۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۲۲۴۰۰ ۰۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰ دسته: تجارت و دیپلماسی، زنجیره ارزش نفت و گاز کارشناس: رضا سهرابی
۰

همزمان با افزایش تقاضای چین برای گاز مایع، ظرفیت تولید ایران نیز در حال افزایش است. این امر در کنار قیمت پایین‌تر گاز مایع ایران در مقایسه با رقبای منطقه‌ای، توجه خریداران خارجی به خصوص شرکت‌های چینی را به خود جلب کرده است. کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که این روند صعودی به علت افزایش تولید گاز مایع در ایران و افزایش تقاضا در چین، تا آخر سال ۲۰۲۱ میلادی ادامه داشته باشد.

به گزارش مسیر اقتصاد صادرات گاز مایع (LPG) ایران طی دو ماه اخیر به بالاترین میزان در دو سال گذشته رسیده و عددی در حدود ۵۰۰ هزار تن را به ثبت رسانده است. منابع تجاری معتقدند این رشد از افزایش واحدهای پتروشیمی PDH در چین و بالا رفتن تقاضای این کشور برای خوراک ارزان‌تر پتروشیمی ناشی می‌شود.

چین، اولین مقصد صادراتی گاز مایع ایران

به نقل از یک منبع چینی، بیشترین میزان گاز مایع ایران در سال جاری به چین منتقل شده است و این امر می‌تواند ناشی از قیمت رقابتی پایین گاز مایع ایران باشد. گفته می‌شود ایران هر تن گاز مایع خود را ۲۰ دلار ارزان‌تر از سایر رقبای منطقه‌ای به فروش می‌رساند و همین امر توجه خریداران خارجی به خصوص شرکت‌های چینی را به خود جلب کرده است.

کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که این روند صعودی به علت افزایش تولید گاز مایع در ایران و افزایش تقاضا در چین، تا آخر سال ۲۰۲۱ میلادی ادامه داشته باشد.

به موجب آمار موجود در پایگاه اطلاعاتی کِی‌پلر (Kpler)، در خرداد ماه نیز چین بزرگترین خریدار گاز مایع ایران بوده است. طبق آمار، ۴۶۴ هزار تن، معادل ۹۵ درصد کل صادرات گاز مایع ایران، به چین فرستاده شده است و مقادیر کمی نیز به پاکستان و بنگلادش صادر شده است.

افزایش ظرفیت تولید گاز مایع در ایران همزمان با افزایش تقاضای چین

عمده گاز مایع صادراتی ایران از دو بخش پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌های گاز تامین می‌شود. در خصوص پتروشیمی‌ها، شرکت پتروشیمی بندر امام در استان خوزستان، سالانه حدود ۱ میلیون تن گاز مایع تولید می‌کند. شرکت‌های پتروشیمی‌ حاضر در منطقه عسلویه نیز سالانه ۱.۵ میلیون تن گاز مایع تولید می‌کنند و پتروشیمی خارک نیز به تولید سالانه ۲۰۰ هزار تن گاز مایع می‌پردازد.

پالایشگاه‌های گاز، که عمدتاً در فازهای مختلف پارس جنوبی قرار دارند، صادرات حدود ۳ میلیون تن گاز مایع را پوشش داده‌اند. گفتنی است صادرات گاز مایع ایران در سال ۲۰۱۸ و پیش از اعمال تحریم‌های جدید در دوران پسابرجام، به ۵.۲ میلیون تن می‌رسید که این رقم با آغاز تحریم‌های جدید آمریکا، روند کاهشی به خود گرفت. واردات گاز مایع چین از ایران در سال ۲۰۱۹، ۴.۹۴ میلیون تن، در سال ۲۰۲۰ معادل ۳۸۵ میلیون ‌تن و در ۶ ماهه نخست سال ۲۰۲۱، ۱.۹۶۵ میلیون تن بوده است.

گفته می‌شود ایران ظرفیتی بیش از ۵ میلیون تن را با توسعه پارس جنوبی به ظرفیت قبلی خود اضافه کرده است و با توجه به امضای برنامه همکاری جامع میان ایران و چین، نقش ایران در تامین نیاز رو به رشد چین می‌تواند در آینده پررنگ‌تر نیز بشود.

دلیل تقاضای رو به رشد چین، آغاز به کار واحدهای جدید پتروشیمی PDH در مناطق مختلف این کشور بیان شده است. امکاناتی که می‌توانند ۱.۵۸ میلیون تن در سال به ظرفیت پردازش پروپان چین اضافه کنند.

منبع: اس اند پی گلوبال؛

انتهای پیام/ تجارت و دیپلماسی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.