۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۹۵۸۱ ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰ دسته: انرژی، انرژی هسته‌ای کارشناس: محمد صادق پاک پرور
۱

با شیوع جهانی ویروس کووید ۱۹ روند توسعه صنعت انرژی هسته‌ای در سال ۲۰۲۰ در بسیاری از کشورها با روند کاهشی همراه شد. همچنین فرسودگی بسیاری از راکتورها و نیروگاه‌های هسته‌ای سبب کاهش ۳۳ درصدی در ژاپن و ۱۱ درصدی در اروپا طی سال ۲۰۲۰ شد. با وجود این در سال گذشته میلادی تولید برق هسته‌ای در چین و روسیه با رشد محسوسی همراه بوده است. به علاوه کشورهایی همچون امارات و بلاروس نیز طی همین سال با بهره برداری از اولین راکتور هسته‌ای خود به جمع کشورهای دارای صنعت هسته‌ای پیوستند.

به گزارش مسیر اقتصاد آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) در آخرین گزارشات خود به بررسی روند جهانی توسعه صنعت انرژی هسته‌ای در کشورهای مختلف طی سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ پرداخته است. در این گزارش به بررسی وضعیت کشورهای مختلف همچون آمریکا، کشورهای اروپایی، چین و… در زمینه تولید برق هسته‌ای پرداخته شده است. علاوه بر این در گزارش به نقش جالب توجه کشورهای در حال توسعه که تازه قدم در راه توسعه صنعت هسته‌ای ای خود گذاشته‌اند نیز اشاره شده است.

کاهش تولید برق هسته‌ای در سال ۲۰۲۰ ناشی از شیوع ویروس کرونا

طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی تولید برق هسته‌ای در سال ۲۰۲۰ در مجموع با کاهش ۴ درصدی همراه بوده است که این میزان کاهش از زمان حادثه نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما ژاپن در سال ۲۰۱۱ بی سابقه بوده است. ژاپن با ۳۳ درصد، کشورهای عضو اتحادیه اروپا با ۱۱ درصد و آمریکا با ۳ درصد به ترتیب بیشترین کاهش را زمینه تولید برق هسته‌ای در سال ۲۰۲۰ داشته‌اند.

در گزارش اشاره شده است که کاهش تولید برق هسته‌ای در اروپا عمدتا ناشی از خاموشی موقت برخی نیروگاه‌های فرسوده در کشورهایی همچون فرانسه و همچنین کاهش تقاضای برق در سال ۲۰۲۰ به دلیل شیوع گسترده ویروس کووید۱۹ بوده است.

فرسودگی و انجام تعمیرات، دلیل اصلی کاهش تولید برق هسته ای در ژاپن و اروپا

کاهش تولید برق هسته‌ای در ژاپن نیز به دلیل پیاده سازی استانداردهای ایمنی و فنی در راکتورهای هسته‌ای این کشور بوده که موجب شده است در سال ۲۰۲۰ بسیاری از نیروگاه‌های این کشور موقتا خاموش و از شبکه خارج شوند. لازم به ذکر است توسعه صنعت انرژی هسته‌ای در ژاپن که از سال ۲۰۱۱ و بعد از حادثه نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما با روند نزولی همراه بود، طی سال‌های اخیر مورد توجه سیاستمداران و مسئولان ژاپنی قرار گرفته و روند صعودی به خود گرفته است.

کاهش ۱۱ درصدی تولید برق هسته‌ای در اروپا بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، عمدتا ناشی از فرسودگی تعداد زیادی از راکتورهای هسته‌ای در کشورهایی همچون فرانسه که بالاترین میزان تولید برق هسته‌ ای در اروپا را دارد، بوده است. از همین رو جهت انجام تعمیرات لازم، زمان خاموشی راکتورها طی سال ۲۰۲۰ با افزایش محسوسی همراه بوده است.

افزایش تولید برق هسته‌ای چین و روسیه در سال ۲۰۲۰

با وجود کاهش تولید برق هسته‌ای در کشورهای عضو اتحادیه اروپا، ژاپن و آمریکا، این روند طی سال ۲۰۲۰ در کشورهایی همچون چین و روسیه بالعکس بوده است. تولید برق هسته‌ای در چین ۵ درصد و در روسیه ۳ درصد رشد داشته است. بهره برداری از چندین راکتور جدید هسته‌ای در این ۲ کشور طی سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ سبب چنین افزایشی بوده است.

در دو نمودار ذیل که توسط آژانس بین‌المللی انرژی تهیه شده است، روند تولید برق هسته‌ ای به ترتیب در چین و روسیه مشاهده می‌شود.

 

در گزارش آژانس بین‌المللی انرژی به کشورهایی همچون امارات و بلاروس که در سال ۲۰۲۰ با افتتاح اولین نیروگاه‌ هسته‌ای خود به جمع کشورهای دارای صنعت هسته‌ای پیوسته‌اند نیز اشاره شده است. همچنین لازم به ذکر است ساخت چندین راکتور هسته ای جدید نیز در دستور کار این کشورها قرار دارد  که طی سال‌های آینده به بهره برداری خواهند رسید.

منبع: آژانس بین‌المللی انرژی (IEA)

انتهای پیام/ نفت و انرژی

  1. من پنجاه سال است هر سال در دهم دی ماه که سال میلادی پایان می یابد آمار تولید کالاهای استراتژیک مانند سیمان ، برق ، فولاد ، سوخت ، گندم ، کود شیمیایی و خود رو را بر رسی می کنم . هر سال تولید امریکا و انگلیس رو به کاهش و تولید چین و روسیه رو به افزایش بوده است‌. این افت غرب و خیز شرق بیست سال است شدت گرفته و من معتقدم تا هفت سال دیگر سیستم تبلیغات غرب فرو خواهد پاشید . اقتصاد زیر بنای جامعه است اکنون چین به ۱۵۰ کشور جهان وام داده و آمریکا از ۳۸ کشور وام دریافت کرده است . سیستم حاکم بر غرب جهان آزاری و این سیستم به بن بست رسیده است .

    ۰۰


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.