۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۲۰۹۳ ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۴ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: میرهادی رهگشای
۰

به گزارش گاردین دست کم دوازده کشور آمادگی خود را برای گسترش تجارت با بریتانیا، بعد از خروج از اتحادیه اروپا اعلام کرده‌اند. آمریکا، نیوزلند و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس از مهمترین گزینه‌ها هستند. همچنین وزرای این کشور تا کنون از ۵۵ کشور بازدید کرده اند و از هم اکنون درحال بحث و بررسی بر سر جزئیات توافقات تجاری در دوران بعد از اتحادیه اروپا هستند و این مسئله نشان از توجه بریتانیا به تجارت بین الملل دارد.

به گزارش مسیر اقتصاد از پایگاه خبری گاردین، گرچه بریتانیا هنوز عضوی از اتحادیه اروپاست و مراحل خارج شدن از این اتحادیه را پشت سر میگذارد، اما تا زمانی که به طور کامل از عضویت این اتحادیه خارج نشده، از نظر قانونی اجازه مذاکره دوجانبه تجاری با دیگر کشورها را ندارد. با اینحال به گفته «لیام فاکس» وزیر خارجه بریتانیا در امور تجارت بین الملل، این کشور مذاکرات غیر رسمی خود را برای گسترش تجارت با بیش از ۱۲ کشور آغاز کرده است.

توافقات تجاری بریتانیا اقتصاد مقاومتی

آقای لیام فاکس، وزیر خارجه بریتانیا در امور تجارت بین الملل

آقای فاکس گفته است: «وزیران بریتانیا تاکنون از ۵۵ کشور بازدید کرده‌اند و درحال بحث و بررسی بر سر جزئیات توافقات تجاری این کشور با دیگر کشورهای جهان در دوران بعد از اتحادیه اروپا هستند و وزارتخانه مربوطه نیز درحال بررسی بازارهای کلیدی برای حل و فصل مشکلات احتمالی در آینده است.

بریتانیا برای مذاکرات تجاری مستقل با دیگر کشورهای جهان، به آزادی عمل بیشتری نیاز دارد و به همین دلیل میتوان گفت خارج شدن از اتحادیه اروپا، این آزادی عمل را برای این به ارمغان خواهد آورد. بریتانیا درحال تلاش برای برداشتن گام‌هایی در جهت تبدیل شدن به قهرمان تجارت آزاد و بازپس گیری جایگاه سابق خود در این زمینه به عنوان یکی از بازترین کشورهای جهان در زمینه تجارت است.»

آقای فاکس در مقاله‌ای که برای روزنامه تلگراف نوشته است بیان کرده: «دست کم ۱۲ کشور آمادگی خود را برای گسترش تعاملات تجاری با بریتانیا اعلام کرده‌اند. علاوه بر این در سفر اخیر وزرای بریتانیا به آمریکا متوجه شدیم دیگر در تعاملات تجاری با این کشور «در انتهای صف» قرار نداریم و آمریکا تمایل دارد تجارت خود با بریتانیا را گسترش دهد.»

به گفته روزنامه تلگراف کشور نیوزلند و سازمان همکاری کشورهای عربی حوزه خلیج(فارس) به عنوان دو هدف بالقوه اصلی برای گسترش تجارت با بریتانیا مطرح هستند. در همین راستا نخست وزیر نیوزلند به تازگی به بریتانیا سفر کرده و ترزا می، نخست وزیر بریتانیا نیز به تازگی سفری به بحرین داشته و با سران تمامی ۶ کشور سازمان همکاری کشورهای عربی حوزه خلیج دیدار کرده است.

همچنین آقای تد مالوچ، گزینه احتمالی ترامپ به عنوان سفیر آمریکا در اتحادیه اروپا نیز گفته است «معتقدم چنانچه افراد مناسب در جایگاه‌های مناسب باشند، در عرض حداکثر ۹۰ روز توافق تجاری آمریکا و بریتانیا نهایی خواهد شد.»

