به گزارش مسیر اقتصاد نشست «جایگاه توافقات تجاری دوجانبه در توسعه تجارت خارجی کشور»، روز یک شنبه ۱۴ بهمن، با حضور جمعی از اساتید و صاحبنظران و فعالان این حوزه در مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی برگزار شد. این نشست، اولین پیش نشست تخصصی از هفتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی بود که در تاریخ ۲۹ بهمن سال جاری با موضوع «تجارت منطقهای؛ اولویت راهبردی» برگزار خواهد شد. در این نشست ابعاد، الزامات و مهمترین مسائل مربوط به تجارت خارجی ایران با تاکید بر استفاده از ظرفیتهای توافقات تجاری دوجانبه مورد بررسی قرار گرفت.
ظرفیت تجارت منطقه ای ایران بیش از ۱۰۰۰ میلیارد دلار است
در این نشست دکتر یحیی آل اسحاق رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق ضمن تاکید بر اهمیت موضوع تجارت خارجی در توسعه اقتصادی، سیاسی و تامین امنیت کشور گفت: ایران با توجه به داشتن مرز مشترک با ۱۵ کشور مختلف و موقعیت ژئوپولیتیک ویژه خود میتواند سالانه بیش از ۱۰۰۰ میلیارد دلار با کشورهای منطقه مبادلات تجاری داشتهباشد.
وی افزود: ما تهدیدها و فرصتهای زیادی داریم. یکی از فرصتهای پیش روی کشور ظرفیت تجاری ما در خاور میانه و در جهان است. این ظرفیت اغلب مغفول مانده و حتی بعضا حرکتهای کاملا نادرست چه در تئوری و چه در عمل در مورد آن انجام شده است. در کشور ما قانونی که تجارت را سامان دهد مربوط به سال ۱۳۳۳ است. قانونی که قرار بوده در مجلس تصویب شود، ۱۰ سال است که معطل مانده است. هنوز یک استراتژی مشخصی که جمهوری اسلامی ایران بر اساس آن تجارت خود را سامان دهد وجود ندارد.
آل اسحاق ادامه داد: الآن هنوز متولی تجارت مشخص نیست، بحث بر سر این است که وزارت بازرگانی داشته باشیم یا نه، عضو wto باشیم یا نه، باید تولید فدای تجارت شود یا برعکس و … . آنچه در وهله اول مهم است، جایگاه تجارت در روابط حاکمیت و روابط بین الملل و جایگاه آن در روابط اقتصادی اجتماعی فرهنگی است که باید تبیین شود.
تجارت ابزار قدرت کشورهاست
وی تصریح کرد: تجارت، قدرت و قوت است. مجموع شرایط و الزامات تجارت جهان قدرت است. این قدرت را با همه الزاماتش باید از حاشیه به متن بیاوریم. چنین چیز مهمی نمیتواند بدون مسئول باشد. باید مسئولیتش با کسی باشد که بتوان از آن مطالبه گری کرد. یک نهاد خاص در موضوع تجارت نیاز است. تجارت را نباید در معنای توزیع منحصر کرد. تجارت در معنای جامعش یک نهاد مسئول می خواهد. توسعه صادرات و این بحث ها که رایج است، صادرات جزئی از این تجارت است. آنچه مهم است استراتژی واردات برای تولید جهت صادرات است. توازن واردات و صادرات مهم است. این ها به هم وصلند و باید در توازن باشند. واردات باید در جهت تامین نیازهای تولید در راستای صادرات انجام شود.
رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق در پایان افزود: یک نهاد مسئول در حوزه سیاستگذاری، اجرا و عملیاتی و مهم تر از همه نگاه به موضوع تجارت مورد نیاز است. یک هماهنگی کامل بین سیاستهای ارزی و تجاری و پولی باید وجود داشته باشد. اگر بانک مرکزی و مسئول تجارت یکی نباشند شکاف این ها کشور را دچار آسیب می کند.
انتهای پیام/ هفتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی