۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۸۸۵۵ ۱۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۰ دسته: انرژی، انرژی هسته‌ای کارشناس: محمد صادق پاک پرور
۱

امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه به همراه تعدادی از رؤسای کشورهای اروپای شرقی عضو اتحادیه اروپا، طی نامه‌ای به کمیسیون اروپا خواستار گنجاندن انرژی هسته‌ای در ردیف «فعالیت‌های سبز و پایدار» شدند. هدف فرانسه از این کار، پایین آوردن هزینه سرمایه گذاری در صنعت هسته‌ای و بهره مندی این صنعت از مزایای گسترده اتحادیه اروپا برای فعالیت‌های سبز و پایدار است. فرانسه در بین کشورهای جهان بیشترین وابستگی را به انرژی هسته‌ای دارد و درحال حاضر بسیاری از تاسیسات هسته‌ای این کشور فرسوده شده‌اند و به سرمایه گذاری برای نوسازی نیاز دارند.

به گزارش مسیر اقتصاد در تاریخ ۱۹ مارس سال جاری، امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه به همراه تعدادی از رهبران کشورهای اروپای شرقی عضو اتحادیه اروپا، طی نامه‌ای به کمیسیون اروپا خواستار گنجاندن صنعت هسته‌ای در ردیف «فعالیت‌های سبز و پایدار» شدند. این نامه چند روز بعد و در تاریخ ۲۵ مارس علنی شد که با مخالفت‌هایی از سوی برخی کشورهای اروپایی مخالف توسعه انرژی هسته‌ای همراه بوده است.

تلاش فرانسه در جهت نوسازی تاسیسات صنعت هسته ای

لازم به ذکر است اتحادیه لیست طبقه بندی شده‌ای از فعالیت‌های پایدار جهت رسیدن به اهداف اقلیمی تا سال ۲۰۵۰ تدوین کرده است. مکرون و دیگر رهبران کشورهای اروپای شرقی در نامه مذکور خواستار اضافه شدن انرژی هسته‌ای به این لیست شده‌اند.

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که هدف اصلی نوسازی تاسیسات صنعت هسته‌‌ای فرانسه است. به این دلیل که بسیاری از تاسیسات فعلی مورد استفاده فرسوده و مستهلک شده‌اند و این کشور زیر بار فشارهای دیگر کشورها با متحد شدن با کشورهای اروپای شرقی قصد مشروعیت بخشی به صنعت هسته‌ای در این قاره را دارد تا به واسطه آن به نوسازی صنعت هسته‌ای خود بپردازد.

بخش انرژی و به طور ویژه صنعت برق فرانسه وابستگی شدیدی به صنعت هسته‌‌ای دارد. به طوری که طبق آمار سهم انرژی هسته‌ای از کل سبد برق تولیدی این کشور حدود ۷۰ درصد است که رقم قابل توجهی است.

در نمودار ذیل سهم انرژی هسته‌ای از سبد انرژی کشورهای جهان در سال ۲۰۱۹ مشاهده می‌شود.

فرانسه در دنیا از حیث سهم انرژی هسته‌ای از سبد تولید برق در جایگاه اول قرار دارد. پس از فرانسه نیز کشورهای اروپای شرقی همچون اسلواکی، اوکراین، لهستان، بلغارستان و اسلوونی قرار دارند.

پایین آمدن هزینه سرمایه گذاری در صنعت هسته‌ای در اروپا

نکته قابل توجه در خصوص نامه فرانسه و چند کشور اروپای شرقی به کمیسیون اروپا راجع به طبقه بندی شدن انرژی هسته‌ای در ردیف انرژی‌های سبز و پایدار این است که با تحقق این امر، هزینه سرمایه گذاری در صنعت هسته‌ای به دلیل کمک‌ها و تسهیلات کوتاه مدت و بلند مدت اتحادیه اروپا به کشورهای عضو به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند.

ایجاد مشاغل جدید و توسعه هیدروژن از دلایل اصلی توسعه صنعت هسته‌ای

در نامه مذکور استدلال‌های متعددی به کمیسیون اروپا در خصوص طبقه بندی شدن صنعت هسته‌‌ای در ردیف فعالیت‌های سبز و پایدار عنوان شده است. ایجاد مشاغل و فرصت‌های شغلی جدید و همچنین کمک به توسعه صنعت هیدروژن از طریق توسعه انرژی هسته‌ای از مهمترین ادله ارائه شده در نامه مذکور به شمار می‌رود.

لازم به ذکر است کشورهای عضو اتحادیه اروپا در سرمایه گذاری و توسعه صنعت هیدروژن اتفاق نظر دارند و به همین دلیل مکرون و رهبران کشورهای اروپای شرقی در نامه به این مورد اشاره کرده‌اند.

زنگ خطر کمبود برق در فرانسه ناشی از تعطیلی نیروگاه‌های فرسوده هسته‌ای

همانطور که اشاره شد، بخش اعظمی از تاسیسات صنعت هسته‌ای فرانسه به پایان عمر خود نزدیک شده و فرسوده شده‌اند. از همین رو کارشناسان انرژی این کشور نسبت به کمبود برق در فصل زمستان که تقاضا به اوج خود می‌رسد هشدار داده‌اند.

در همین راستا نیز شرکت انتقال برق ملی فرانسه(RTE) نسبت به فوریت رسیدگی به تاسیسات هسته‌ای فرسوده این کشور تاکید کرده است.

منبع: پایگاه خبری-تحلیلی اویل پرایس

انتهای پیام/ نفت و انرژی

  1. فرانسه و المان به اسم خودروی برقی و برق خورشیدی افزایش ظرفیت دادن در حالی که خودروها اکثرا هیبرید هستند و مازاد برقی که از قبل از جنگ اوکراین برنامه ریزی شده در واقع برای جبران قطع گاز بوده.

    ۰۰


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.