۱۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۲۲۶۱۱ ۰۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰ دسته: کشاورزی
۰

در برنامه گفتگوی اقتصادی رادیو گفتگو مشکلات نظام توزیع کشور توسط کارشناسان و مسئولین بخش دولتی و خصوصی مورد بررسی قرار گرفت. کارشناسان در این برنامه با تاکید بر مشکلات کنونی نظام توزیع، خواستار اصلاح ساختارها و سیاست های تنظیم بازار دولت برای بهبود وضعیت توزیع محصولات اساسی در کشور شدند.

به گزارش مسیراقتصاد برنامه گفتگوی اقتصادی ۷ شهریور ماه رادیو گفتگو  با حضور کارشناسان و مسئولین دستگاه های دولتی و خصوصی اقدام به بررسی مشکلات نظام توزیع باتوجه به برنامه های وزرای جدید صمت و جهاد کشاورزی پرداخت. در این برنامه محمدصادق مفتح قائم مقام بازرگانی وزارت صمت، محمدرضا شافعی نیا دبیر کانون انجمن های صنایع غذایی ایران، مهدی سروی کارشناس اندیشکده اقتصاد مقاومتی و علی اژدری کارشناس اقتصادی حضور داشتند.

لزوم استفاده از ابزارهای جدید برای مدیریت تولید و توزیع محصولات اساسی

در ابتدای برنامه مفتح قائم مقام بازرگانی وزارت صمت با بیان اینکه نظام خرده فروشی و عمده فروشی کنونی کشور ما مناسب یک اقتصاد کوچک و مربوط به سالهای گذشته است گفت: در حال حاضر با این گستردگی کشور و افزایش جمعیت و اقلام و تغییر شکل نظام های تولید از حالت سنتی به نیمه صنعتی، ضروری است که یک بازنگری در نظام توزیع و اصناف انجام شود.

مفتح تجهیز نظام توزیع به ابزارهای جدید را ضروری خواند و گفت: زمانی که وفور کالا داریم نقش بخش توزیع به شدت کم می شود و زمانی که کمبودی به وجود می آید اختلالات این سیستم نمایان می شود. به عنوان مثال در حال حاضر میزان ورودی مرغ زنده به کشتارگاه ها حدود ۳۵ درصد کاهش یافته که این کاهش هم دلایل مختلفی دارد و از آنجایی هم که نظام توزیع کارآمد نیست در نتیجه مشکلات بیشتر می شود.

اصلاح سیاست های حمایت از مصرف و تولید برای بهبود تنظیم بازار

در ادامه محمدرضا شافعی نیا دبیر کانون انجمن های صنایع غذایی ایران با اشاره به اهمیت ساماندهی بخش توزیع در رونق تولید محصولات کشاورزی گفت: بازرگانی کشور ما دارای مشکلات فراوانی است و نظام توزیع نیز متاثر از مشکلات مدیریت بازرگانی دچار مشکلات فراوانی شده است.

دبیر کانون انجمن های صنایع غذایی ایران اظهار داشت: حدود ۳۸ درصد از اقتصاد خانوار برحسب غذا است که باید حتما توسط مردم مصرف شود که متاسفانه برخی از مردم به دلیل مشکلات ناشی از شبکه توزیع قابلیت مصرف را ندارند. به عنوان مثال در حال حاضر حدود ۹۰ درصد در تولید گوشت خودکفا هستیم اما بسیاری از مردم به دلیل مشکلات ناشی از نظام توزیع امکان مصرف این محصول اساسی را ندارند.

وی افزود: به منظور اصلاح نظام توزیع نیازمند اصلاح سیاست های اقتصادی و حمایتی در کشور هستیم. دولت سیزدهم باید اقدام جدی برای تغییر سیاست های حمایت از مصرف انجام دهد تا مشکلات تنظیم بازار و دسترسی مردم به کالاهای اساسی دچار تحول جدی شود.

اصلاح نظام توزیع در گروی اصلاح ساختار و سیاست تنظیم بازار دولت

در ادامه، مهدی سروی کارشناس اندیشکده اقتصاد مقاومتی با اذعان به وجود مشکلات ساختاری و سیاستی در نظام توزیع و بازرگانی کشور گفت: باید مسئله گرانی و گرانفروشی را در بررسی نظام توزیع از هم تفکیک کنیم. گرانی یک مسئله ناگزیر در اقتصاد ما به دلیل افزایش تورم و سایر مسائل اقتصادی بوده است. نباید پس از افزایش هزینه های تولید انتظار داشته باشیم تولیدکنندگان محصولات خود را به قیمت پائین تر از قیمت تمام شده به فروش برسانند.

این کارشناس اقتصادی اظهار داشت: موضوع اصلی در نظام توزیع مربوط به مسئله گران فروشی و ضعف ساختاری و سیاستی دولت در مدیریت زنجیره تولید و توزیع است. از سال ۱۳۹۱ قرار بود مسئولیت تولید و تجارت بین دو وزارتخانه صمت و جهاد کشاورزی در حوزه کشاورزی، صنعت و معدن تفکیک و مشخص شود اما پس از گذشت ۹ سال همچنان این موضوع به درستی توسط دولت اجرایی نمی شود.

وی افزود: وزارت جهاد کشاورزی برای مدیریت بهتر فراهمی کالا در کشور پس از شناسنامه دار کردن اراضی کشاورزی در کشور باید لیست محصولات منتخب و اساسی را به صورت رسمی اعلام کند و از طریق تعاونی های تولید و بر اساس حجم تولید سیاست های حمایتی مشخصی در خصوص این محصولات داشته باشد.

سروی علت عدم موفقیت سیاست های حمایت از مصرف نظیر تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی را در نبود زیرساخت اطلاعاتی مناسب در بخش تولید و مصرف دانست و گفت: به عنوان مثال طبق اعلام مرکز پژوهش های حدود ۳۰ درصد سه دهک بالای درآمدی مردم به دلیل عدم شناسایی صحیح اقشار دهک های مختلف جزو یارانه بگیران کمیته امداد و بهزیستی هستند.

سهم ۱۲ درصدی نظام توزیع در قیمت تمام شده کالاهای مصرفی

در پایان علی اژدری کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به جایگاه و کیفیت نظام توزیع در کشور گفت: بازار محصولات اساسی ما در حالت عادی با مشکل خاصی روبرو نیست اما علت های کلان مانند مداخلات قیمتی دولت و حاکمیت این نظام را به شدت دچار مشکل می کند. سهم نظام توزیع در قیمت تمام شده کالاهای مصرفی و نهایی حدود ۱۲ درصد است درحالی که سهم جهانی در حدود شش درصد است و این نشان می دهد که نظام توزیع در اقتصاد ایران برای روزهای سخت و مواقع بحرانی کاربردی ندارد.

اژدری با اذعان به رانتی بودن نظام توزیع در اقتصاد کشورمان گفت: ما در بخش کالاها و خدمات و مواد اولیه نیازمند یک ساختار توزیع جامع هستیم که در مواقع خاص تاب آوری لازم را داشته باشد. در حال حاضر کنترل نظام بازار به دلیل عرضه کالاها به صورت خرده فروشی دشوار است، اظهارات برخی مسئولان و کارشناسان هم به این قضیه دامن زده و موجب هیجانات کاذب و احساسی در بازار و افزایش تقاضای غیرواقعی می شود.

انتهای پیام/ غذا و کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.