به گزارش مسیر اقتصاد جهانگردی پدیده ای است که از دیرباز در جوامع مختلف انسانی وجود داشته است اما با ورود به عصر مدرن به صورت یک صنعت سودده در حوزه های مختلف بالاخص اقتصادی درآمده و از این حیث مورد توجه بسیاری از کشورهای دنیا قرار گرفته است به طوری که ما هر ساله با رشد و توسعه این صنعت چند وجهی مواجه بوده ایم.
نگاهی اجمالی به توسعه این صنعت در دنیا ما را به این امر رهنمون میکند که چشمانداز کشورهای مختلف دنیا به توسعه گردشگری با اهداف مختلف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و… کاملاً متفاوت بوده اما اکثر این کشورها توسعه ابعاد اقتصادی را در اولویت خود قرار دادهاند، به همین دلیل جهانگردی به سرعت رشد یافته و در حال تبدیل شدن به بزرگترین صنعت دنیا است و میتواند منافع عظیم اقتصادی را به اقتصاد ملی کشورها وارد کند.
جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری غنی در خصوص دارا بودن منابع توسعه گردشگری و به سبب فرهنگ، تمدن، ویژگیهای آب و هوایی و … می تواند به کشوری فعال در این صنعت تبدیل شده و با تمرکز بر رویکرد گردشگری اسلامی و تنظیم راهبرد ها و برنامه های منظم و منسجم وابستگی خود را به منابع نفتی کاهش داده و به سمت منابع درآمدی جایگزین بالاخص گردشگری حرکت کند و به عنوان یک منبع پایدار از آن بهره مند شود.
در این مقاله سعی شده است پتانسیل های جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با صنعت گردشگری با تاکید بر اهمیت ابعاد اقتصادی این صنعت در کشور و نقشی را که میتواند در توسعه اقتصادی و کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی داشته باشد، بررسی شود.
این مقاله توسط شهاب طلایی و صبا عبدیان در اولین همایش ملی اقتصاد مقاومتی در اردیبهشت ماه ۱۳۹۱ ارائه شده است.
دانلود از لینک زیر: