۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۲۵۴۶ ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۹ دسته: انرژی
۰

جواد نوفرستی، عضو شورای سیاست گذاری جامعه ایمن کشور با بیان اینکه باید افزایش تولید گاز در کشور را به سمت صادرات پایدار ببریم، گفت: طی سال آینده حدود ۱۰۰ میلیون متر مکعب به ظرفیت تولید گاز کشور افزوده می شود که بایستی علاوه بر صادرات در صنایع، نیروگاه ها و جایگاه های عرضه گاز CNG استفاده شود.

جواد نوفرستی، کارشناس حوزه انرژی و عضو شورای سیاست گذاری جامعه ایمن کشور، در گفتگو با مسیر اقتصاد ضمن اشاره به راهکار های صرفه جویی در مصرف گاز بخش خانگی، به مصارف درست مصرف گاز کشور ناشی از افزایش تولید و صرفه جویی در مصرف اشاره کرد.

این کارشناس حوزه انرژی مصرف گاز کشور در بخش خانگی را بین ۱۰۰ تا ۵۰۰ میلیون متر مکعب در ماه های سرد و گرم سال متغیر دانست و گفت: طبق مطالعات انجام شده در کشور، ۷۰ درصد از مصرف گاز در بخش خانگی مربوط به گرمایش، ۲۳ درصد مربوط به آب گرم و ۷ درصد نیز صرف پخت و پز می شود.

وی ضمن اشاره به ظرفیت بالقوه عظیم صرفه جویی در مصرف گاز به خصوص در بخش گرمایش خانه ها، گفت: متوسط مصرف گاز به ازای هر متر مربع از ساختمان در کشور ما حداقل ۲۲ متر مکعب در سال است اما این رقم در کشور های اروپایی معادل ۵ متر مکعب گاز در سال می باشد. از مقایسه این دو عدد به ظرفیت ۸۰ درصدی در صرفه جویی بخش گرمایش ساختمان پی می بریم.

نوفرستی ضمن بیان اینکه بایستی برای این ظرفیت آزاد شده برنامه داشته باشیم و از این منابع ملی به نحو احسن استفاده کنیم، گفت:  یکی از جاهایی که می توان از این ظرفیت استفاده کرد، استفاده به عنوان سوخت CNG برای خودروهاست. در ابتدای دولت قبل در سال ۸۵، میزان مصرف سوخت CNG در کشور حدود ۲ میلیون متر مکعب بود در حالی در پایان دولت قبل این رقم به ۲۰ میلیون متر مکعب رسید که موفقیت مهمی به حساب می آید.

وی با اشاره به هدف این دولت برای رسیدن به رقم ۳۰ میلیون متر مکعبی در مصرف CNG، گفت: علیرغم صرفه قیمتی سوخت گاز در مقایسه با بنزین برای مصرف کننده، این هدف هنوز  محقق نشده است. متاسفانه حدود ۵ سال است که مصرف CNG در کشور تقریبا ثابت مانده است و رشد چندانی نداشته است.

این کارشناس حوزه انرژی درباره دلایل عدم رشد مصرف سوخت گاز در کشور، گفت: دلیل اول دسترسی نا مناسب به جایگاه های سوخت CNG است که تعداد پایین جایگاه ها، موجب صرف وقت زیادی می شود و دلیل دیگر تاثیر منفی سوخت CNG بر بازدهی موتور و حتی آسیب به آن است که بایستی از طرف شرکت های خودروسازی فکری برای این موضوع بشود.

وی با تاکید بر فروش گاز در جایگاه های CNG به جای بخش خانگی، گفت: این مسئله به نفع دولت نیز می باشد چراکه گاز را به جای حدود ۱۵۰ تومان در بخش خانگی، ۴۵۰ تومان در جایگاه های سوخت به ازای هر متر مکعب به فروش می رساند. پیشنهاد دیگر در این زمینه صادرات گاز حاصل از صرفه جویی در بخش خانگی است چرا که حداقل قیمت صادرات گاز به ازای متر مکعب ۱۰۰۰ تومان است.

