۱۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۶۸۲۱ ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۰ دسته: تجارت و دیپلماسی، هفتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی
۰

محمدصادق کریمی رئیس گروه دیپلماسی انرژی اندیشکده حکمرانی انرژی و منابع ایران، با تاکید بر ضرورت استفاده از فرصت تجارت منطقه‌ای برق گفت: موقعیت جغرافیایی ایران مهمترین مزیت کشور برای مشارکت در تجارت انرژی است. در عین حال مواردی مثل ناهماهنگی دستگاه‌های متولی داخلی، فراهم نبودن شرایط برای ورود بخش خصوصی و پایبند نبودن به تعهدات و قراردادهای بلندمدت بین‌المللی از جمله موانع ایران برای نقش آفرینی بیشتر در تجارت منطقه‌ای برق و انرژی است.

به گزارش مسیر اقتصاد نشست «تجارت منطقه ای برق؛ الزامات و اولویت ها»، عصر روز چهارشنبه ۸ بهمن با حضور جمعی از اساتید و صاحبنظران و فعالان این حوزه در پژوهشکده مطالعات فناوری برگزار شد. این نشست، ششمین پیش نشست تخصصی از هفتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی بود که در تاریخ ۲۹ بهمن سال جاری با موضوع «تجارت منطقه‌ای؛ اولویت راهبردی» برگزار خواهد شد. در این نشست ضمن بررسی اهمیت و الزامات تجارت منطقه ای برق، ظرفیت‌های کشور برای استفاده از فرصت تجارت برق به صورت صادرات و ترانزیت و وظایف نهادهای مختلف در این راستا تشریح شد.

ناهماهنگی دستگاه‌های داخلی مانع اصلی نقش آفرینی در تجارت انرژی

در این نشست محمدصادق کریمی رئیس گروه دیپلماسی انرژی اندیشکده حکمرانی انرژی و منابع ایران با اشاره به این که اغلب کارشناسان بر اصل موضوع لزوم استفاده از فرصت تجارت منطقه ای به ویژه در حوزه انرژی توافق دارند گفت: مسلما باید به سمت ترانزیت و تجارت و خرید و فروش برق در منطقه برویم. این مساله جای تردید ندارد. در موانعی که توسط کارشناسان و صاحبنظران مورد تاکید قرار گرفت مهم‌ترین و پرتکرار ترین موارد هماهنگی‌های بین بخشی داخلی و تعیین تکلیف بخش خصوصی است.

ثبات و پایداری تعهدات، یکی از الزامات اساسی تجارت منطقه ای برق

وی در ادامه اولویت‌های کشور در حوزه تجارت برق را برشمرد و گفت: باید تا مدتی روی مزیت صادرات تکیه کنیم، برویم به سمت صادرات خدمات در بازه جغرافیایی محدود برای همسایگان و برویم به سمت منابع برق تا بتوانیم ترانزیت کنیم.

کریمی همچنین با اشاره به ثبات و پایداری در تصمیمات و تعهدات تجارت برق به عنوان یکی از الزامات اساسی آن گفت: وقتی مساله بین المللی شد پایداری و ثبات آن خیلی مهم است. اگر این فرصت از دست رود تا سال‌ها دیگر فرصت تجارت با کشور مورد نظر از بین خواهد رفت. یک کشور یک بار به ما اعتماد می‌کند. ما باید در داخل مسائل خود را تعیین تکلیف کنیم و بر این اساس به تجارت با همسایگان بپردازیم.

موقعیت جغرافیایی، مزیت جدایی ناپذیر ایران در تجارت منطقه ای برق

وی ادامه داد: باید واقع بینانه ظرفیت‌ها و توانایی‌های خود را ببینیم. شاید یک راهش این باشد که بگوییم ما بهتر است کلا در تجارت خارجی برق ورود نکنیم. اما اگر دیدیم مهم است و توانایی‌اش را داریم باید به الزامات آن نیز پایبند باشیم. چون مساله بین المللی است، پایبندی به تعهدات خیلی مهم است.

رئیس گروه دیپلماسی انرژی اندیشکده حکمرانی انرژی و منابع ایران در پایان گفت: من معتقدم اگر دنبال پیشرفت و توسعه هستیم باید توجه کنیم چه مزیتی داریم که قابل گرفتن از ما نیست. آنچه قابل عوض شدن نیست جغرافیا است. ما در این نقطه قرار گرفته‌ایم و مزیت هم داریم. اگر رفتیم به سمت مزیت‌هایی که مرتبط با جغرافیا هستند، این‌ها مزیت‌هایی است که نمی‌توانند از ما بگیرند.

انتهای پیام/ هفتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.