۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۲۶۲۹۹ ۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۰ دسته: مسکن
۰

افشین بیک پور کارشناس مسکن اندیشکده اقتصاد مقاومتی، ضمن اشاره به نیاز کشور به ساخت ۱۰ میلیون واحد مسکونی در افق ۸ ساله، گفت: از آنجا که قیمت زمین سهمی در حدود ۶۰ تا ۸۰ درصد در قیمت تمام شده مسکن دارد، عرضه زمین‌های دولتی می‌تواند به کاهش قیمت و تسهیل خانه‌دار شدن مردم منجر شود. در عین حال گردآوری اطلاعات زمین‌های موجود در کشور در سامانه کاداستر و به کار گیری ابزارهای مالیاتی، به منظور استفاده بهینه از زمین‌های مناسب برای ساخت و ساز در کشور ضروری است.

به گزارش مسیر اقتصاد برنامه گفتگوی اقتصادی رادیو گفتگو در روز چهارشنبه ۲۴ آذر ماه به بحث «عرضه اراضی دولتی و خصوصی برای ساخت مسکن» اختصاص داشت. در این برنامه مهندس بیک پور، کارشناس حوزه مسکن و شهرسازی اندیشکده اقتصاد مقاومتی، ضمن اشاره به اهمیت و اولویت موضوع مسکن در اقتصاد کشور گفت: بر همین اساس اندیشکده اقتصاد مقاومتی همایش سالانه خود را در تاریخ یکم اسفند ماه به موضوع مسکن اختصاص داده است و تا پیش از برگزاری همایش نیز نشست‌های متعددی برای بررسی جوانب موضوع ساخت مسکن برگزار می‌شود.

نیاز ۱۰ میلیون واحدی مسکن در افق ۸ ساله

بیک پور در ادامه با اشاره به نیاز ۱۰ میلیون واحدی به مسکن در ۸ سال آتی گفت: دولت سیزدهم نیز بر همین اساس برنامه خود را در بخش مسکن تنظیم کرده و قصد دارد با ورود فعال به این نیاز گسترده پاسخ دهد.

وی افزود: دولت باید به این نکته توجه کند که مخاطبان و مصرف کنندگان واقعی مسکن چه کسانی هستند؛ ۳ میلیون نفر در دهک های یک تا سه هستند که قدرت خرید پایین دارند و استطاعت خرید و پرداخت اقساط بلندمدت را ندارند. بر اساس گفته‌های دولت سیزدهم، خانه‌دار کردن اقشار کم درآمد در اولویت قرار دارد.

کاهش ۶۰ تا ۸۰ درصدی قیمت مسکن با عرضه زمین دولتی

کارشناس مسکن اندیشکده اقتصاد مقاومتی ضمن تاکید بر اینکه دولت نباید وارد ساخت مسکن بشود و باید تسهیل گری کند، گفت: لازمه این هدف استفاده از اطلاعات خانواده‌ها در زمینه میزان درآمد و نیاز آن‌هاست. این کار باید به توسعه دهنده‌هایی سپرده شود که با طراحی مناسب الگوهای شهرسازی و ضمن توجه به نیازهای موجود در هر منطقه، ابتدا زیرساخت‌های لازم را در مناطق انتخاب شده ایجاد می‌کنند و پس از آن مردم برای سکونت به آن مناطق مراجعه می‌کنند.

بیک پور سهم زمین در قیمت تمام شده مسکن در مناطق شهری را ۶۰ تا ۸۰ درصد عنوان کرد و افزود: سهم زمین در قیمت تمام شده مسکن بسیار بالاست و همین افزایش قیمت زمین دلیل اصلی کاهش قدرت خرید مسکن توسط مردم است. به همین دلیل دولت بر اساس تجربه مسکن مهر، راهبرد خودش در توسعه ساخت مسکن و خانه‌دار کردن مردم را در حذف قیمت زمین و عرضه زمین ارزان قیمت و رایگان قرار داده است. چنین اقدامی می‌تواند قیمت تمام شده مسکن را در مناطق مختلف به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

توسعه شهری باید متناسب با اقلیم و بر اساس توسعه افقی باشد

این کارشناس بخش مسکن ضمن تاکید بر لزوم توجه به ملاحظات توسعه شهری در پروژه‌های بزرگ ساخت مسکن گفت: الگوی توسعه شهری باید در دو لایه مورد بررسی قرار بگیرد؛ لایه اول الگوی متناسب با اقلیم است؛ در حال حاضر توسعه شهرهای کشور بر اساس شرایط اقلیمی و یک آمایش سرزمین جامع شکل نگرفته است. لایه بعدی نیز تصمیم گیری درخصوص توسعه عمودی یا افقی در شهرسازی است که در این زمینه هم وضعیت کشور مطلوب نیست. شاخص تراکم جمعیتی کشور، به طور خاص در شهرهای بزرگ به مراتب بالاست و به طور مثال شهر تهران در مقایسه با استانبول و نیویورک، تراکم بیشتری دارد؛ که نشان از عدم عرضه زمین مناسب برای ساخت مسکن دارد.

وی افزود: در حال حاضر مشخص نیست که برنامه دولت سیزدهم درخصوص الگوهای توسعه شهری چیست؟ که ریشه آن در کمبود اطلاعات در زمینه اراضی موجود در کشور است. در حال حاضر مسئولین از تامین زمین کافی برای طرح جهش مسکن و ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی در طول ۴ سال آتی اطلاع داده‌اند، اما مشخص نیست که این اراضی به طور دقیق در چه مکان‌هایی اختصاص یافته است.

عرضه زمین با استفاده از ابزارهای مالیاتی و گردآوری دقیق اطلاعات

بیک پور ضمن اشاره به اینکه بخشی از اراضی مناسب برای کشاورزی به ساخت ویلا اختصاص یافته گفت: چنانچه گردآوری اطلاعات زمین‌های موجود در کشور در قالب سامانه کاداستر به درستی انجام شود، این امکان فراهم می‌شود که از ساخت و ساز در زمین‌های درجه یک و دو برای کشت محصولات کشاورزی جلوگیری شود و در مقابل زمین‌های متعددی که برای کشاورزی مناسب نیستند و در مقابل برای ساخت و ساز مناسب هستند، برای این بخش عرضه شوند.

وی در پایان با تاکید بر لزوم به کارگیری ابزارهای مالیاتی برای جلوگیری از احتکار زمین، افزود: در تمامی کشورهای پیشرفته از ابزارهای مالیاتی برای جلوگیری از احتکار زمین و جلوگیری از تبدیل آن به یک کالای سرمایه‌ای استفاده می‌شود ولی در ایران عدم استفاده صحیح از ابزارهای مالیاتی موجب شده است از زمین‌های موجود در کشور به درستی استفاده نشود.

انتهای پیام/ مسکن



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.