نوفرستی با اشاره به اینکه ترکیه در حال حاضر ۲۷ میلیون متر مکعب گاز در روز از ما خریداری می کند، گفت: ما گرانترین گاز را در منطقه به ترکیه می فروشیم و همین مسئله زمینه را برای فروش گاز بیشتر به ترکیه حتی با مشوق های تخفیفی فراهم می کند. ترکیه به دلایل سیاسی و امنیتی گاز خود را از کشور های مختلفی تامین می کند و ما بایستی به سمت صادرات پایدار قدم برداریم.

وی با بیان اینکه دولت فعلی در زمینه افزایش سهم گاز در سبد مصرفی صنایع و نیروگاه ها موفق بوده است، گفت: به دلیل افتتاح فاز های جدید و تولید بیشتر گاز، دولت موفق شده است که سهم سوخت گاز را در صنایع و نیروگاه ها حدود دوبرابر افزایش دهد و از طرف دیگر سهم سوخت مایع و مازوت آن به شدت کاهش یافته است.

عضو شورای سیاست گذاری جامعه ایمن کشور با اشاره به مشکلات ایجاد شده ناشی از سرما و قطع گاز ترکمنستان، گفت: به گفته مدیر عامل شرکت ملی گاز استان مازندران برای تامین گاز مورد نیاز بخش خانگی در شمال کشور ، ۱۸۰ جایگاه CNG که به طور متوسط، روزانه ۲ میلیون متر مکعب گاز را عرضه می کردند از چرخه خارج شده اند.

وی با بیان این مسئله که مهمترین مشکل ما در عدم استاندارد بودن ساختمان های ماست، گفت: بخش کوچکی از مصرف بالای گاز کشور ناشی از مشکلات فرهنگی است و مهمترین دلیل آن، استاندارد نبودن ساختمان های کشور از نظر مباحث انرژی است. در این زمینه همه نهاد های مسئول سهیم هستند چراکه به وظیفه خود عمل نکرده اند.

این کارشناس انرژی با مقصر دانستن نهاد های مسئول در عدم اجرای قانون مثل مبحث ۱۹، گفت: نهاد هایی مثل سازمان نظام مهندسی، شهرداری ها و علی الخصوص وزارت مسکن بایستی به خاطر عمل نکردن به قانون در برابر مردم پاسخگو باشند چراکه در حال خیانت به منابع ملی هستند.

وی با اشاره به هزینه ناچیز عایق سازی ساختمان ها در مقایسه با هزینه تولید، گفت: طبق تحقیقی که از طریق شرکت های عایق ساختمان انجام دادم، حداکثر ۵ درصد به هزینه ساخت اضافه می گردد و به گفته آقای ترکان در زمان تصدی ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، به ازای هر متر مربع از زیربنای ساختمان تنها ۳۰ هزار تومان به هزینه ساخت اضافه خواهد شد که در مقابل هزینه حداقل ۶۰۰ هزار تومانی ساخت به ازای هر متر مربع، مبلغ ناچیزی است.

نوفرستی با تاکید بر ضرورت رعایت مسائل ایمنی و انرژی در ساختمان گفت: به راحتی می توان ساخت ساختمان را بر اساس مبحث ۱۹ از سال آینده شروع کرد و طرح های تشویقی و تنبیهی برای سازندگان درنظر گرف از جمله اینکه، هزینه ناشی از صرفه جویی در ساختمان طی مدت معینی به جیب آن ها برود. در ضمن رعایت مسائل انرژی در پنجره دو جداره خلاصه نمی شود و مهمترین عامل هدر رفت انرژی از جداره دیوار است.

وی در پایان با اشاره به افزایش تولید ۱۰ درصدی گاز در کشور، گفت: بایستی برای ۷۰ تا ۱۰۰ میلیون متر مکعب گاز جدیدی که به تولید کشور اضافه می گردد و همچنین گاز آزاد شده حاصل از صرفه جویی برنامه داشت. برای مثال می توان به افزایش ۱۰ میلیون متر مکعب مصرف گاز (که کاهش حدود ۹ میلیون لیتری در روز را نیز به همراه دارد)، افزایش صادرات پایدار و همچنین افزایش سهم گاز و عدم قطعی آن برای صنایع و نیرو گاه ها اشاره کرد.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.