۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۸۷۹۷ ۱۶ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰ دسته: مالیات کارشناس: میلاد صادقی
۰

نظام مالیات بر درآمد افراد در کانادا از الگوی مالیات بر مجموع درآمد پیروی می‌کند و این پایه مالیاتی سهمی ۵۰ درصدی از کل درآمدهای مالیاتی دولت فدرال دارد. مالیات بر درآمد شرکت‌ها و مالیات بر کالا و خدمات نیز از دیگر پایه‌های مهم مالیاتی این کشور است. همچنین مالیات بر درآمد در کانادا بصورت پلکانی است، یعنی کسانی که درآمد بیشتری کسب می‌کنند با نرخ مالیات بالاتری مشمول مالیات می‌شوند.

مسیر اقتصاد/ مالیات در  دولت فدرال کانادا یکی از ارکان اقتصادی این کشور است. نظام مالیاتی دقیق و شفاف و البته کمی پیچیده این کشور، مبنای درآمد دولت و ارائه خدمات رفاهی به شهروندان و مهاجران است. اداره درآمد کانادا (CRA) وظیفه اعمال مدیریت و جمع‌آوری مالیات برای دولت کانادا را بر عهده دارد.

در کانادا نه تنها درآمد دولت فدرال، بلکه درآمد دولت‌های محلی نیز از طریق دریافت مالیات‌های مختلف از شهروندان تامین می‌شود. اکثر کانادایی‌ها علاوه بر پرداخت مالیات فدرال کانادا، مالیات‌های ایالتی را به شکل مالیات بر درآمد، مالیات بر فروش و مالیات بر خدمات شهری پرداخت می‌کنند.

نظام مالیات بر درآمد افراد در کانادا از الگوی مالیات بر مجموع درآمد پیروی می‌کند و سهم اصلی را در تامین بودجه دولت فدرال دارد. در واقع در این کشور مالیات بر درآمد کار و عایدی سرمایه در نرخ مشابهی براساس نرخ‌های تصاعدی مشمول مالیات می‌شوند.

شیوه تامین درآمدهای مالیاتی دولت فدرال کانادا

در کانادا درآمد مالیاتی دولت فدرال عمدتا از پایه‌های مالیات بر مجموع درآمد افراد (PIT)، مالیات بر درآمد شرکت‌ها و مالیات بر کالا و خدمات (GST) تامین می‌شود. از میان موارد یاد شده، مالیات بر مجموع درآمد افراد، بیشترین سهم را از درآمد دولت فدرال کانادا دارد؛ به طوریکه در سال ۲۰۱۹، سهم آن به نزدیک ۵۰ درصد رسیده است. در شکل زیر سهم هر کدام از منابع درآمدی دولت فدرال کانادا در سال ۲۰۱۹ نشان داده شده است.[۱]

چنانچه در شکل بالا مشخص است، مهم­ترین منبع درآمد مالیاتی دولت فدرال در کانادا، مالیات بر مجموع درآمد است. دولت فدرال کانادا  نیمی از درآمد خود را از مالیات بر مجموع درآمد تامین می‌کند. مالیات بر درآمد شرکت‌ها سهمی ۱۵ درصدی از کل درآمدهای مالیاتی دولت کانادا دارد. ۱۱.۵ درصد از کل درآمد مالیاتی را نیز مالیات بر کالا و خدمات تشکیل می‌دهد. بقیه منابع درآمدی دولت فدرال نیز از سایر درآمدهای مالیاتی تامین می‌گردد.

همچنین در شکل زیر سهم مالیات بر مجموع درآمد نسبت به کل درآمدهای دولت فدرال کانادا در ۱۰۰ سال گذشته نشان داده شده است. [۲]

همانطور که مشاهده می‌شود در طول صد سال سهم مالیات بر مجموع درآمد از ۰.۲ درصد در سال ۱۹۱۷ به ۵۰ درصد در سال ۲۰۱۷ رسیده است. همچنین تقریبا هر فردی که در کانادا کسب درآمد می‌کند، ملزم به پرداخت مالیات بر درآمد فدرال است. نظام مالیات بر درآمد در کانادا مبتنی بر خود ارزیابی است؛ به این ترتیب که افرادی که مالیات پرداخت می‌کنند بدهی خود را محاسبه می کنند و در مهلت مقرر خود فرم های مربوطه را تکمیل می‌نمایند. نمایندگی درآمد کانادا، این فرم‌ها را بررسی می‌کند و در صورت بروز اشکال آن را اصلاح می‌کند.

