۲۸ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۲۲۹۳۰ ۱۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۰ دسته: فرار مالیاتی، مالیات کارشناس: علی ملک زاده
۰

کاهش شکاف مالیاتی، به معنی اختلاف مالیات بالوقوه و مالیات وصولی، راهبرد مناسبی برای افزایش درآمدهای مالیاتی قلمداد می‌شود. دولت آمریکا در نظر دارد شکاف مالیاتی را با تکیه بر چهار محور اصلی کاهش دهد و درآمدهای مالیاتی را طی ده سال ۷۰۰ میلیارد دلار افزایش دهد. کارشناسان معتقدند کاهش شکاف مالیاتی نیازمند توجه به نکات مهمی از جمله میزان تغییر در هزینه تمکین مالیاتی مودیان، ساده‌سازی قوانین و افزایش استفاده از فناوری اطلاعات است.

به گزارش مسیر اقتصاد افزایش تمکین مالیاتی بخش مهمی از برنامه دولت آمریکا برای افزایش درآمد مالیاتی به منظور توسعه زیرساخت های فیزیکی و اجتماعی آمریکا است. کاهش شکاف مالیاتی (تفاوت بین مالیات بالقوه و مالیات وصول شده) راه مناسبی برای افزایش درآمد است، اما این راهکار باید به درستی و با رعایت ملاحظاتی انجام گیرد.

لزوم برآورد مناسب از میزان شکاف مالیاتی 

مهم‌ترین نکته در برنامه‌ریزی برای کاهش شکاف مالیاتی، اطلاع صحیح از حجم آن است. جدیدترین برآورد رسمی سازمان مالیاتی آمریکا (IRS) از شکاف مالیاتی بر اساس داده های ۲۰۱۱-۲۰۱۳ است. بر اساس آن تجزیه و تحلیل، میانگین شکاف مالیاتی ناخالص در آن دوره ۴۴۱ میلیارد دلار بوده است. پس از حذف اثر مقدار معوقات و درآمدهای دیگر، شکاف خالص مالیاتی به طور متوسط ۳۸۱ میلیارد دلار بدست آمد.

مطالعات اخیر که تورم و رشد درآمد را تعدیل کرده اند، شکاف مالیاتی ناخالص فعلی را در حدود ۶۳۰ میلیارد دلار نشان می دهند. چارلز رتیگ، کارشناس سازمان مالیاتی آمریکا، آوریل امسال (۲۰۲۱) در جلسه کنگره اظهار کرد که شکاف مالیاتی واقعی پس از افزودن فرار مالیاتی خارج از کشور و درآمد رمزارزها، حدود ۱ تریلیون دلار است. این ادعا خبرساز شد اما احتمالاً یک برآورد حداکثری است.

برنامه دولت آمریکا برای کاهش شکاف مالیاتی چیست؟

برنامه رئیس جمهور آمریکا برای بهبود امور مالیاتی دارای چهار ستون اصلی است:

۱) افزایش بودجه IRS به ویژه در حوزه اجرا ۲) گسترش الزامات گزارش‌دهی موسسات مالی ۳) سرمایه گذاری در بهبود فناوری اطلاعات IRS و ۴) استفاده از ابزار تنظیم‌گری مالیات

دولت بایدن وعده داده است که با اجرای این برنامه در طول یک دهه درآمد مالیاتی ۷۰۰ میلیارد دلار افزایش خواهد یافت و از طرفی برای اجرای این برنامه باید ۸۰ میلیارد دلار هزینه کرد. در مورد این برآورد نظرات بهتر دیگری هم وجود دارد.

به عنوان مثال ، دفتر بودجه کنگره (CBO) تخمین زده است که با ۴۰ میلیارد دلار هزینه های اجرایی جدید می‌توان حدود ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد مالیاتی ایجاد کرد. این در حالی است که چارلز روسوتی، مقام سابق IRS معتقد است که ۶۴ میلیارد دلار هزینه جدید سازمان مالیاتی آمریکا، می تواند تا ۱.۶ تریلیون دلار درآمد ایجاد کند.

