۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۲۴۶۸۷ ۱۲ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰ دسته: کشاورزی
۱

مهدی مسکنی فعال جهادی، در برنامه تلویزیونی ثریا ضمن اشاره به اهمیت مشارکت مردم در اقتصاد کشور گفت: روستاها به جای اینکه مکانی برای تولید و فعالیت‌های مولد باشند و مانند گذشته در تحقق اقتصاد مقاومتی نقش ایفا کنند، به مکانی برای سالمندان تبدیل شده‌اند. دکتر ایزدخواه نماینده مجلس نیز نسخه اصلی احیای جهاد سازندگی را همان نسخه آغازین انقلاب دانست و افزود: نسخه اصلی در واقع حرکتی است که توسط خود مردم شکل می‌گیرد که در این صورت همه ظرفیت‌ها پای کار می‌آید و دولت نیز کمک خواهد کرد.

به گزارش مسیر اقتصاد یک‌شنبه ۹ آبان ماه برنامه تلویزیونی ثریا به موضوع «احیای جهاد سازندگی؛ ضرورت‌ها و چالش‌ها» اختصاص داشت. در این برنامه دکتر روح‌الله ایزدخواه نماینده مجلس و مهدی مسکنی فعال جهادی حضور داشتند. همچنین این برنامه به چالش های تبدیل الگوی دهه ۶۰ جهاد سازندگی به مدل جهاد سازندگی ۱۴۰۰، معرفی سابقه درخشان جهاد سازندگی در رفع محرومیت‌ها و اشتغال‌زایی و همچنین ضرورت تعریف هوشمندانه از نسبت ساختار دولت با جهاد سازندگی اختصاص یافت.

کمرنگ شدن نقش روستاها در مشارکت اقتصادی کشور

در ابتدای برنامه آقای مسکنی فعال جهادی گفت: بعد از تمام عقب‌ افتادگی‌هایی که پیش از انقلاب برای روستاها به وقوع پیوسته بود، با فرمان معمار انقلاب جبران این عقب‌ماندگی‌ها مورد توجه مردم انقلابی قرار گرفت. یعنی بعد از فرمان حضرت امام (ره) بود که جوانان انقلابی  وارد مقوله روستاها شدند و توانستند در  طول یک دهه نتایج بسیار مناسبی را از خود نشان بدهند.

ایشان افزود: طبق آمارهای موجود بعد از انحلال جهاد سازندگی، با اینکه کشور در ابتدا دارای بیش از ۹۷ هزار روستا بوده است، شاهد کاهش چشمگیر تعداد روستاها به ۳۹ هزار واحد هستیم. در واقع روستاها به جای اینکه مکانی برای تولید و فعالیت‌های مولد باشند و در نقش اقتصاد مقاومتی ظاهر شوند به مکانی برای سالمندان تبدیل شده است. ایشان همچنین تحلیلی از وضعیت روستا ارائه داد که در شکل زیر آمده است.

آقای مسکنی در رابطه با نهادهای مرتبط با روستا گفت: بعد از انحلال جهاد سازندگی، ۷ نهاد درگیر کارهای زمین مانده جهاد سازندگی شدند که از این میان ۴ نهاد بازیگر اصلی هستند که در شکل زیر آمده است. ایشان همچنین  یکی از موانع اصلی زندگی روستایی در موضع سبک زندگی را طرح‌های هادی دانست، چرا که زیست بوم روستا تغییر داده و شبیه به شهرها کرده است.

جهادسازندگی عرصه کار همگانی آحاد مردم بود

در ادامه برنامه دکتر ایزدخواه گفت: حضرت امام در ظرافتی که به خرج داد در ابتدای انقلاب کار را به مردم سپرد، روح فرمان تشکیل جهاد سازندگی نیز متوسل شدن به مردم برای جبران خرابی‌ها بود. در واقع جوانان جهادی که به واسطه این پیام امام وارد روستا می‌شدند، به عنوان حلقه واسط دولت و ملت شناخته می‌شدند و کارها توسط ایشان به بهترین نحو ممکن و در کوتاه‌ترین زمان انجام می‌گرفت.