بررسی نظام مالیات بر درآمد کانادا نشان می‌دهد که سهم قابل توجهی از کل درآمدهای مالیاتی دولت فدرال که به ۵۰ درصد هم می‌رسد از پایه مالیات بر مجموع درآمد افراد تشکیل شده است. این موضوع بر اهمیت استفاده از پایه مالیاتی مجموع درآمد افراد هم از حیث منبع درآمد و هم خاصیت بازتوزیعی آن اذعان دارد که توانسته است بخش قابل توجهی از بودجه عمومی کشور کانادا را تامین نماید.

تنوع نرخ‌ها و طبقات مالیاتی در کانادا

مالیات بر درآمد در کانادا بصورت پلکانی است، یعنی کسانی که درآمد بیشتری کسب می‌کنند با نرخ مالیات بالاتری مشمول مالیات می‌شوند. برای اکثر کانادایی‌ها، مالیات بر درآمد فدرال توسط کارفرمایان کسر شده و به طور مستقیم به اداره درآمد کانادا پرداخت می‌شود. همچنین اگر شهرواندان درآمد خیلی پایینی داشته باشند، بر طبق یک شرایط خاص از پرداخت مالیات معاف می‌شوند. جدول زیر مالیات دریافتی از افراد را در سال ۲۰۱۹ براساس میزان درآمدهای مشمول مالیات دسته‌بندی کرده است.

مالیات بر درآمد شرکت‌ها، محصولات و خدمات در کانادا

در کانادا شرکت‌هایی که به صورت رسمی ثبت شده باشند مستلزم پرداخت مالیات هستند. از سال ۲۰۱۸، نرخ مالیات خالص شرکت‌های کانادایی ۱۵ درصد بوده است. شرکت‌های کانادایی که مشمول شرایط کسر مالیاتی کسب و کارهای کوچک باشند، نرخ ۱۰ درصد را پرداخت می‌کنند. صاحبان کسب و کارها می‌توانند مانند اشخاص حقیقی، با ادعای کسر مالیات مانند ادعای ضرر و زیان و یا کمک به خیریه‌ها، مالیات خود را کاهش دهند. دولت فدرال کانادا مالیات بر درآمد شرکت‌ها را به نمایندگی از همه ایالت‌های خود به استثنای ایالت آلبرتا جمع‌آوری می‌کند.

مالیات بر کالاها و خدمات (GST) نیز نوعی مالیات بر مصرف است که برای اکثر کالاها و خدماتی که مصرف کنندگان در کانادا خریداری می‌کنند، اعمال می‌شود. تعداد کمی از محصولات و خدمات مانند خدمات پزشکی، خدمات مراقبت از کودکان و مواد غذایی اساسی هستند که مشمول این مالیات قرار نمی‌گیرند. در سال ۲۰۱۸، میزان مالیات بر کالا و خدمات ۵ درصد بوده است. برخی از ایالت‌ها، مالیات بر محصولات (GST) و مالیات فروش ایالتی (QST)  خود را با یکدیگر ادغام کرده‌اند که به آن مالیات فروش هماهنگ می‌گویند و دارای نرخ بالاتری است.

پینوشت:

[۱] بر اساس تحلیل آمارهای درآمدهای مالیاتی دولت فدرال کانادا، در پایگاه «وزارت دارایی کانادا»

[۲] بر اساس تحلیل آمارتغییرات مالیات بر مجموع درآمد پایگاه «موسسه تحقیقاتی و آموزشی فریزر کانادا»

انتهای پیام/ دولت و حاکمیت



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.