تا زمانی که بریتانیا به طور زسمی از اتحادیه اروپا خارج نشود این کشور نمیتواند به طور آزادانه توافق تجاری منعقد نماید و فرآیند خارج شدن کامل این کشور از اتحادیه نیز دست کم دو سال زمان خواهد برد، با اینحال آقای مالوچ معتقد است این ممنوعیت نیز نمیتواند جلوی گسترش تجارت دو کشور آمریکا و بریتانیا را بگیرد چراکه «هیچ چیز نمیتواند جلوی مردمی را بگیرد که در حال حاضر برای انجام تعاملات تجاری خود مرتب درحال رفت و آمد هستند چراکه این یک نیاز و خواست عمومی است ولی ما فقط در خصوص سیاست صحبت میکنیم(سیاستمداران نمیتوانند جلوی نیاز واقعی مردم را بگیرند)»

با اینحال آقای فاکس در مقاله خود اشاره کرده است که از «عدم ثبات قوانین در حمایت از تولیدات داخلی» که ممکن است در دولت آقای ترامپ وجود داشته باشد نگران است. آقای فاکس درخصوص لزوم توجه جدی به مسئله تجارت و ضرورت خروج از اتحادیه اروپا برای دستیابی به این مهم گفته است: «نسبت تجارت بریتانیا به تولید ناخالص داخلی از زمان عضویت در اتحادیه اروپا کاهش یافته است و اکنون زمان آن رسیده است که بریتانیا دوباره به تجارت بین الملل بازگردد و نقش خود را به عنوان یک کشور بزرگ و جهانی در این عرصه بازیابد.»

همچنین آقای پیر موسکووینی، کمیسر مربوط به مسائل اقتصادی و مالی در اتحادیه اروپا، دوباره هشدار داده است که بریتانیا نباید انتظار داشته باشد در صورت خروج از اتحادیه اروپا، این اتحادیه تجارت با این کشور را به دیگر کشورها ترجیح دهد: «خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا به این معنی است که این کشور دیگر عضو اتحادیه نیست و با دیگر کشورهای غیر عضو تفاوتی ندارد. در واقع تنها دو حالت ممکن است: عضو بودن و یا عضو نبودن، حالت سومی بین این دو وجود ندارد. شاید بتوان با مذاکرات فشرده به یک رابطه نزدیک، متعادل و سازنده بین اتحادیه اروپا و بریتانیا دست یافت، اما باید توجه داشت دستیابی به این شرایط بعد از مذاکرات فشرده و گام به گام حاصل میشود و نمیتوان از هم اکنون شرایط خاصی برای بریتانیا، به عنوان کشوری که دیگر عضو اتحادیه نیست، در نظر گرفت.»

ترزا می، نخست وزیر بریتانیا به تازگی اعلام کرده است که بریتانیا به هیچ عنوان قصد ندارد یک عضو کامل در بازار مشترک اتحادیه اروپا باشد. تنها یک روز بعد از این سخنرانی نخست وزیر بریتانیا، مذاکره کنندگان کلیدی اتحادیه اروپا به سرعت واکنش نشان داده و گفته‌اند تصور اینکه بریتانیا بتواند در عرض دو سال به سرعت از این اتحادیه خارج شود و یک توافق تجاری دیگر بین این کشور و اتحادیه منعقد گردد، بسیار خوش بینانه است.

آقای ژان کلود جانکر، رئیس کمیسیون اروپا پیش بینی کرده است مذاکره تجاری با بریتانیا بسیار بسیار دشوار خواهد بود، چراکه از نظر اعضای اتحادیه اروپا، بریتانیا دیگر عضو این اتحادیه نیست و به عنوان یک کشور خارجی(غیرخودی) با این کشور تعامل خواهیم کرد.

آقای گای ورهوفستات، که از طرف اتحادیه مسئول مذاکرات خروج بریتانیا از اتحادیه اروپاست نیز گفته است «این تصور بسیار تخیلی و غیرقابل قبول است که بریتانیا میتواند به راحتی از اتحادیه خارج شود و پس از آن به راحتی مزایای سابق خود، همچون تعرفه صفر برای صادرات کالا را از اتحادیه مطالبه کند، درحالیکه الزامات این اتحادیه را نپذیرفته باشد.»



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.