۳۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۷۳۴ ۱۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۰ دسته: دولت و حکمرانی، سومین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی
۰

مهدی غضنفری وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت نظریه تباهیدگی را در سومین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی مطرح نمود. بر اساس این نظریه هنگامی که درامدهای یک طرح کمتر از هزینه های آن باشد، چرخه تباهیده ای شکل می گیرد که تا زمان اتمام منبع ادامه می یابد.

به گزارش مسیر اقتصاد دکتر غضنفری وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت و عضو هیئت علمی دانشکدۀ مهندسی صنایع دانشگاه علم و صنعت در روز پنجشنبه ۱۴ بهمن در سومین همایش سالانۀ اقتصاد مقاومتی چرخه های تباهنده را معادل تبذیر در بکارگیری و اهمال در هدایت و نظارت بر دارایی های همگانی تعریف کرد و گفت: مدیریت ناکارآمد مواهب خدادادی، سوء مدیریت دارایی‌های همگانی و بی موالاتی در استفاده از منابع همگانی با اقتصاد مقاومتی قابل جمع نیست.

وی افزود: اقتصاد مقاومتی با چرخه های تباهنده قابل جمع شدن نیست. اگرچه در تمام دولت ها تلاش های بالنده صورت گرفته ولی همزمان چرخه های غیربالنده و تباهیده در جریان بوده است.

غضنفری گفت: چرا ایران با دراختیار داشتن چهارمین ذخایر نفتی جهان، اولین دارندۀ ذخایر گازی جهان و به عنوان یکی از ۱۵ قدرت معدنی جهان و با وجود اینکه این منابع گسترده در دسترس دولت‌ها بوده، همچنان در وضعیت هشدار است؟

وی ادامه داد: در عین حال مشکلی که اکنون با آن مواجه هستیم این است که هرجا که پول در آنجا انباشته شده، دارد کوچک می شود.

غضنفری افزود: بدهی ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار میلیارد تومانی دولت و شرکت­های دولتی، افزایش ۲٫۶ میلیون متقاضی کار در هر سال، تعطیلی واحدهای تولیدی، کاهش منابع آبی، مشکلات صندوق­های بازنشستگی و تعطیلی کارخانه های ارج و آزمایش و به تازگی کارخانۀ کنتور سازی ایران، اخباری ناگواری است که با وجود منابع زیاد به دلیل چرخه های تباهنده شاهد آن ها هستیم.

وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت گفت: چرا بعد از سال­ها فروش منابع گازی و … این اخبار را می­ شنویم؟ یک دلیل مهم گرفتار شدن در فرآیندهای تباهنده است، یعنی ورودی­ها در مقایسه با خروجی­ ها ارزششان کمتر است و در یک سلسله­ ای از عملیات، منابع کوچک­تر می شود و به فقر و اختلاف طبقاتی منجر می شود.

غضنفری گفت: منابع مستعد تباهیدگی در درجۀ اول، منابع خدادی مثل چاه نفت و منابع شبه چاه نفت ( معدن، منابع طبیعی، منابع آبی و…) هستند. در مراتب بعدی منابع همگانی (اموال مصادره ای و …) و چاه نفت های موهومی (چاپ اوراق قرضه برای وصول شدن مطالبات) هستند.

وی افزود: اکثر شبه چاه های نفت را تمام کرده ایم و چاه های نفت موهومی مانند اوراق قرضه ایجاد کرده ایم که باعث شده هر ایرانی که متولد می شود میزان زیادی بدهی داشته باشد.

عضو هیئت علمی دانشکدۀ مهندسی صنایع دانشگاه علم و صنعت با بیان این که فرآیند تباهندگی از شناسایی یک یا چند منبع عمومی و بهره برداری از آن شروع می شود و علت شروع این فرآیند تمایل به بهره ­برداری از منابع بدون رنج و سختی است، گفت: این فرآیند با تمام شدن و تباهیدگی منابع، متوقف می شود.

دکتر غضنفری در پایان تأکید کرد: برای تحقق اقتصاد مقاومتی پیش از هر چیز باید ذهنیت ها اصلاح بشود. راه چاره تغییر نگرش از تباهندگی به بالندگی و کار با کیفیت است.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.