۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۲۴۹۱۶ ۲۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۰ دسته: انرژی
۰

دکتر حسن سبحانی استاد اقتصاد دانشگاه تهران، در نشست «نیمه پنهان یارانه پنهان» گفت: ارقام نجومی یارانه انرژی در گزارشاتی مثل تفریغ بودجه، با به رسمیت شناختن نرخ ارزی محاسبه شده که در بازار بی ضابطه موجود بدست می‌آید و این یک مشکل اساسی است. دولت به جای تلاش برای اصلاح وضعیت بازار ارز، در تلاش است با افزایش قیمت‌ها در دیگر بازارها از جمله قیمت حامل‌های انرژی، به نرخ ارز نامناسب موجود رسمیت ببخشد که نتیجه آن فقر بیشتر مردم است.

به گزارش مسیر اقتصاد نشست تخصصی «نیمه پنهان یارانه پنهان (درس‌هایی از آبان ۹۸ برای دولت سیزدهم)» با همکاری اندیشکده اقتصاد مقاومتی و مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع)، روز پنجشنبه ۲۰ آبان در دانشگاه امام صادق (ع) برگزار شد. در این نشست دکتر حسن سبحانی، عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران، به بیان نظرات خود در خصوص مسئله یارانه پنهان انرژی پرداخت.

مطرح شدن ارقام نجومی برای یارانه پنهان نتیجه تعیین نامناسب نرخ ارز

سبحانی با بیان اینکه یارانه پنهان، هم از بعد مبانی علم اقتصاد و هم اقتصاد سیاسی قابل بحث است، افزود: در عین حال مسئله اصلی یارانه پنهان را به جای مباحث اقتصادی، باید در مباحث سیاسی دنبال کرد. به طور خاص ارقام نجومی یارانه انرژی در گزارشاتی مثل تفریغ بودجه، با به رسمیت شناختن نرخ ارزی محاسبه شده که در بازار بی ضابطه موجود بدست می‌آید و این یک مشکل اساسی است.

وی با تاکید بر اینکه یارانه کمکی است که دولت به مردم می‌کند تا بخشی از هزینه‌های خود را پوشش دهند، ادامه داد: بنابراین ارقامی که از این روش محاسبه شود، اساسا نباید یارانه نامیده شود. در بودجه دولت نیز اساسا مشخص نیست که شرکت‌های دولتی چه میزان از یارانه بهره می‌برند و مسئله فقط به مصرف خانگی معطوف شده است. این درحالیست که اگر درآمدهای مردم نیز به قیمت جهانی حساب شود، اساسا این مردم هستند که دارند به دولت یارانه می‌دهند.

بازار بی ضابطه ارز ریشه مشکلات کشور است

سبحانی در بخش پایانی صحبت‌های خود با تاکید بر اهمیت نرخ ارز در اقتصاد ایران گفت: در ایران بازار ارز بی ضابطه است و نرخ درستی در آن شکل نمی‌گیرد. دولت باید بازار ارز را به نحوی مدیریت کند که نتیجه آن شکل گرفتن یک نرخ ارز متناسب با اقتصاد و به سود تولید و اقشار کم درآمد منجر شود. در عین حال دولت به جای این کار، در تلاش است با افزایش قیمت‌ها در دیگر بازارها از جمله قیمت حامل‌های انرژی، به نرخ ارز نامناسب موجود رسمیت ببخشد که نتیجه آن فقر بیشتر مردم است.

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.