۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۹۳۶۰ ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰ دسته: انرژی، انرژی هسته‌ای کارشناس: محمد صادق پاک پرور
۰

توسعه انرژی هسته‌ای و استفاده بیشتر از آن به جای سوخت‌های فسیلی، برای چین از ۲ حیث تکیه کمتر به واردات در تامین انرژی و دستیابی به اهداف اقلیمی، حائز اهمیت بالایی است. از همین رو این کشور در نظر دارد تا سال ۲۰۲۵، با نصب ۲۰ رآکتور جدید ظرفیت انرژی هسته‌ای خود را به میزان ۷۰ گیگاوات افزایش دهد. علاوه بر این طبق برنامه مصوب انجمن انرژی هسته‌ای چین، تا سال ۲۰۳۵ می‌بایست در مجموع ۲۰۰ گیگاوات به ظرفیت نصب شده انرژی هسته‌ای این کشور افزوده شود.

به گزارش مسیر اقتصاد انرژی هسته‌ای برای چین که کشوری نسبتا توسعه یافته است و اهداف جاه طلبانه زیادی را در سطح جهان دنبال می‌کند، از حیث یک منبع انرژی مطمئن و پاک، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. این کشور طی یک دهه اخیر، ظرفیت نصب شده انرژی هسته‌ای خود را چندین برابر کرده است. جایگزینی سوخت‌های فسیلی وارداتی با انرژی هسته‌ای، باهدف کاهش وابستگی به واردات در تامین انرژی و همچنین کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای می‌شود، برای سیاستگذاران چین از اهمیت به سزایی برخوردار است.

افزایش چشمگیر ظرفیت انرژی هسته‌ای چین طی ۲۰ سال اخیر

هم اکنون میزان تولید برق هسته ای چین طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی به بیش از ۳۵۰ گیگاوات ساعت رسیده است.

همانطور که در نمودار مشاهده می‌شود، ظرفیت نصب شده انرژی هسته‌ای چین طی یک دهه اخیر دارای شیب تندی بوده است و همین امر نشان از اهمیت توسعه این منبع انرژی برای چین دارد.

علاوه بر این، چین برنامه‌ریزی‌های گسترده‌ای را برای توسعه بیشتر انرژی هسته‌ای در این کشور دنبال می‌کند. طبق گفته منابع خبری، اخیرا شرکت ملی هسته‌ای چین افزایش ۴.۹ گیگاواتی با احداث ۴ راکتور هسته‌ای ساخت روسیه با ظرفیت حدود ۱.۲ گیگاوات در ۲ نیروگاه‌ هسته‌ای این کشور را به تصویب رسانده است.

نصب ۲۰ راکتور جدید مجموعا با ظرفیت ۷۰ گیگاوات تا سال ۲۰۲۵

دولت چین همچنین پروژه نصب راکتور ماژولار کوچک هسته‌ای نسل جدید(SMR) با ظرفیت ۱۲۵ مگاوات در استان هاینان این کشور را نیز در دست اجرا قرار داده است. طبق اعلام مقامات این کشور، قرار است تا سال ۲۰۲۶، نصب ۳ واحد از ۵ واحد راکتورهای ماژولار نسل جدید که دولت این کشور تصویب کرده است به بهره برداری برسد.

همانطور که در نمودار بالا دیده‌ می‌شود چین قرار است ظرفیت هسته‌ای نصب شده خود تا سال ۲۰۲۵ را به میزان ۷۰ گیگاوات افزایش دهد. برای تحقق این هدف نیز این کشور قصد احداث ۲۰ راکتور جدید را دارد و راکتورهای نسل جدید نیز از جمله راکتورهای مورد استفاده در این طرح خواهند بود. لازم به ذکر است ظرفیت انرژی هسته‌ای نصب شده چین تا سال ۲۰۲۰ حدود ۵۰ گیگاوات بوده است.

افزایش ۲۰۰ گیگاواتی ظرفیت انرژی هسته‌ای چین تا سال ۲۰۳۵

همچنین چین در حال تسریع فرآیند توسعه راکتورهای هسته‌ای نسل سوم جهت اضافه شدن به صنعت هسته‌ای این کشور است. طبق برنامه مصوب انجمن انرژی هسته‌ای چین، تا سال ۲۰۳۵ می‌بایست در مجموع ۲۰۰ گیگاوات به ظرفیت نصب شده هسته‌ای این کشور افزوده شود.

لازم به ذکر است طبق برنامه ریزی چین، ظرفیت نصب شده هسته‌ای این کشور می‌بایست تا سال ۲۰۲۰ به ۵۸ گیگاوات می‌رسید اما این کشور در رسیدن به این هدف تا به الان ناموفق بوده است.

از طرفی دیگر کارشناسان معتقدند چین به عنوان کشوری که دارنده بالاترین میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای در دنیا مطرح است، چاره‌ای جز توسعه هر چه بیشتر انرژی هسته‌ای به عنوان یک انرژی پاک جهت جایگزینی با سوخت‌های فسیلی همچون نفت، گاز و ذغال سنگ، ندارد. همچنین وابستگی شدید این کشور به واردات نفت و گاز از دیگر کشورها سبب شده است این کشور در راستای افزایش امنیت انرژی خود، توسعه حداکثری انرژی هسته‌ای را در این کشور در دستور کار قرار دهد.

منابع:

خبرگزای عرب نیوز

آژانس بین المللی انرژی(EIA)

اداره اطلاعات انرژی آمریکا(IEA)

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.