۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۲۱۳۲۰ ۲۷ تیر ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰ دسته: انرژی، انرژی هسته‌ای کارشناس: محمد صادق پاک پرور
۰

طی سال‌های اخیر، ترکیه در جهت تحقق اهداف جاه طلبانه خود در زمینه رشد و توسعه اقتصادی، توسعه صنعت انرژی هسته‌ای را به صورت جدی در دستور کار خود قرار داده است. امضای قرارداد همکاری با شرکت‌های روسی، فرانسوی، ژاپنی، آمریکایی و چینی در زمینه احداث نیروگاه هسته‌ای نسل جدید نیز در همین راستا انجام شده است. نیروگاه هسته‌ای Akkuyu اولین نیروگاه هسته‌ای ترکیه به شمار می‌رود که روند احداث آن از سال ۲۰۱۸ آغاز شده است و طبق پیش‌بینی‌ها طی پنج سال آینده نیز هر ۴ راکتور آن با مجموع ظرفیت ۴۸۰۰ مگاوات به بهره برداری خواهد رسید.

به گزارش مسیر اقتصاد انرژی هسته‌ای امروزه از جایگاه با اهمیتی در سبد انرژی کشور هایی از قبیل چین، هند، آمریکا، فرانسه، سوئد و غیره برخوردار است. این نوع انرژی به دلیل برخورداری از مزایای متعددی مثل آلایندگی کم تر نسبت به نیروگاه‌های فسیلی، عمر بالاتر تجهیزات نیروگاه‌های هسته‌ای نسبت به نیروگاه های فسیلی مثل نیروگاه های گاز طبیعی و زغال سنگ و همچنین چگالی بالای این نوع انرژی نسبت به دیگر انواع انرژی همچون انرژی‌های تجدید پذیر(خورشیدی و بادی)، سبب شده است صنعت هسته‌ای نقش تعیین‌کننده‌ای در بخش انرژی کشورهای مختلف ایفا کند. همین امر سبب شده است طی سال‌های اخیر کشورهای متعددی مثل اسلوونی، مصر و ترکیه اقدام به برنامه ریزی برای تاسیس اولین نیروگاه‌ هسته‌ای و پیوستن به جمع کشورهای دارای صنعت هسته‌ای کرده‌اند.

همکاری ترکیه با روسیه، چین، ژاپن و فرانسه در احداث راکتورهای هسته ای

ترکیه از سال ۱۹۷۰ برنامه هایی با هدف ایجاد صنعت هسته‌ای اتخاذ کرده است. به گفته مسئولین ترکیه ای، انرژی هسته ای برای این کشور به عنوان یکی از ابزارهای مهم در جهت کمک به رشد اقتصادی این کشور از نقشی بی‌بدیل برخوردار است. از طرفی دیگر بهبود روابط بین روسیه و ترکیه نیز سبب شده است تأسیس نیروگاه های هسته‌ای برنامه ریزی شده با مشارکت طرف روسی از جمله نیروگاه هسته‌ای Akkuyu  که اولین نیروگاه هسته‌ای ترکیه به شمار می رود سرعت گیرد. روند ساخت نیروگاه هسته ای Akkuyu  با ظرفیت ۴۸۰۰ مگاوات و تأمین اعتبار از طرف شرکت روسی از سال ۲۰۱۸ آغاز شده است.

دومین نیروگاه هسته‌ای این کشور نیز قرار است با مشارکت کنسرسیوم ژاپنی- فرانسوی در منطقه سینوپ ترکیه احداث شود. سومین نیروگاه نیز با مشارکت چین و با استفاده از فناوری مشترک چین و آمریکا در این کشور طی سال‌های آینده احداث خواهد شد.

برنامه ریزی زمانی احداث و بهره برداری از نیروگاه های هسته‌ای

لازم به ذکر است به جز احداث سه نیروگاه گفته شده، یک پروژه استخراج اورانیوم در مقیاس کوچک نیز با مشارکت شرکت‌های بین‌المللی انجام خواهد شد. در جدولی که در پایین مشاهده می شود، ظرفیت، بازه زمانی ساخت، بهره برداری از راکتورهای هسته ای ترکیه با مشارکت روسیه، چین و کنسرسیوم فرانسوی-ژاپنی مشاهده می‌شود.

گفتنی است تمام فعالیت های ترکیه در صنعت انرژی هسته‌ای از جمله تاسیس سه نیروگاه گفته شده زیر نظر آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای و تحت نظارت آن انجام می شود. آژانس نیز در آخرین گزارش خود راجع به  صنعت هسته‌ای ترکیه ، فعالیت های این کشور را مثبت اما توصیه هایی نیز از قبیل  تدوین و آماده کردن یک سیاست ملی در صنعت انرژی هسته ای و تقویت نهادهای نظارتی در صنعت انرژی هسته‌ای، ارائه کرده است. در شکل ذیل نیز نقشه جغرافیایی محل احداث نیروگاه‌های هسته‌ای برنامه ریزی شده‌ ترکیه نشان داده شده است.

همکاری شرکت آمریکایی در اکتشاف و استخراج اورانیوم در ترکیه

شایان ذکر است ترکیه از حیث برخورداری از منابع اورانیوم جزو کشورهای متوسط ارزیابی می شود. در  اوایل دهه ۱۹۸۰ نخستین تلاش برای اکتشاف اورانیوم در ترکیه توسط وزارت انرژی مواد اولیه و اکتشاف (MTA) انجام شد. همچنین قرار است شرکت آمریکایی Westwater Resources نیز با وزارت انرژی مواد اولیه و اکتشاف ترکیه در این زمینه همکاری داشته باشد.

ترکیه طی سال‌های آینده با احداث و بهره‌برداری از نیروگاه‌های برنامه ریزی شده از قبیل نیروگاه سینوپ، به بزرگترین کشور واقع در غرب آسیا از حیث برخورداری از صنعت هسته‌ای بدل خواهد شد. اهداف بلندپروازانه این کشور در زمینه رشد و توسعه اقتصادی سبب شده است توسعه صنعت هسته‌ای با هدف کمک به بزرگتر شدن سبد انرژی و همچنین افزایش امنیت انرژی، جزو اولویت‌های اصلی قرار گیرد.

منبع: وبسایت تخصصی-تحلیلی جهان هسته‌ای

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.