این نماینده مجلس افزود: اتفاقی که در جهاد سازندگی افتاد، ایجاد جریان مردمی برخاسته از بطن توده‌های مردم بود که باعث می‌شد کارهای مختلف توسط همین مردم انجام شود. در واقع همانطور که در پیام حضرت امام هم آثاری از وجود سازمان، وزارتخانه و یا شورای عالی نیست، بلکه تکیه اصلی استفاده از نیروی خود مردم شده است.

ماموریت جهادی اصالت دارد نه سازمان

ایشان ادامه داد: وقتی ماموریت جهادی شفاف شده و گفته می‌شود که خرابی‌های گذشته باید جبران شود، همه احساس تکلیف می‌کنند و هر یک در قالب اقتضائات خود وارد عمل می‌شود. در واقع جهاد به این صورت شکل می‌گیرد که هر کدام از دستگاه‌های دولتی به یک نحو، فعالیت جهادی به یک نحو و توده‌های مردمی نیز به یک شکل به صورت همگانی جهاد سازندگی را شکل‌ ‌دهند.

نسخه اصیل جهاد سازندگی نسخه سال ۱۳۵۸ است

ایشان همچنین متذکر شد: اگر امروز قرار بر شکل‌گیری جهاد سازندگی باشد، بایستی بر مبنای نسخه اصیل آن یعنی همان نسخه سال ۱۳۵۸ شکل بگیرد، نه آن جهادی که حرکات نزولی پیدا کرده و در سال ۱۳۶۲ به صورت وزارتخانه بوجود آمد.

دکتر ایزدخواه در رابطه با نسخه اصلی مورد اشاره نیز افزود: نسخه اصلی در واقع یک حرکت مردمی است که توسط یک قشری از جوانان جهادی که حاضرند زندگی خودشان را وقف جهاد کنند شکل می‌گیرد که در این صورت همه ظرفیت مردم پای کار آمده و دولت هم کمک خواهد کرد. همچنین به این طریق فاصله بین دولت و مردم کم شده و بیشترین بهره‌وری، کمترین آسیب و فساد آن هم در بازه زمانی کوتاه حاصل می‌شود.

انتهای پیام/ کشاورزی

  1. شيوه جهادي مهم است. شيوه جهادي = شيوه مردمي = شيوه دانش بنيان.
    شيوه مرسوم در قوانين كشور همان روش فرسوده سرمايه داري فاسد غربي است.
    قانون برنامه و بودجه ۵۰ سال است كه ترويج سرمايه داري مي نمايد.
    با اين قانون هايي كه توسط غربزده ها نسخه برداري شده نمي توان انقلاب و نظام اسلامي را به اهداف مقدس خود رساند.
    در قانون بايد دولت مكلف شود كه همه عرصه ها از جمله اقتصاد را به شيوه جهادي مردمي دانش بنيان پيش ببرد.
    عمران - صنعت - معدن - بانك - تجارت - كشاورزي - نفت - .... آموزش ..... به جبهه جهادي واگذار شود. شيوه همه با هم جهاد سازندگي كشور را نجات مي دهد.
    سرمايه داري يعني اصالت ماده - اصالت سرمايه - نقش اصلي را به سرمايه دار و سرمايه گذار مي دهد.
    اما شيوه جهادي يعني شيوه اسلامي اينجور نيست.
    در اسلام اصالت با علم و دانشمند متعهد باتقوي است.
    جهاد سازندگي يعني اصالت دادن به علم و جوانان فاضل و با تقوي .
    سازمان بي برنامه كشور از ابتداي انقلاب با جهاد سازندگي مخالفت كرد نهايتا دشمني را به جايي رساندند كه لايحه نابودي اين نهاد مقدس توسط همين غربزده ها به مجلس برده شد.
    امروز هم دشمن اصلي جهاد سازندگي همين افراد و جريان غربگرا و ماده پرست در سازمان ياد شده است.
    از دشمن غافل نشويم. كساني كه تيشه به ريشه جهاد سازندگي زدند افراد شناخته شده اي هستند.
    بايد از خطر اين افراد به خدا پناه برد.
    شيوه سرمايه داري براي كسب سود و سهام و امتياز هاي مادي است.
    شيوه جهادي براي كسب رضايت و قرب الي الله به مردم محروم و مستعضف خدمت مي شود.
    ان شاءالله

    ۱۱۴


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.