۱۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۲۲۷۷۳ ۱۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰ دسته: انرژی، انرژی هسته‌ای
۰

اوکراین قصد دارد با همکاری شرکت آمریکایی وستینگهاوس، ۵ رآکتور هسته‌ای AP1000 به نیروگاه‌های خود اضافه کند و مجموعا ۵۷۵۰ مگاوات به ظرفیت تولید برق هسته‌ای خود بیفزاید. ساخت و بهره برداری از این ۵ رآکتور هسته‌ای در مجموع نزدیک به ۳۰ میلیارد دلار برای اوکراین هزینه خواهد داشت.

به گزارش مسیر اقتصاد اوکراین قصد دارد با همکاری شرکت آمریکایی وستینگهاوس، ظرفیت تولید برق هسته‌ای خود را با ساخت رآکتورهای جدید افزایش دهد. بر همین اساس هفته گذشته مقامات بخش انرژی دو کشور اوکراین و آمریکا بر سر ساخت ۵ رآکتور هسته‌ای از نوع AP1000 توافقنامه‌ای منعقد کردند. گفتنی است هرکدام از این رآکتورها توان تولید ۱۱۵۰ مگاوات برق هسته‌ای را دارد.

مقامات بخش انرژی اوکراین و آمریکا پیش از این تفاهمنامه‌ای درخصوص همکاری گسترده در بخش‌های مختلف تولید انرژی در اوکراین، با هدف افزایش تولید و صادرات انرژی در این کشور منعقد کرده بودند و ساخت رآکتورهای هسته‌ای نیز در همین راستا در دستورکار قرار گرفته است.

ساخت ۵ رآکتور هسته‌ای ۱۱۵۰ مگاواتی جدید در اوکراین

بر اساس این توافقنامه قرار است اولین رآکتور AP1000 با ظرفیت ۱۱۵۰ مگاوات، برای نیروگاه خملنیتسکی اوکراین ساخته شود. ساخت این نیروگاه در کشور اوکراین در سال ۱۹۸۷ آغاز شد؛ اما پس از تکمیل ۲۸ درصد از مراحل احداث نیروگاه، به دلایلی روند احداث آن متوقف شده بود. اکنون مقامات اوکراینی در نظر دارند روند احداث این نیروگاه را با استفاده از فناوری های جدید و به روز تکمیل نمایند.

۴ رآکتور هسته‌ای دیگر نیز قرار است برای دیگر نیروگاه‌های فعال اوکراین ساخته شود و مجموعا توان تولید برق هسته‌ای در این کشور را نزدیک به ۵۷۵۰ مگاوات افزایش دهند.

سرمایه گذاری ۳۰ میلیارد دلاری اوکراین برای تولید برق هسته‌ای بیشتر

بر اساس گزارش ها ساخت و بهره برداری از ۵ رآکتور هسته‌ای AP1000 در مجموع نزدیک به ۳۰ میلیارد دلار برای اوکراین هزینه خواهد داشت.

درحال حاضر ظرفیت تولید برق هسته‌ای در اوکراین بیش از ۱۳ هزار مگاوات است و این کشور نزدیک به ۷۰ درصد از برق خود را از طریق نیروگاه‌های هسته‌ای تامین می‌کند.

منبع: پایگاه خبری اخبار جهان هسته‌ای

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.