به نظر می‌رسد برآورد دولت بایدن از ایجاد ۷۰۰ میلیارد دلار درآمد جدید با هزینه‌کرد ۸۰ میلیارد دلار بسیار نامشخص و احتمالاً بیش از حد است.

هزینه‌های افزایش تمکین اصلی‌ترین نقطه ضعف احتمالی برای کاهش شکاف

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها و جنبه‌های منفی اجرایی راهکارهای افزایش درآمد مالیاتی، ایجاد هزینه های بیشتر برای تمکین مالیاتیِ مالیات‌دهندگان صادق است. یک مثال واضح از راهکارهای افزایش تمکین مالیاتی، افزایش حسابرسی است.

ممیزی‌های بیشتر باعث کاهش فرار مالیاتی می‌شود و درآمد را افزایش می‌دهد. در عین حال‌، ممیزی‌های بیشتر، مالیات دهندگان متعهد بیشتری را در معرض فرایند سنگین حسابرسی قرار می‌دهد. علاوه بر این، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد سخت‌گیری‌های بیشتر در فرایند مالیات‌ستانی، اعتماد به سازمان مالیاتی را کاهش می‌دهد و به کاهش رعایت اختیاری قوانین مالیاتی و افزایش انگیزه فرار در آینده منجر می‌شود.

لذا قبل از هزینه کردن در هر گونه اقدامات اجرایی اضافی، باید درآمدهای جدید مورد انتظار را در برابر هزینه های اضافی و هزینه های ناملموس دیگر که چنین اقداماتی با آن همراه است، سنجیده شود.

کدام اصلاحات مالیاتی از اهمیت و ارزش بیشتری برخوردار است؟

بهترین اصلاحات در اداره امور مالیاتی ، اصلاحاتی است که می تواند با کاهش شکاف مالیاتی، درآمد را افزایش داده و در عین حال، بار مالیات بر مودیان با درآمد متوسط را کاهش دهد.

بهبود فناوری اطلاعات در سازمان مالیاتی می تواند برای دستیابی به این هدف کمک کند. به عنوان مثال، برنامه هایی برای شناسایی درآمدها باید مورد بررسی قرار گیرد تا بتواند در مواردی که مودیان تمکین و رعایت مالیاتی کمتری دارند، برای کاهش فرار مالیاتی کمک کند. تقویت چنین برنامه هایی ارزشمند خواهد بود.

اصلاحات دیگر نیز، مانند افزایش حسابرسی به طور کلی ممکن است ارزش پیگیری داشته باشند، اما سیاستگذاران قبل از تصویب آنها باید درک روشنی از نحوه تأثیر این سیاست‌ها بر هزینه‌های تمکین داشته باشند.

ساده‌سازی می‌تواند زمینه ایجاد شکاف مالیاتی را کاهش دهد

تنها روش کاهش شکاف مالیاتی تغییرات در اداره امور مالیاتی نیست. بلکه ساده سازی قوانین نیز می‌تواند عدم پرداخت را کاهش دهد و روند تشکیل پرونده را هم آسان‌تر کند. اعتبارات مالیاتی قابل استرداد پیچیده منبع مشترک خطاهای تشکیل پرونده مالیاتی و اظهارات کلاهبردارانه است. بازنگری در آنها برای ساده‌سازی، هزینه‌های اجتماعی این خطاها را کاهش می دهد و به IRS اجازه می دهد تا بر جمع آوری درآمد تمرکز کند.

در همین حال، یک قانون مالیاتی با نرخ پایین تر و کسرهای فردی کمتر باعث صرفه جویی در وقت مودیان می شود و امکان فرار مالیاتی را کاهش می‌دهد. روشهای ساده‌سازی مانند حذف حداقل مالیات جایگزین و ایجاد تغییرات در کسر استاندارد، معافیت شخصی و اعتبار مالیات برای فرزندان می‌تواند موثر و مفید باشد.

منبع: بنیاد مالیاتی آمریکا

انتهای پیام/ مالیات



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.