۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۲۴۰۵۷ ۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰ دسته: مالیات نام نویسنده: حسین فکری
۰

اقبال سرمایه‌گذاران سراسر جهان به بازار ارزهای دیجیتال، حجم سرمایه‌گذاری در این بازار را به نزدیک ۲ هزار میلیارد دلار رسانده است. این اقبال موجب شده است در بسیاری از کشورهای پیشرفته از جمله آمریکا، اتحادیه اروپا و ژاپن، قوانین مالیاتی برای این بازارها وضع شود. در برخی کشورها درآمد حاصل از خرید و فروش رمز ارزها مشمول مالیات بر مجموع درآمد است و در بسیاری از کشورها از این درآمدها مالیات بر عایدی سرمایه اخذ می‌شود.

مسیر اقتصاد/ با نگاهی روند تحولات بازار ارزهای دیجیتال در سال‌های اخیر، این نکته غیر قابل کتمان است که این بازار به عنوان یک بازار مالی مهم خود را معرفی کرده است و در کنار دیگر بازارهای جهانی نظیر بازار ارز، بورس و فارکس توانسته است بخشی از منابع مالی سرمایه‌گذاران را به خود جلب کند. نکته حائز اهمیت اینکه این بازار در اوج سال ۲۰۲۰ حجمی به ارزش بیش از ۲ هزار میلیارد دلار پیدا کرده است.

چرا بازار ارزهای دیجیتال برای سرمایه‌گذاران جذابیت دارد؟

امروزه رمزارزها نه تنها به عنوان روش‌های پرداخت، بلکه به عنوان فرصت‌های سرمایه‌گذاری خصوصا در کشورهایی با ریسک ارز ملی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. با وجود ظهور ارزهای مجازی از سال ۲۰۱۰، در بسیاری از کشورها هنوز خلاء قانونی درخصوص تعامل با بازار ارزهای دیجیتال وجود دارد. در عین حال امروزه با گذشت بیش از ۱۰ سال، این خلأ قانونی به آهستگی در حال برطرف شدن است. اکنون کشورهای پیشرو  با تنظیم گری این بخش در حال مدیریت این حوزه هستند؛ که شامل مقررات پولشویی، احراز هویت، و مالیات‌ستانی است. در نمودار زیر روند افزایش حجم سرمایه وارد شده به بازار ارزهای دیجیتال در سال‌های اخیر نشان داده شده است.

بیت کوین برجسته‌ترین ارز مجازی است. امروزه بیت‌کوین را می‌توان به یورو، دلار استرالیا ، دلار آمریکا یا ارزهای مجازی دیگر تغییر داد. معمولاً ارزهای رمزنگاری شده بصورت ناشناس و آنلاین معامله می‌شوند. در عین حال هنوز در بسیاری از کشورها هیچ نوع قانونی برای بیت‌کوین وضع نشده است اما در بعضی از کشورها بیت‌کوین و دیگر ارزهای رمزپایه را به عنوان دارایی در نظر می‌گیرند و قوانین مالیاتی مرتبط با سرمایه نظیر مالیات بر عایدی سرمایه را بر آن وضع می‌کنند.

رمز ارزها مشمول چه مالیات‌هایی می‌شود؟

در کشورهای جهان به طور کلی در رابطه با مالیات ستانی از رمزارزها دو رویکرد قالب وجود دارد:

  1. مالیات بر مجموع درآمد (PIT)؛
  2. مالیات بر عایدی سرمایه (CGT)؛

در رویکرد اول درآمد حاصل از خرید و فروش رمزارزها به عنوان درآمد افراد در نظام مالیات بر مجموع درآمد مشمول مالیات می‌شود؛ اما در رویکرد دوم که استفاده بیشتری در کشورها دارد، ارزهای دیجیتال به عنوان دارایی حساب می‌شوند و درآمد حاصل از آن نیز مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می‌شود. ایده پشت این انتخاب این است که ارزهای دیجیتال به طور معمول برای نگهداری یا تجارت مانند سهام، اوراق قرضه، املاک و مستغلات و سایر اشکال دارایی شخصی مورد استفاده قرار می‌گیرد و تنها در صورت فروش ارزهای رمزپایه با قیمت بالاتر سود حاصل می‌گردد و لازم است که از آن مالیات دریافت شود.

تجربه کشورها در مالیات ستانی از بازار ارزهای دیجیتال

در ادامه قوانین مالیاتی برخی کشورهای پیشرفته درخصوص بازار ارزهای دیجیتال مورد بررسی قرار گرفته است.

آمریکا: از ارزهای رمزپایه به عنوان دارایی در ایالات متحده مالیات گرفته می‌شود. در واقع همان قوانین مالیاتی که در معاملات املاک مانند فروش و  مبادله، تحت عنوان CGT اعمال می‌شود، در مورد ارزهای رمزپایه‌ای مانند بیت کوین و اتریوم نیز اعمال می‌شود. معاملاتی كه ماليات بر سود سرمايه دارند بايد در فرم ۸۹۴۹ مالیاتی گزارش شوند. اين شامل تنها معاملاتی نيست كه رمزارز به دلار تبدیل می‌شود بلكه شامل معاملات رمزارزها به یکدیگر، تبدیل آن به ارزهای دیگر و همچنين هنگام پرداخت برای كالا و خدمات محاسبه می‌گردد. این بدان معناست که هر معامله بیت‌کوین باید به سازمان امور مالیاتی آمریکا گزارش شود تا از آن مالیات دریافت شود.  همچنین فعالیت در استخراج بیت‌کوین یا تأیید معاملات آن نیز مشمول مالیات ایالات‌متحده است و باید به سازمان امور مالیاتی این کشور گزارش شود.

اتحادیه اروپا: در کشورهای مختلف اتحادیه اروپا خرید و فروش بیت‌کوین مشمول مالیات است؛ در عین حال در برخی کشورها این معاملات مشمول مالیات بر مجموع درآمد است و در برخی دیگر مشمول مالیات بر عایدی سرمایه است.به طور خاص در آلمان، بیت کوین از سال ۲۰۱۳ به عنوان پول خصوصی در نظر گرفته شده و مشمول مالیات بر سود ۲۵ درصدی است. همچنین رگلاتوری بیت‌کوین در آلمان بسیار شبیه بازار سهام است.

ژاپن: در کشور ژاپن، سودهایی که از بیت‌کوین به دست می‌آید درآمد کسب و کار محسوب می‌شود و بنابراین مطابق با سود سرمایه برای اهداف مالیاتی با آن رفتار می‌شود.

در نقشه زیر وضعیت کشورهای جهان در زمینه مالیات ستانی از بازار ارزهای دیجیتال نشان داده شده است.

همچنین در جدول زیر فهرست کشورهایی همچون استرالیا، برزیل، بلغارستان، کرواسی، فنلاند، فرانسه، کره جنوبی و آمریکا که مالیات بر سود سرمایه (CGT) را در رابطه با سود حاصل از بازاررمزارزها اعمال می‌کنند، به همراه نرخ مالیات اعمالی، نشان داده شده است:

بنابراین می‌توان گفت که درحال حاضر در بسیاری از کشورها بازار ارزهای دیجیتال مشمول مالیات‌های متعددی است که مهمترین آن‌ها مالیات بر عایدی سرمایه (CGT) است. در عین حال از آنجا که خرید و فروش رمز ارزها برای دولت‌ها قابلیت رهگیری سخت تری دارد، مالیات ستانی از این بخش باید با تدابیر ویژه‌ای همراه شود.

انتهای پیام/ مالیات



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.