۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۲۸۶۶۹ ۰۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰ دسته: مسکن، هشتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی
۰

میرهادی رهگشای کارشناس اقتصادی، سود بالای بخش غیر مولد در اقتصاد کشور را از موانع جدی رونق تامین مالی ساخت مسکن از طریق بازار سرمایه عنوان کرد و افزود: بازار سرمایه ظرفیت خوبی در تجهیز سرمایه‌های خرد مردمی دارد، اما زیرساخت‌های تامین مالی ساخت مسکن در بازار سرمایه نباید بستری را برای توسعه فعالیت‌های سوداگرانه فراهم کند.

به گزارش مسیر اقتصاد نشست «ارزیابی الگوهای تامین مالی ساخت مسکن از طریق بازار سرمایه» روز سه شنبه ۵ بهمن ماه، با حضور جمعی از اساتید و صاحبنظران و فعالان این حوزه در وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار شد. این نشست، هشتمین پیش نشست تخصصی از هشتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی بود که در تاریخ ۱ اسفند سال جاری با موضوع «مسکن؛ پیشران تولید» برگزار خواهد شد. در این نشست ابعاد، الزامات و مهم‌ترین مسائل مربوط به تامین مالی پروژه‌های ساخت مسکن از طریق بازار سرمایه مورد بررسی قرار گرفت.

الگوهای تامین مالی متنوع مهمترین لازمه تحقق اهداف نهضت ملی مسکن

میرهادی رهگشای کارشناس اقتصادی و سردبیر مسیر اقتصاد، در این نشست یکی از مهم ترین بحثهای نهضت ملی مسکن را الگوهای تامین مالی آن دانست و افزود: نظام بانکی جوابگوی اهداف دولت در ساخت مسکن نیست و باید از ظرفیت‌های دیگر در کنارش استفاده شود. به طور خاص بازار سرمایه یکی از بسترهایی است که می‌تواند در تامین مالی پروژه‌ها به تحقق اهداف این طرح کمک کند.

وی افزود: تامین مالی ساخت مسکن از طریق بازار سرمایه با چالش‌هایی مواجه است که بخشی از آن به فضای کلی حاکم بر اقتصاد ایران اشاره دارد. به طور خاص «بی اعتمادی سرمایه‌گذاران خرد به بازار سرمایه» یکی از این چالش‌هاست. اگر دولت قصد دارد از ظرفیت این بازار استفاده کند ابتدا باید با جلوگیری از مداخله‌های مخرب در بازار سرمایه، اعتماد مردم به بورس را برگرداند.

سود بالای بخش غیرمولد مانع بزرگ تامین مالی ساخت مسکن از بازار سرمایه

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: مانع دیگر این است که درحال حاضر در بخش‌های غیرمولد همچون سوداگری مسکن و ارز، نرخ سود بسیار بالاست و به طور کلی معاف از مالیات است. این مسئله موجب شده است سود انتظاری سرمایه‌گذاران بالا برود که چالشی جدی بر سر راه تامین مالی پروژه‌های ساخت مسکن در بازار سرمایه محسوب می‌شود.

وی افزود: تا زمانی که با اقداماتی همچون اخذ مالیات و رصد تراکنش‌ها، نرخ سود انتظاری در بخش غیر مولد پایین نیاید و تورم کنترل نشود، نمی‌شود انتظار داشت تامین مالی ساخت مسکن با نرخ سود معقول از طریق بازار سرمایه رونق بگیرد. بدون چنین پیش نیازی نمیتوان تنها با افزایش سود پروژه‌ها در بازار سرمایه انتظار رونق در این بخش را داشت.

تامین مالی ساخت مسکن از بازار سرمایه نباید به رونق سوداگری منجر شود

رهگشای در ادامه «تسهیل ارائه تضامین از سوی سازندگان» و «تسریع در اجرای پروژه‌های ساخت مسکن» را از الزامات رونق تامین مالی ساخت مسکن از طریق بازار سرمایه عنوان کرد و افزود: برای افزایش انگیزه سازندگان از یک طرف و سرمایه‌گذاران از طرف دیگر، لازم است تا جای ممکن عرضه اوراق تسهیل شود و در طرف مقابل نیز با اجرای سریعتر پروژه‌ها سود انتظاری آن افزایش یابد.

سردبیر مسیر اقتصاد در پایان تاکید کرد ایجاد زیرساخت‌های تامین مالی ساخت مسکن در بازار سرمایه نباید بستری را برای توسعه فعالیت‌های سوداگرانه در بازار مسکن فراهم کند و لازم است با ابزارهای پیش گیرانه، از این ظرفیت تنها برای تامین مالی ساخت مسکن بهره گرفت.

انتهای پیام/ مسکن



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.