۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۶۹۰۶ ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

الهام حاجی کریمی دبیر میز اوراسیا سازمان توسعه تجارت با اشاره به سهم ۰.۳ درصدی ایران از تجارت خارجی اتحادیه اقتصادی اوراسیا، موانع تعرفه‌ای و غیرتعرفه‌ای، عدم شناخت کافی کشورها و تجار از بازار یکدیگر و تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه کشورمان را از مهم‌ترین موانع تعمیق همگرایی اقتصادی بین ایران و اعضای این اتحادیه اقتصادی دانست.

الهام حاجی کریمی دبیر میز اوراسیا سازمان توسعه تجارت در گفتگو با مسیر اقتصاد با اشاره به موافقتنامه تجارت محدود ایران با اتحادیه اوراسیا که شامل اقلام محدودی از کالاها است، فهرست امتیازات اعطایی ایران به اوراسیا را شامل۳۹۰ و فهرست امتیازات اعطایی اوراسیا به ایران را شامل ۵۰۴ کالا، یعنی مجموعاً حدود ۹۰۰ کالای امتیاز داده شده بین طرفین اعلام کرد.

اولین موافقتنامه تجاری ایران با یک اتحادیه اقتصادی

دبیر میز اوراسیا سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه ایران و اوراسیا در حال حاضر در مرحله اولیه همگرایی اقتصادی قرار دارند، گام بعدی در فرایند تعمیق همگرایی را موافقتنامه تجارت آزاد دانست که انتظار می‌رود این اتفاق ظرف چند سال آینده عملیاتی شود.

حاجی کریمی با تاکید بر اهمیت این موافقتنامه افزود: ایران برای اولین بار وارد یک موافقتنامه با یک سازمان منطقه‌ای می‌شود. ما تا قبل از این، موافقتنامه دوجانبه با کشورهایی مثل ترکیه و سوریه داشتیم، ولی اینکه با یک اتحادیه موافقتنامه امضاء کنیم سابقه نداشته است. اگر چه در این موافقتنامه به جهت ماهیت کالایی بودن آن، حمل و نقل به صورت مشخص ذکر نشده است و فقط بحث ترانزیت ذیل موافقتنامه مطرح شده است، اما مذاکرات خوبی برای پیشرفت روابط در حوزه‌های حمل و نقل و بانکی صورت گرفته و در جریان است که می‌تواند کمک بسیاری به پیشرفت روابط اقتصادی و تجاری ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا کند.

لزوم افزایش سهم ایران از تجارت خارجی اتحادیه اوراسیا

دبیر میز اوراسیا سازمان توسعه تجارت، افزایش امنیت مرزی، گسترش مبادلات تجاری با توجه به ظرفیت ترانزیتی طرفین و شناخت بیشتر از بازار یکدیگر را از مزایای مهم تعمیق همگرایی بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا دانست.

وی با اشاره به سهم ناچیز ایران از تجارت خارجی اتحادیه اوراسیا گفت: سهم ایران از ۸۶۵ میلیارد دلار تجارت خارجی اتحادیه اوراسیا در سال گذشته تنها ۲.۴ میلیارد دلار معادل ۰.۳ درصد بوده است و با توجه به اینکه واردات ما از این کشورها، بیشتر شامل اقلام اساسی نظیر ذرت دامی، جو و روغن خام است، پیشرفت روابط تجاری ایران با این منطقه از نکات راهبردی و بسیار مهم برای کشورمان است.

مزیت‌های ایران برای اتحادیه اقتصادی اوراسیا

او با اشاره به مزیت ایران برای کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا در ادامه گفت: با توجه به سرمای زیاد و طولانی مدت این منطقه، اغلب محصولات کشاورزی غیر قابل کشت می باشند و این کشورها برای رفع این نیاز خود به کشورهایی همچون ایران با توجه به قابلیت‌های ما در زمینه کشاورزی، می توانند تکیه کنند. مسأله دوم ظرفیت دریایی ایران است، چرا که کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا بسیار تمایل دارند تا به بنادر جنوبی ما خصوصاً چابهار وصل بشوند.

حاجی کریمی وجود تحریم ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران، وجود موانع تعرفه‌ای و غیرتعرفه‌ای در داخل ایران و عدم شناخت کشورها و تجار از ظرفیت‌های تجاری و بازار یکدیگر را از مهم‌ترین موانع همگرایی اقتصادی طرفین دانست.

وجود تمهیدات مناسب در موافقتنامه ایران با اتحادیه اوراسیا

وی آزادسازی تجاری بر اساس یک استراتژی کارشناسی شده و دقیق، در نظر گرفتن شرایطی همچون «safeguard» یا اقدامات حفاظتی پیش‌بینی شده در موافقنامه که اجازه برداشتن تخفیفات تعرفه‌ای را برای کالاهایی که نیاز به حمایت دارند یا در نتیجه ارائه این آزادسازی دچار لطمه می‌شوند، می‌دهد را از راهکارهای اساسی گسترش روابط اقتصادی و تجاری ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا عنوان کرد.

انتهای پیام/ اقتصاد بین‌الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.