۱۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۶۱۹۸ ۰۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۰ دسته: انرژی، بهینه سازی مصرف انرژی کارشناس: محمد صادق پاک پرور
۰

در حال حاضر حدود ۴۰ درصد از کل انرژی مصرفی در بریتانیا به بخش خانگی اختصاص پیدا می‌کند. از همین رو دولت بریتانیا اقدام به اجرای طرح‌های متعدد در جهت بهینه سازی مصرف انرژی در بخش خانگی کرده است. وضع استاندارهای سختگیرانه بهره وری انرژی و الزام به عدم استفاده از وسایل گرمایشی پرمصرف، از جمله مهمترین اقدامات در این بخش به شمار می‌رود.

به گزارش مسیر اقتصاد بهینه سازی مصرف انرژی در بخش خانگی که همواره بخش قابل توجهی از میزان کل مصرف انرژی را به خود اختصاص می‌دهد، در بسیاری از کشورها به امری چالش برانگیز و تعیین کننده مبدل شده است. در همین راستا و با هدف افزایش بهره وری انرژی بریتانیا اقدام به اجرای برنامه‌های متعدد همچون برنامه «خانه‌های سبز» در بخش خانگی کرده است.

اجرای استاندارد future homes در جهت افزایش بهره وری انرژی در بخش خانگی

در حال حاضر بر طبق آمار، حدود ۴۰ درصد از کل انرژی مصرفی در برتانیا به بخش خانگی اختصاص پیدا می‌کند که رقم قابل توجهی است. برای کاهش این سهم دولت برتانیا اقدام به اجرای طرح‌های بهینه سازی مصرف انرژی در بخش خانگی کرده است. وضع استاندارهای سختگیرانه در زمینه بهره وری انرژی در بخش خانگی از جمله این موارد است. عملیاتی کردن اجرای استاندارد جدید بهره وری انرژی در بخش ساختمانی تحت عنوان «استاندارد خانه‌های آینده»[۱] بخشی از این برنامه هاست که در سال گذشته تصویب شد. این طرح در واقع یک استاندارد جدید در راستای افزایش بهره وری انرژی در بخش خانگی و اداری به شمار می‌رود.

ممنوعیت استفاده از سیستم‌ گرمایشی مرسوم مبتنی بر دیگ بخار گازی که از سوخت‌های فسیلی بعنوان سوخت استفاده می‌کند در خانه های تازه ساخت بعد از سال ۲۰۲۵، از جمله اصلی ترین مفاد این طرح به شمار می‌رود که تا حد زیادی به اذعان برخی کارشناسان سختگیرانه و البته هزینه بر خواهد بود. مقرر شده است دولت بریتانیا در ازای این کار، از فناوری پمپ‌های حرارتی(Heat Pump) جهت استفاده در منازل این کشور حمایت‌های لازم را به عمل آورد.

بر اساس ادعای دولت بریتانیا، با اعمال استاندارد خانه‌های آینده بر ساختمان‌های تازه ساز از سال ۲۰۲۵، بین ۷۵ تا ۸۰ درصد از میزان انتشار آلاینده‌های زیست محیطی در این کشور کاسته خواهد شد. همچنین با این اقدام دیگر نیازی به اعمال طرح‌های بهینه سازی در شبکه برق این کشور نخواهد بود.

انتشار گزارش استانداردهای جدید بهینه سازی انرژی در بخش خانگی بریتانیا

لازم به ذکر است دولت بریتانیا در ماه جاری اقدام به انتشار گزارشی ۱۸۳ صفحه‌ای تحت عنوان استاندارد خانه‌های آینده کرده است. در این گزارش به اقدامات فعلی و آتی این کشور در راستای افزایش استاندارد بهره وری انرژی در بخش خانگی اشاره شده است[۱].

در این گزارش به موارد متعددی در راستای بهینه سازی مصرف انرژی در بخش خانگی بریتانیا اشاره شده است. تعویض قطعات ساختمانی که از منظر بهره وری انرژی نقش مهمتری ایفا می‌کنند، همچون پنجره‌ها و تعویض سیستم‌های گرمایشی فعلی با پمپ‌های حرارتی از کمک‌های‌ دولتی، از جمله این موارد به‌شمار می‌روند.

کریستوفر پینچر وزیر مسکن بریتانیا روز گذشته پس از بیان توضیحاتی در خصوص طرح استانداردهای جدید بهره وری انرژی در بخش خانگی این کشور گفت که بهبود عملکرد انرژی در بخش خانگی جهت حفاظت از محیط زیست و همچنین اهداف اقلیمی ۲۰۵۰ امری ضروری به شمار می‌رود.

وی در ادامه اظهار داشت: استانداردهای نوین و جدیدی که امروز در راستای افزایش بهره وری انرژی در ساختمان‌ها به آنها اشاره شد، انتشار گازهای گلخانه‌ای در این کشور را تا میزان ۷۵ درصد کاهش خواهد داد. همچنین تلاش در جهت افزایش خانه‌های سبز از منظر بهره وری انرژی و کمک به مشاغل مرتبط با بخش انرژی در دستور کار دولت قرار دارد.

پینوشت:

[۱] Future Homes Standard Consulation

[۲] فایل گزارش منتشر شده در پایگاه اطلاع رسانی دولت بریتانیا

منبع: مجله بریتانیایی Inside Housing

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.