۰۶ مرداد ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۴۶۸۸ ۰۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

در برنامه رادیویی حدیث ایستادگی با بررسی اقتصاد محور مقاومت به سهم اندک همکاری اقتصادی کشورهای محور مقاومت پرداخته می‌شود. در این میان یکی از اقدامات مهم جهت توسعه تولید و تجارت میان این کشورها، استفاده از ظرفیت بنگاه های اقتصادی بزرگ در اقتصاد محور مقاومت است.

به گزارش مسیر اقتصاد ویژه برنامه حدیث ایستادگی که به مناسبت ایام شهادت سردار سلیمانی از رادیو مقاومت پخش می‌شود، به موضوع اقتصاد محور مقاومت، شیوه نقش آفرینی کشورهای محور در توسعه همکاری‌های اقتصادی با یکدیگر، افزایش همکاری‌های اقتصادی و لزوم نقش آفرینی بنگاه های بزرگ اقتصادی در اقتصاد محور مقاومت می‌پردازد.

تامین منافع مشترک با همکاری اقتصادی کشورهای محور مقاومت

محمدمهدی خانوار کارشناس اقتصاد منطقه در برنامه حدیث ایستادگی رادیو مقاومت، رویکرد اقتصادی و سیاسی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای منطقه با رویکرد کشورهای غربی و آمریکا را دارای تفاوت ماهوی دانست؛ جمهوری اسلامی ایران تنها به دنبال منافع اقتصادی و سیاسی خود در کشورهای محور مقاومت نیست و تلاش دارد در قالب یک بازی برد-برد منافع همگانی را نصیب همه کشورها کند، در حالیکه آمریکا و کشورهای غربی تنها به دنبال تامین منافع خود در این کشورها هستند.

ظرفیت کشور سوریه در توسعه اقتصادی کشورهای محور مقاومت

خانوار در ادامه برنامه درباره مزایای ژئوپولیتیک سوریه برای ایران افزود: سوریه محل تلاقی سه قاره اروپا، آفریقا و آسیا است و می‌تواند دروازه ورود کالاهای ایرانی به بازارهای اتحادیه مدیترانه و اتحادیه عرب باشد. با توجه به واردات ۲۰۰۰ میلیارد دلاری کشورهای اروپایی در سال ۲۰۱۹، این کشورها بازار بسیاری مناسبی برای هر کشوری که تمایل به افزایش صادرات خود داشته باشد، محسوب می‌شوند.

وی با اشاره به دیگر ظرفیت‌های کشور سوریه برای ایران گفت: سازمان ملل متحد هزینه لازم برای بازسازی خرابی‌های ناشی از جنگ ۲۰۱۱ سوریه را بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد دلار برآورد کرده است که می‌تواند بازار بزرگ، جذاب و متنوعی را در اختیار صنایع و شرکت‌های ایرانی قرار دهد تا از این طریق از یکسو حضور بلند مدت خود در این کشور را تضمین کنند و از سوی دیگر منافع اقتصادی را عاید خود و دولت کنند.

خانوار در ادامه به امتیاز ویژه فرهنگی ایران در کشور سوریه خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران در بین مردم سوریه داری مقبولیت و محبوبیت بالایی است و این مسئله منجر به تسهیل حضور ایران در این کشور می‌شود.

سهم ۳ درصدی ایران از بازار واردات کشور سوریه

وی افزود: در سال گذشته تنها ۳ درصد از واردات سوریه از ایران بوده و ما از این حیث رتبه هشتم را داشته‌ایم، در حالیکه کشورهای چین و ترکیه صادرکنندگان اول و دوم به این کشور بوده‌اند. با اینکه کشورهایی مثل ترکیه، امارات و مصر در دوره‌های متفاوت با سوریه دشمنی کرده‌ و در بحران اخیر این کشور هم حامی تروریست‌ها بودند، اما در حال حاضر سهم‌شان از بازار سوریه به مراتب بیش از ایران است. این درحالی است که در حال حاضر کشور ما با توجه شرایط تحریم نیاز مبرمی به اشتغال‌زایی و افزایش صادرات برای تامین ارز دارد.

خانواری در ادامه گفت: سوریه به دلیل شرایط ناشی از جنگ داخلی نیاز به هرنوع کالایی دارد و این وضعیت مناسبی را در اختیار کشوری همچون ایران قرار داده است که روابط و مناسبات نزدیکی با سوریه دارد.

خانواری با اشاره به موانع گسترش تجارت بین ایران و سوریه گفت: یکی از موانع تجارت بین کشورهای ایران و سوریه مشکلات ساختاری مربوط به حوزه تجارت در ایران است که بطور کلی برای تجارت ایران با هر کشور و یا منطقه‌ای مشکلات جدی ایجاد می‌کند. مانع دوم مربوط به شرایط کشور سوریه است که به دلیل جنگ‌ها و ناامنی‌هایی که در این کشور وجود داشته، بخش خصوصی تمایلی به حضور در این کشور ندارد.

لزوم نقش آفرینی بنگاه های اقتصادی بزرگ در اقتصاد محور مقاومت

وی یکی از راهکارهای موانع تجاری بین دو کشور را ورود نهادها و بنگاه‌های بزرگ تولیدی و اقتصادی برای حمایت از توسعه تجارت دانست و افزود: با توجه به حجم پایین مبادلات تجاری بین ایران و سوریه، هزینه بالای حمل و نقل کالا باعث می‌شود تا بسیاری از تجار کوچک تمایلی به تجارت نداشته باشند، چرا که بخش زیادی از سودشان صرف هزینه‌های حمل و نقل می‌شود. در صورتیکه با ورود نهادها و بنگاه‌های تولید قدرتمند به لحاظ اقتصادی و کاهش هزینه حمل و نقل، تجار کوچک نیز رغبت به توسعه تجارت پیدا خواهند کرد.

کارشناس اقتصاد منطقه در پایان گفت: افزایش تجارت و رشد سرمایه‌گذاری نسبت مستقیمی با یکدیگر دارند و تا زمانی که دو کشور تجارت با یکدیگر را توسعه ندهند، نمی‌توان انتظار رشد سرمایه‌گذری مستقیم خارجی را در هر کدام از دو کشور داشت.

انتهای پیام/ اقتصاد بین‌الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.