندین برابر الگو را از جمله موارد نیازمند بازنگری و تکمیل در این مصوبه دانست.

به گزارش مسیر اقتصاد اندیشکده اقتصاد مقاومتی در نامه به محرابیان وزیر نیرو نسبت به  آیین نامه اجرایی بند «ی» تبصره ۸ قانون بودجه ۱۴۰۰ که دی ماه به تصویب هیئت دولت رسید، نکاتی را مطرح کرد.

نادیده گرفتن مصارف چندین برابر الگو در نظام جدید تعرفه‌گذاری برق

در نامه این اندیشکده ضمن تایید افزایش نرخ برق مشترکین پرمصرف در پله‌های بالای مصرف، آمده است که مطابق با بررسی های کارشناسی و عملیاتی انجام شده، «بازطراحی منطقه بندی آب و هوایی و الگوی مصرف در هر منطقه»، «اصلاح تعرفه ها در مصارف چندین برابر الگو»، «بازبینی در مسئله تجمیع مصارف صاحبان چند واحد مسکونی» و «بازبینی در تعرفه برق مصارف اشتراکی واحدها و مجتمع‌های مسکونی» مواردی است که نیاز به بازنگری و بهبود دارد، چراکه اغلب موارد فوق از یک سو از نظر منطق، به حد کافی اهداف اصلاح نظام تعرفه‌گذاری را تامین نمی‌کنند و از سوی دیگر، در اجرا با چالش های جدی مواجه هستند.

همچنین در پایان نامه متذکر شده است که عبارت «هزینه تامین برق» در این آیین‌نامه با فرمولی نامناسب و متناقض با تعریف ارائه شده از قیمت تمام شده برق در قانون هدفمندی یارانه‌ها مصوب مجلس شورای اسلامی، تعریف شده که چنین تعریفی می‌تواند در آینده مسیر نادرستی را برای افزایش غیر اصولی قیمت برق هموار کند، لذا قیمت‌گذاری برای مشترکین پرمصرف و پیوند زدن آن با هزینه احداث نیروگاه‌های جدید نباید با هزینه تامین برق از کل ظرفیت نیروگاهی موجود در کشور خلط شود.

متن نامه فوق به شرح زیر است:

جناب آقای دکتر علی‌اکبر محرابیان

وزیر محترم نیرو

سلام علیکم

همانطور که مستحضر هستید؛ هیئت وزیران در تاریخ ۵ دی ماه ۱۴۰۰ آئین نامه اجرایی بند «ی» تبصره ۸ ماده واحده قانون بودجه ۱۴۰۰ در بخش برق را تصویب نمود. در این آئین نامه که با هدف «هدفمندسازی و عادلانه سازی یارانه های برق» به تصویب رسید، به درستی «افزایش نرخ برق مشترکین پرمصرف در پله‌های بالای مصرف» مدنظر قرار گرفت. با این حال، به منظور «افزایش عدالت اجتماعی در قیمت گذاری و توزیع برق»، «مدیریت مصرف و افزایش ضریب بار شبکه» و «اقتصادی شدن تولید و تامین برق و کاهش هزینه‌های دولت در این زمینه»، ضروری است اقدامات تکمیلی و با اهمیت دیگر نیز در دستور کار دولت محترم قرار گیرد تا هدف مذکور محقق شود.

مطابق با بررسی های کارشناسی و عملیاتی انجام شده، «بازطراحی منطقه بندی آب و هوایی و الگوی مصرف در هر منطقه»، «اصلاح تعرفه ها در مصارف چندین برابر بیشتر از الگوی مصرف»، «بازبینی در مسئله تجمیع مصارف صاحبان چند واحد مسکونی» و «بازبینی در تعرفه برق مصارف اشتراکی واحدها و مجتمع‌های مسکونی» از جمله اقداماتی است که باید در اصلاح آئین نامه فوق الذکر دولت مورد استفاده قرار گیرد تا نظام تعرفه گذاری برق عادلانه تر شود، مدیریت مصرف بهبود یافته و هزینه دولت در تامین این حامل انرژی کاهش یابد.

این موارد چهارگانه در گزارش پیوست نامه تشریح شده است و اندیشکده اقتصاد مقاومتی آمادگی لازم جهت ارائه حضوری آن را دارد.

پیوست نامه مذکور در این لینک قابل دسترسی است.

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.