۱۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۲۱۶۷۵ ۰۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰ دسته: انرژی، زنجیره ارزش نفت و گاز کارشناس: افشین غلامعلی پور
۰

بخش‌های پتروشیمی و حمل و نقل کره جنوبی به ترتیب با حدود ۳۹ و ۳۳ درصد، بیشترین سهم را از مصرف گاز مایع در این کشور دارند. با توجه به مصرف بی سابقه گاز مایع در بخش پتروشیمی کره جنوبی، تولید محصولات پتروشیمیایی در این کشور نسبت به سال ۲۰۱۵، حدود ۹۰ درصد افزایش یافته و به ۳.۳ میلیون تن رسیده است.

مسیر اقتصاد/ همانطور که در گزارش قبل اشاره شد، کره جنوبی به علت نداشتن منابع نفت و گاز قابل توجه، تولید گاز مایع (LPG) اندکی دارد که این مقدار در واقع محصول جانبی سایر فرآیندهای پتروپالایشی است. لذا این کشور برای تأمین تقاضای داخلی گاز مایع خود به واردات متکی است. در سال ۲۰۱۹ واردات گاز مایع کره جنوبی ۹.۵ درصد افزایش و از ۶.۴ میلیون تن در سال ۲۰۱۸ به ۷ میلیون تن رسیده است.

افزایش تقاضای گاز مایع در کره جنوبی با توسعه واحدهای پتروشیمی

سهم ۳۹ درصدی پتروشیمی ها از مصرف گازمایع در کره جنوبی

شکل زیر سهم بخش‌های مختلف از مصرف گاز مایع در کره جنوبی را نشان می‌دهد:

با توجه به شکل بالا بخش‌های پتروشیمی و حمل و نقل به ترتیب با ۳۹ و ۳۳ درصد بیشترین سهم را از مصرف گازمایع در کره جنوبی دارند. براساس داده‌های شرکت ملی نفت کره جنوبی، در سال ۲۰۱۸ حدود ۴.۳ میلیون تن از کل LPG مصرفی این کشور در بخش‌های پتروشیمی و صنایع مورد استفاده قرار گرفته است که رشد بیش از ۷۰ درصدی را نشان می‌دهد [۱].

رشد ۹۰ درصدی تولید محصولات پتروپالایشی در کره جنوبی

مصرف بی سابقه LPG در بخش پتروشیمی، تولید محصولات پتروشیمیایی کره را نسبت به سال ۲۰۱۵، حدود ۹۰ درصد افزایش داده و به ۳.۳ میلیون تن رسانده است. تحلیلگران انتظار دارند که تولیدات پتروشیمی کره جنوبی در این دهه نزدیک به همین سطح باشد [۲]. در واقع تغییر در روند استفاده از گاز مایع از بخش حمل و نقل به بخش پتروشیمی، تقاضا برای گاز مایع در کره جنوبی را پس از سال‌ها کاهش مصرف، به رکورد جدیدی رسانده است.

استفاده از گاز مایع در ناوگان حمل و نقل کره جنوبی

کره جنوبی یکی از اولین کشورهایی بود که استفاده از اتوگاز (خودروهای مصرف کننده LPG) را گسترش داد و برای سال‌های طولانی بزرگترین بازار اتوگاز جهان را در اختیار داشت. در حقیقت حمایت شدید دولت این کشور در راستای استفاده از LPG در تاکسی‌ها و ناوگان حمل و نقل عمومی، عمدتا از طریق مالیات کم بر سوخت گازمایع، تقاضا برای این سوخت در دهه ۱۹۷۰ را ایجاد نمود و در دهه ۱۹۹۰ رشد تقاضا به اوج خود رسید.

شکل زیر روند مصرف LPG در بخش حمل و نقل کره جنوبی را نشان می‌دهد:

با توجه به شکل بالا، با وجود ممنوعیت استفاده از گاز مایع در اتومبیل‌های شخصی، تا سال ۲۰۱۰ تقریباً ۲.۵ میلیون دستگاه خودرو نزدیک به ۴.۵ میلیون تن گاز مایع مصرف کرده‌اند. اما در ادامه تقاضا در بازار اتوگاز در سال ۲۰۱۱ شروع به کاهش کرد و مصرف سالانه به حدود ۳ میلیون تن در سال ۲۰۱۸ کاهش یافت که تقریباً یک سوم پایین‌تر از اوج مصرف در سال ۲۰۱۰ بود.

لذا برای اولین بار از دهه ۱۹۹۰، کره جنوبی دیگر بزرگترین بازار اتوگاز جهان را در اختیار ندارد و ترکیه در جایگاه اول است. دلیل اصلی این موضوع تغییر تدریجی در سیاست دولت کره جنوبی مبنی بر حمایت بیشتر از خودروهای دیزلی و بنزینی بود که از سال ۲۰۰۰ آغاز شد [۳].

افزایش سهم آمریکا از بازار مصرفی گاز مایع کره جنوبی

در ابتدای گزارش به افزایش واردات LPG در کره اشاره شد که این امر ناشی از «تقاضای روزافزون در بخش پتروشیمی» و «تغییر مجدد در رویکرد این کشور در بخش حمل و نقل»، مبنی بر اجازه استفاده از وسایل نقلیه بخش خصوصی از سوخت LPG، است. در واقع آلودگی شدید هوا که عمدتاً ناشی از انتشار وسایل نقلیه بنزینی بود، دولت کره‌جنوبی را مجبور کرد که در راهبرد قبلی خود تجدید نظر نماید.

با توجه به تحریم‌های آمریکا علیه ایران و کاهش تولید اوپک، کره جنوبی به دنبال افزایش واردات گازمایع از آمریکا به عنوان بزرگترین تأمین کننده گازمایع جهان است. این در حالی است که در سال ۲۰۱۸ کره‌جنوبی در حدود ۵ میلیون تن گازمایع از آمریکا وارد کرده است. در واقع افزایش مصرف گاز مایع باعث افزایش سهم گاز مایع آمریکا در بازار کره جنوبی خواهد شد [۴].

پینوشت:

[۱]  موسسه آماری و تحلیلی آرگوس

[۲] پایگاه خبری-تحلیلی رویترز

[۳] پایگاه تحلیلی اتوگاز

[۴] پایگاه خبری-تحلیلی هلنیک شیپینگ

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.