مسیراقتصاد/ احمد زمانی رئیس مرکز آموزش و برنامهریزی سازمان امور مالیاتی پیرامون علت وضع مالیات سالانه املاک و خودروهای گرانقیمت گفت: یکی از دلایلی که برای رجوع به مالیات بر ثروت وجود دارد امکان عدم پرداخت بخشی از مالیات بر درآمد توسط افراد است، که این میتواند به واسطه نقص نظام مالیاتی باشد که بخشی از درآمدها را ندیده است. دلیل دیگر تفاوتهای بین نسلی است که باعث ایجاد بخشی از ثروت برای برخی افراد شده است؛ یعنی با تغییر نسل ها به هر دلیلی گروهی از افراد ثروتمند شدهاند؛ مثلاً یک زمانی معافیت مالیاتی قانونی داده شده است که عده ای خاص بهره بردهاند.
مالیات بر ثروت منبعی برای تامین مخارج شهرداریها
آقای زمانی در مورد نحوه اخذ مالیات بر ثروت گفت: مالیات بر ثروت را باید به صورت اندک و برای مدیریت حوزههای شهری (ارائه خدمات شهری) اخذ کرد. در دنیا نیز بیشتر اینگونه است که دولتهای محلی برای اداره امور این مالیاتها را اخذ میکنند. در این صورت این مالیات شبه خصوصی میشود و از جنبه مالیات خارج میشود؛ مالیاتی که برای ارائه خدمات مشخص از افراد گرفته میشود در تعریف مالیات نمیگنجد و به عبارتی یک کار عمومی با نظام مالیه خصوصی انجام میشود.
وی در مورد هدف وضع مالیات بر ثروت افزود: بنده اعتقاد دارم که دولتها یا دولتهای محلی باید از افراد با ثروت بیشتر مالیات بیشتر بگیرند اما نه با نگاه تنظیمگری. در این صورت افراد نیز این مالیات را راحتتر پرداخت میکنند و ارتباط بهتری با آن برقرار میکنند. در نتیجه میتوان از آن مبلغی که توسط دولت به شهرداریها داده میشود کم کرد و وابستگی شهرداریها به منابع دولتی را کاهش داد.
کمک به اداره کشور با وضع مالیات حداقلی بر ثروت
زمانی در مورد کارکرد مالیات سالانه املاک افزود: وضع مالیات حداقلی برای مقطعی با توجه به شرایط کشور، کمک به اداره کشور است اما نباید به گونهای باشد که ثروت را تخلیه کند و بهتر است جنبه باز توزیع ثروت آن کم باشد چون ملاحظات پیچیدهتری دارد. مالیات بر ثروت با نگاه تنظیمگری به صورت حداقلی و برای تامین منابع شهرداری به صورت حداکثری خوب است.
آقای زمانی در مورد معایب وضع مالیات بر ثروت گفت: اگر ثروت مشمول مالیات سالانه سنگین بشود عملاً به حالت تخلیه شدن میرود؛ اما درآمد اینگونه نیست و کسی که درآمد بالا داشته باشد به همان اندازه مالیات میدهد و اگر درآمد بالا نداشته باشد، مالیات بالایی هم نمیدهد. یکی دیگر از چالشهای وضع مالیات سنگین بر ثروت، فرصت انتقال سرمایه (فرار سرمایه) برای ثروتمندان است. در ضمن منابع زیادی در این پایه مالیاتی وجود ندارد.
به علت تعرفه ۱۰۰ درصدی، خودروهای وارداتی نباید مشمول مالیات بر ثروت شوند
احمد زمانی در رابطه با مالیات سالانه خودرو گفت: علت عدم موافقت بنده با مالیات سالانه بر خودرو این است که هماکنون خودرو مالیات بر درآمد را میدهد و نباید مشمول مالیات دیگری شود. از طرفی در دنیا خودرو را با ۳ یا ۴ درصد تعرفه وارد میکنند اما در ایران تعرفه ۱۰۰ درصدی گرفته میشود. این تعرفه در قالب مالیات بر مصرف است که بهتر بود این مالیات را در قالب مالیات بر ثروت گرفت. لذا اعتقاد شخصی بنده این است که مالیات سالانه خودرو ظلم است، چون اکثر خودروهای مشمول یا به عبارتی همه آنها وارداتی هستند و ۱۰۰ درصد از آنها تعرفه گرفته شده است. همچنین اثر این مالیات بر روی ساختار اقتصاد منفی است.
وی با اشاره به ظرفیت درآمدی صاحبان خودروهای لوکس افزود: اگر فقط از نصف درآمد کسانی که از خودروهای لوکس استفاده میکنند مالیات گرفته شود، درآمدش از چندین برابر این مالیات بیشتر است. به اعتقاد بنده باید به علت پرداخت و نباید به سراغ معلول رفت.
وی با بیان اینکه اجرا و پیادهسازی این مالیات کار سختی است افزود: در مجموع بهتر است این مالیات در سیستم عوارض سالیانه خودرو که شهرداری اخذ میکند اعمال شود.
مالیات سالانه املاک در قالب عوارض نوسازی
رئیس مرکز آموزش و برنامهریزی سازمان امور مالیاتی در رابطه با ملاحظات اجرایی مالیات سالانه املاک گفت: ماده ۲ و ۴ قانون نوسازی و عمران شهری باید اصلاح شود. یعنی عوارض نوسازی به صورت مالیات سالانه املاک برای شهرداریها اخذ شود (متولی شهرداری و برای تامین درآمد شهرداری ها).
مزایا و معایب استفاده از ارزش معاملاتی املاک به عنوان مبنای ارزشگذاری
آقای زمانی با بیان اینکه سیستم ارزش گذاری از طریق کمیسیون تقویم املاک ما را به قیمتهای واقعی نمیرساند گفت: قیمت گذاری املاک سخت است اما مبنا ارزشهای معاملاتی است و ارزش معاملاتی تمام نقاط کشور مشخص است حتی اگر خود آن خانه تاکنون معامله نشده باشد. به طور نمونه هر منطقهای از تهران یک میانگین مشخصی برای ارزش معاملاتی دارد. اما در بحث تبدیل به ارزش روز مشکلاتی وجود دارد زیرا در هر منطقه طیفی از املاک وجود دارد که قیمت های مختلفی دارند و تفاوت های فراوانی نیز بین آنها وجود دارد.
وی ادامه داد: در کشور ما در مناطق مختلف تنوع املاک به گونهای است که نمیتوان قیمت گذاری منطقی برای منطقه داشت. این باعث به وجود آمدن سیستم چانه زنی میشود و چانه زنی یعنی فساد. توزیع املاک و مستغلات در هر بلوک به نحوی است که هم آپارتمان متری ۲۵ میلیون و هم آپارتمان متری ۱۰۰ میلیون در یک بلوک وجود دارد.
وی ضمن بیان تجربهای از ارزشگذاری املاک گفت: برای ارزش گذاری دقیق، سیستم انسانی باید به کار گرفته شود و آن هم ممکن نیست. مرکز اطلاعات جغرافیایی شهرداری تهران چند سال پیش این کار را کرد، بدین نحو که قصد داشت املاک را بر اساس ۲۰۰ تا ۳۰۰ متغیر قیمتگذاری کند، اما موفق نشد. این کار از طریق سیستم جی آی اس انجام شد که شهرداری تهران مدتی قبل برای قیمت گذاری سراغش رفت و در منطقه ۶ اجرا کرد و به موفقیتهایی هم رسید اما در نهایت نتوانست آن را عمومی کند.
انتهای پیام/ مالیات