۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۵۸۱۵ ۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۰ دسته: پول و بانک، وام ازدواج کارشناس: سید وحید رضا پرهیزکاری
۰

افزایش قیمت‌ها در سال‌های اخیر به یکی از موانع اصلی در ازدواج جوانان تبدیل شده است. از یک طرف برای تهیه یک جهیزیه متوسط از محصولات تولید داخلی و بدون احتساب کالاهای غیر ضروری بیش از ۱۰۰ میلیون تومان لازم است؛ از طرف دیگر به مبلغی بیش از این میزان برای تهیه ودیعه اجاره یک خانه شصت متری در شهرهای بزرگ کشور نیاز است. بنابراین افزایش وام ازدواج به ۸۰ میلیون تومان در بودجه ۱۴۰۰، به عنوان تنها ابزار حمایتی از جوانان، برای تسهیل شرایط ازدواج الزامی است.

مسیر اقتصاد / در حال حاضر تامین هزینه‌های ازدواج به یکی از دغدغه‌های اصلی برای قشر جوان تبدیل شده است. از یک طرف افزایش سرسام آور قیمت‌ها و از طرف دیگر کاهش ارزش حقیقی وام ازدواج، به عنوان تنها ابزار حمایتی از جوانان باعث شده است که ازدواج برای بخشی از جوانان جامعه به یک رویا و آرزو تبدیل شود.

وام ازدواج کنونی حتی کفاف جهیزیه را هم نمی دهد

یکی از هزینه‌های اصلی در ازدواج هزینه تهیه جهیزیه و لوازم خانه است. بررسی‌ها از فروشگاه‌های معتبر محصولات تولید داخلی جهیزیه نشان می‌دهد که در پاییز سال جاری برای تهیه یک جهیزیه حداقلی با کیفیت قابل قبول، بدون احتساب کالاهای غیر ضروری بیش از ۱۰۸ میلیون تومان مورد نیاز است. جزئیات این محاسبات در عکس نوشت زیر نشان داده شده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که حداقل هزینه تهیه یک جهیزیه متوسط در مقایسه با اواخر سال ۹۷ و اوایل سال ۹۸، بیش از ۳ برابر شده است.

مسکن مانعی بزرگ برای جوانان

هزینه مسکن نیز با توجه به سهم عمده در سبد مصرفی خانوار مانعی بزرگ برای جوانان در تشکیل خانواده است. طبق آمار بانک مرکزی در مهرماه متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در تهران به ۲۶.۷ میلیون تومان رسیده که نسبت به ماه مشابه سال گذشته ۱۱۰ درصد افزایش یافته است.

همچنین بنا بر آمار مرکز آمار ایران در تابستان ۹۹ قیمت خرید و فروش هر متر زیربنای مسکونی نسبت به فصل مشابه سال قبل ۹۵.۸ درصد افزایش یافته است. نمودار زیر تغییرات متوسط قیمت خرید و فروش یک متر زیربنای مسکونی از بهار ۹۶ تا ۹۹ را نشان می‌دهد.

با توجه به افزایش قیمت مسکن در سال‌های اخیر خرید این کالا برای بسیاری از جوانان به یک آرزوی دست نیافتنی تبدیل شده است. به همین دلیل سهم عمده‌ای از وام ازدواج دریافتی زوج‌ها به ودیعه اجاره مسکن اختصاص خواهد یافت. هزینه اجاره مسکن نیز متناسب با افزایش قیمت مسکن، در مقایسه با سال گذشته در حدود دو برابر شده است.

علاوه بر افزایش هزینه تهیه جهیزیه، افزایش دو برابری هزینه تهیه مسکن در سال جاری نسبت به سال گذشته نیز موضوعی است که اهمیت افزایش وام ازدواج در بودجه سال ۱۴۰۰ را دوچندان می‌کند.

لزوم افزایش وام ازدواج به عنوان تنها ابزار حمایتی از جوانان

چنانکه محاسبات خرید جهیزیه و تهیه مسکن نشان می‌دهد، افزایش هزینه‌های زندگی ازدواج را برای بسیاری از جوانان سخت و دست نیافتنی کرده است. به همین دلیل انتظار می‌رود که وام ازدواج به عنوان تنها ابزار حمایتی دولت از جوانان در تشکیل خانواده، دست کم متناسب با افزایش هزینه‌های تامین جهیزیه و مسکن، افزایش یابد.

دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۰ وام ازدواج را ۵۰ میلیون تومان و زمان بازپرداخت اقساط آن را ۵ سال در نظر گرفته که نسبت به سال ۱۳۹۹ هیچ تغییری نکرده است. افزایش میزان وام ازدواج به بیش از ۸۰ میلیون و افزایش زمان باز پرداخت اقساط آن به ۷ سال، کمترین حمایتی است که دولت می تواند از جوانان در زمینه ازدواج انجام دهد.

افزایش وام ازدواج نیازمند حمایت نمایندگان مجلس

مجلس شورای اسلامی هرساله با شروع بررسی بودجه ارسالی از سوی دولت، درخصوص افزایش میزان وام ازدواج نیز تصمیم گیری می‌کند. در سال‌های گذشته مجلس در این زمینه عملکرد نسبتا مطلوبی داشته و هرساله متناسب با افزایش هزینه‌ها، میزان وام را نیز افزایش داده است.

بنابراین انتظار می‌رود با توجه به افزایش قیمت‌ها و جهش‌های تورمی در سال اخیر، در قانون بودجه ۱۴۰۰ نیز وام ازدواج به عنوان تنها ابزار حمایتی از جوانان در تشکیل خانواده در سال آینده متناسب با افزایش قیمت‌ها افزایش یابد.

انتهای پیام/ وام ازدواج



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.