۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۵۹۸۸ ۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۵ دسته: انرژی، گازهای همراه نفت
۰

ایران در جهان از حیث میزان سوزاندن گازهای همراه جزو ۴ کشور اول به شمار می‌رود که از یک سو نشان دهنده وضعیت نامطلوب کشور در این بخش است و از سوی دیگر نشان از ظرفیت بالای ایران در جمع آوری و بهره برداری از گازهای همراه دارد. با اینحال بر اساس گفته‌های مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، میزان سوزاندن گازهای همراه نفت در ایران در سال گذشته ۲۵ درصد کاهش یافته و این شرکت برنامه‌های متعددی برای استفاده بهینه از این ظرفیت در دستورکار دارد.

به گزارش مسیر اقتصاد ایران از جمله بزرگترین کشورها در دنیا از حیث میزان سوزاندن گازهای همراه به شمار می‌رود. بطوریکه طبق آمار بانک جهانی در سال ۲۰۱۹، در رتبه چهارم پس از روسیه، عراق و آمریکا قرار دارد. این در حالیست که امروزه امکان استفاده از گازهای همراه با هدف تامین خوراک مجتمع‌های پتروشیمی و بطور ویژه تبدیل آن به انرژی الکتریسیته به اثبات رسیده است و سوزاندن این گازها در واقع نوعی از «هدر دادن سرمایه ملی» برای هر کشوری به شمار می‌رود. در ایران نیز طی سال‌های گذشته شرکت ملی نفت برنامه هایی را در راستای کاهش سوزاندن گازهای همراه در دستور کار قرار داده است.

کاهش ۲۵درصدی سوزاندن گازهای همراه در سال ۲۰۱۹ نسبت به سال قبل

مسعود کرباسیان مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران(NIOC) اظهار داشت یکی از اقدامات مهمی که شرکت ملی نفت ایران در زمینه حفاظت از محیط زیست به انجام رسانده، تهیه گزارشاتی در خصوص میزان انتشار آلاینده‌های زیست محیطی ناشی از سوزاندن گازهای همراه است. بر اساس این گزارش ها میزان سوزاندن گازهای همراه در صنعت نفت ایران طی سال ۲۰۱۹ به میزان ۲۵ درصد نسبت به سال ۲۰۱۸ کاهش پیدا کرده است.

پروژه‌های جمع آوری گازهای فلر به‌منظور تامین خوراک صنعت پتروشیمی

کرباسیان همچنین گفته است که شرکت ملی نفت ایران در راستای حفاظت از محیط زیست برنامه های متنوعی را در دستور کار قرار داده است. جمع آوری ۱۸ تا ۲۰ میلیون متر مکعب از گازهای فلر یکی از این اقدامات به شمار می‌رود.

به گفته وی شرکت پتروشیمی مارون و پالایشگاه گاز بید بلند خلیج فارس با هدف تامین مواد اولیه صنعت پتروشیمی کشور تا سال ۱۴۰۱ در این پروژه سرمایه گذاری کرده‌اند. لازم به ذکر است این پروژه از سال ۲۰۲۲ عملیاتی خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در ادامه از برنامه های این شرکت در جهت حفاظت از محیط زیست و توسعه پایدار خبر داد و گفت این شرکت برنامه های متعددی را در این راستا در دستور کار قرار داده است. در همین راستا نیز احمد محمدی مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیر جنوب گفته است سوزاندن گازهای همراه در تمام میادین نفتی این منطقه ظرف ۳ سال آینده متوقف خواهد شد. به منظور رسیدن به این هدف، این شرکت با دو شرکت فعال بزرگ کشور قرارداد همکاری به امضا رسانده است.

وی در ادامه خاطر نشان کرد تحقق برنامه‌های مذکور نیازمند همکاری و هماهنگی میان سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف مرتبط با صنعت نفت کشور است و در غیر اینصورت اجرای آنها میسر نخواهد بود.

ظرفیت استفاده از گازهای همراه به منظور تولید برق بجای سوزاندن آن

در سال ۲۰۱۹، حمید چیت چیان وزیر سابق نیرو اظهار داشت که ۱۶ میلیارد متر مکعب از گازهای همراه در کشور در مناطق مختلف نفتی سوزانده می‌شود و این در حالیست که امکان استفاده و بهره‌برداری از این گازها به منظور کاربردهای متعدد بویژه جهت تولید برق وجود دارد و در واقع با سوزاندن این گازها، فرصت بزرگی در حال از دست رفتن است.

در نهایت منتوع کردن منابع تولید انرژی در کشور، امری مهم و تاثیرگذار در جهت بالابردن امنیت انرژی به شمار می‌رود. در همین راستا تامین بخشی از برق مورد نیاز کشور با استفاده از گازهای همراه نقش مهمی در جهت کمک به بخش انرژی کشور ایفا کند.

منبع: تهران تایمز

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.