۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۸۸۸۰ ۲۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰ دسته: تجارت و دیپلماسی، راه ابریشم چین کارشناس: رضا سهرابی
۲

مسدود شدن چندباره کانال سوئز طی هفته‌های اخیر، نگاه‌ها را به اهمیت این کانال و همچنین راه‌های جایگزین آن متوجه کرده است. طرح راه ابریشم جدید چین با کریدورهای اقتصادی-تجاری که از چین آغاز می‌شود و به سمت غرب حرکت می‌کند، می‌تواند جایگزین‌های مناسبی برای کانال سوئز پیش روی کشورهای جهان قرار دهد. در همین راستا رژیم صهیونیستی نیز به دنبال جلب حمایت چین برای تاسیس خط‌ آهن از خلیح عقبه تا دریای مدیترانه است تا به نوعی یک جایگزین برای کانال سوئز ایجاد کرده باشد.

به گزارش مسیر اقتصاد هفته گذشته، کانال سوئز، که دریای مدیترانه را به دریای سرخ وصل می‌کند و تجارت میان اروپا و آسیا را در تمام این سال‌ها تسهیل کرده است، در اثر به گل نشستن یک کشتی بزرگ باربری به صورت موقت مسدود شد. در یک هفته‌ای که باز شدن کانال زمان برد کشتی‌های باری و نفتکش‌های زیادی پشت کانال متوقف شدند و کارشناسان از پیامدهای منفی بسته شدن این کانال بر روی صنایع مرتبط با انرژی و زنجیره‌های تامین ابراز نگرانی کردند.

مسدود شدن کانل سوئز چطور به اقتصاد جهانی آسیب می‌زند؟

خبرگزاری آسوشیتد‌ پرس تخمین زده است که حدوداً ۹.۶ میلیارد دلار کالا به صورت روزانه به وسیله ۵۰ کشتی که قابلیت حمل ۱.۲ میلیون تن بار را دارند از کانال سوئز عبور می‌کند.

پایگاه خبری سی‌ان‌بی‌سی نیز گزارش داده است که: «بین ۵ تا ۱۰ درصد از نفت دریاها از طریق کانال سوئز منتقل می‌شود. این بدان معناست که در صورت یک روز توقف کشتی‌ها پشت کانال، حمل بین ۳ تا ۵ میلیون بشکه نفت به تاخیر می‌افتد.

پر واضح است که چنین حادثه‌ای در چنین زمانی، امواجی از نگرانی را به اقتصاد شکننده جهانی ارسال خواهد کرد و با رشد بی‌اعتمادی و عدم قطعیت‌ها، بازگشت دوران رونق به این اقتصاد متزلزل را با تاخیر مواجه می‌کند.

طرح راه ابریشم جدید وابستگی اقتصاد جهان به کانال سوئز را کاهش می‌دهد

این روزها بیشتر و جدی‌تر از همیشه باید به ابزار اقتصادی استراتژیک چین، یعنی راه‌ ابریشم جدید توجه نمود. راه‌هایی که چین در ایجاد آن‌‌ها، به عنوان بخشی از ابتکار «کمربند، راه»، در تمام منطقه اوراسیا پیشگام بوده است.

این راه‌ها به محض تکمیل و اتصال به یکدیگر، تجارت زمینی میان شرق و غرب را تسهیل خواهند کرد؛ به گونه‌ای که در نهایت، وابستگی کنونی اقتصاد جهانی به گلوگاه‌هایی نظیر تنگه مالاکا و کانال سوئز کاهشی چشمگیر پیدا کند.

از جمله‌ مهم‌ترین مزایای راه‌های اخیر این است که حوادث غیرقابل پیش‌بینی با عواقب گسترده برای اقتصاد جهانی، نظیر حادثه اخیر مرتبط با کانال سوئز، در آن‌ها کمتر اتفاق می‌افتد. برخی از این پروژه‌های مرتبط با راه ابریشم جدید در ادامه مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

چین؛ پیشگام توسعه کریدورهای اقتصادی از شرق به غرب

یکی از مسیرهای راه ابریشم جدید که خط‌آهن سراسری آن (برای کالا و مسافر) افتتاح شده است، از قزاقستان و روسیه عبور می‌کند. ارتباط ریلی چین تا اروپا از طریق این راه میسر شده است و با این‌حال، گفته می‌شود این مسیر هنوز از ظرفیت‌های بالقوه خود فاصله دارد.

سه پروژه مکمل یکدیگر برای اتصال شرق به غرب عبارتند از:

  • کریدور چین،آسیای میانه، غرب آسیا که از کشورهای آسیای مرکزی، ایران و ترکیه عبور می‌کند و در نهایت به اروپا می‌رسد؛
  • کریدور اقتصادی چین-پاکستان، موسوم به سی‌پِک، که می‌تواند از طریق ایران به سمت غرب ادامه پیدا کند؛
  • کریدور چین تا ترکیه از طریق آسیای مرکزی، دریای خزر و منطقه قفقاز جنوبی.

