۱۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۲۲۵۴۰ ۰۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

بر اساس گزارش بلومبرگ در طول سال‌های اخیر سهم محصولات پیشرفته صنعتی از صادرات چین به اروپا روندی فزاینده داشته و این مسئله تولیدکنندگان اروپایی را نه تنها در بازارهای جهانی، بلکه در بازار داخلی خودشان با چالش جدی مواجه کرده است. در سال ۲۰۰۰ میلادی حدود ۵۰ درصد محصولات وارداتی کشورهای اروپایی از چین را کالاهای پیشرفته صنعتی تشکیل می‌داد؛ اما این آمار در سال ۲۰۱۹ میلادی به بیش از ۶۸ درصد رسیده است.

به گزارش مسیر اقتصاد در دهه‌های اخیر کشورهای اروپایی و به طور خاص آلمان، به عنوان یکی از مهمترین تولید و صادرکنندگان محصولات صنعتی پیشرفته در جهان مطرح بوده‌اند؛ اما در سال‌های اخیر صادرکنندگان آلمانی نه تنها در بازارهای جهانی، بلکه در بازار داخلی کشور خودشان نیز با چالش‌های جدی مواجه شده‌اند و درحال از دست دادن سهمشان از بازار هستند.

محصولات چینی در مسیر فتح بازار داخلی کشورهای اروپایی

بر اساس مطالعه‌ای که به تازگی از سوی موسسه مطالعات اقتصادی کلن انجام گرفته، صادرات چین به کشورهای اروپایی روندی صعودی دارد و این مسئله مشکلاتی را برای تولیدکنندگان داخلی این کشورها ایجاد نموده است.

چین از دیرباز صادرات قابل توجهی به کشورهای اروپایی داشته‌است؛ اما در طول سال‌های اخیر سهم تولیدات پیشرفته صنعتی از صادرات چین به اروپا روندی فزاینده داشته و این مسئله برای تولیدکنندگان اروپایی مشکل ساز شده است. پیش از این تولیدات صنعتی آلمان در کشورهای اروپایی بی رقیب بود اما امروزه تولیدکنندگان آلمانی حتی در بازار داخلی کشور خودشان از پس رقبای چینی بر نمی آیند.

روند صعودی صادرات محصولات صنعتی چین به اروپا

بر اساس مطالعات صورت گرفته، در سال ۲۰۰۰ میلادی حدود ۵۰ درصد محصولات وارداتی کشورهای اروپایی از چین را کالاهای پیشرفته صنعتی تشکیل می‌داد؛ اما این آمار در سال ۲۰۱۹ میلادی به بیش از ۶۸ درصد رسیده است.

چنین روندی میتواند در آینده نزدیک اشتغال و رشد اقتصادی کشورهای اروپایی و به طور خاص آلمان را با چالش جدی همراه کند و از این رو سیاستمداران و شرکت‌های آلمانی باید بیش از پیش به این مسئله توجه نمایند.

الگوبرداری چین از دوران رونق تولیدات صنعتی آلمان

به عقیده کارشناسان، کشور چین با طراحی استراتژی «ساخت چین ۲۰۲۵» در زمینه رشد تولیدات صنعتی، به نوعی از کشور آلمان در دوران رونق تولیدات صنعتی الگو گرفته است و به خوبی توانسته است اقدامات موفقیت آمیز آلمان را پیاده سازی نماید.

ساخت چین ۲۰۲۵ یکی از برنامه‌های بلند پروازانه دولت چین در بخش صنعت است که هدف آن افزایش سهم تولیدات صنعتی و های تک عنوان شده است. دولت چین برای تحقق این هدف حمایت‌های متنوعی را از تولیدکنندگان داخلی در دستورکار قرار داده است.

روند افزایشی تولیدات صنعتی چین متوقف می‌شود؟

در مقابل برخی از کارشناسان اروپایی معتقدند روند کنونی تولیدات صنعتی در کشور چین نمیتواند پایدار بماند؛ این کارشناسان معتقدند حضور گسترده دولت و شرکت‌های دولتی در اقتصاد چین موجب می‌شود فضای کسب و کار این کشور پیش بینی پذیری کمتری داشته باشد و این مسئله به نوبه خود از سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی جلوگیری می‌کند.

آنچه مسلم است اینکه چین توانسته است با مدل بومی خود که در آن برخلاف مدل اروپایی شرکت‌های دولتی حضوری فعال دارند، دستاوردهای کشوری همچون آلمان را در زمینه تبدیل شدن به قطب تولیدات صنعتی در جهان تکرار نماید و از این کشور نیز پیشی بگیرد؛ و تداوم یا شکست روند کنونی چین در این زمینه در آینده مشخص خواهد شد.

منبع: بلومبرگ

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.