کریدورهای دیگری نیز برای اتصال شرق به غرب وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به راه ابریشم قطبی، که از اقیانوس منجمد شمالی عبور می‌کند و همچنین، کریدور دریای سرخ به مدیترانه، موسوم به «Red-Med» که به عنوان رقیب یا مکمل کانال سوئز و با پیگیری رژیم صهیونیستی در حال ساخت است، اشاره کرد.

طرح رژیم صهیونیستی برای از رونق افتادن کانال سوئز

پروژه «Red-Med» با توجه به حادثه اخیر در کانال سوئز، از اهمیت بالاتری برخوردار شده و احتمالاً توجه‌ها را بیش از پیش به خود جلب خواهد کرد. در طرح کریدور «Red-Med»، برنامه اتصال بندر ایلات (Eilat) در خلیج عقبه به سواحل شمالی رژیم صهیونیستی متصل به دریای مدیترانه از طریق ایجاد خط‌آهن پرسرعت در دستور کار قرار دارد.

جالب توجه است که شهر در حال تاسیس نِئوم (Neom) در عربستان سعودی، به عنوان پروژه شاخص طرح  اقتصادی بزرگ این کشور برای سال ۲۰۳۰، در ساحل شرقی خلیج عقبه و نزدیک بندر ایلات رژیم صهیونیستی به عنوان نقطه شروع کریدور «Red-Med»، قرار دارد.

با توجه به عادی‌سازی روابط عربستان با رژیم صهیونیستی، این امکان وجود دارد که کریدور دریای سرخ -دریای مدیترانه موسوم به «Red-Med» به بخشی از یک ابتکار فراملیتی برای سرمایه‌گذاری بدل شود و چین، کشورهای اروپایی، سایر کشورهای حوزه خلیج فارس و حتی روسیه را به مشارکت در این طرح ترغیب نماید.

در پایان باید گفت، لزوم وجود راه‌های جایگزین برای به موقع رساندن محموله کشتی‌ها به صنایع وابسته، امری غیرقابل انکار است و حادثه پیش آمده در کانال سوئز، توجه‌ها را به سمت این راه‌ها، به خصوص راه ابریشم چین و منافع استراتژیک این راه در تمام مناطق اوراسیا جلب خواهد کرد و بیش از پیش به اهمیت آن افزوده خواهد شد.

بر همین اساس، تکمیل هرچه سریع‌تر این راه‌ها، اعم از جاده و خط‌آهن و راه آبی، و جایگزین شدن این کریدورها ضروری می‌نماید.

منبع: پایگاه خبری‌تحلیلی بلت اند رود

انتهای پیام/ اقتصاد بین‌الملل

  1. طرح راه ابریشم با اتصال از طریق پاکستان به ایران یا حتی اصتال فعلی از طریق شمال آسیا و ترکمنستان !!!! و همچنین و اتصال هند از طریق چابهار !!! می تواند بهترین مسیر ترانزیتی در کل آسیا را به ایران بدهد !!!! فقط نیاز پایه ای این طرح ها تکمیل سریع توان ریلی ایران در اصتلات بین الملل رشت آستارا و بصره شلمچه و چابهار زاهدان و یکپارچه کردن بسیستم بارنامه ریلی و بندری و جاده ای است !!!! ایران با کمی تلاش ب جا سریع و موثر می تواند به جایگاه برترین حمل کننده آسیا برسد !! و از همین طریق صادرات خود به کشورهای دیگر را کامل کند !!!!!

    ۰۲
  2. آفرین!!!مشخصه ذهن باز و فعالی داری
    از نظر ایدئولوژی سیاسی هم قشنگه...
    اما به اون اول دقت نکردی!!!
    دلیل مطرح شدن همه ی این مباحث . دلهره ی شدید غرب،
    این اتفاق تنگه ی باب المندب که چشمکی از سمت مردان با شرف و لوتی گری ایران بود
    چند دهه گذشت فکر کرد بعد چن صد شال استعمار چند ملیتی ..جنگ های پی در پی داخلی ....هشت سال مقاومت مردم این سرزمین و از همه مهم تر با تاثیر از رسانه تحریف تاریخ ذهن مردم مارو محدود به تحلیل ها و به روشنی روز کانالیزه شد به بیراهه ی خزعبلات
    حالا با تمام موانع علنی از تمامی جهت
    یکی از تنگه های شاه راه ابریشم (که از اسم مسیر این راه تجاری بین‌المللی واس ماس)
    اعلام هم دردی و هم راهی برای سخت کردن زندگی مردم و رواج نظام رعیت نوین و اشرافی نوین با جمع اقلیت صهیونیست سوپر بیلیون
    فرق ایمان و وابستگی مادی که هنو چن صده زمانه درک این ایدئولوژی برا شما غربی ها

    ۰۰


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.