۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۳۷۳۳ ۰۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: رضا سهرابی
۰

همه‌گیری ویروس کووید-۱۹ از یک سو و افزایش تنش‌ها با آمریکا از سوی دیگر، دولت چین را بر آن داشته است تا با اعلام سیاست جدید اقتصادی خود به نام «چرخه دوگانه»، تمرکز آینده خود را بیش از دیگر بازارها، بر بازار داخلی معطوف کند. چرخه دوگانه به این معناست که چین باید به چرخه قویِ تقاضا و ابتکار داخلی به‌عنوان موتور اول محرک اقتصادی روی آورد در حالی که بازارها و سرمایه‌گذاران خارجی را به مثابه موتور دوم رشد حفظ کند.

به گزارش مسیر اقتصاد مشاغل خصوصی بخش قابل توجهی از اقتصاد چین را تشکیل می‌دهند. با این حال، فعالیت آن‌ها با توجه به ترجیح شرکت‌های دولتی در چین، با دشواری‌هایی روبرو بوده است. افزون بر این، آنها به دلیل صادرات محور بودن بخش عظیمی از تولیداتشان، خسارت‌های فراوانی را در اثر جنگ اقتصادی آمریکا و چین متحمل شده‌اند.

چین، طی سال‌های آتی به بزرگترین اقتصاد جهان تبدیل خواهد شد و در همین راستا در حال آماده شدن برای مواجهه با تغییرات عمده‌ تجاری در سطح بین‌الملل است. دولت چین که به طور همزمان با همه‌گیری کووید-۱۹ و تنش‌آفرینی آمریکا مقابله می‌کند، این بار با سیاست «چرخه دوگانه» به تقویت اقتصاد خود می‌پردازد. سیاستی که با تفکیک فعالیت‌های اقتصادی به «داخلی» و «خارجی»، این بار بر خلاف قبل، تاکید خود را بر داخل چین قرار می‌دهد.

«چرخه دوگانه» نگاه چین را به داخل معطوف می‌کند.

رهبران حزب حاکم در چین معتقدند در سال‌های پیش رو، جامعه هدف تولیدکنندگان چینی باید در وهله اول مردم چین باشد. مردم این کشور نیز باید به سمت کاهش پس‌اندازها و رشد مصرف‌گرایی حرکت کنند تا وابستگی اقتصاد چین به اقتصادهای متزلزل خارجی کاهش یابد.

رئیس‌جمهور چین، این ابتکار جدید را راهبرد «چرخه دوگانه» نامیده است. چرخه دوگانه به این معناست که چین باید به چرخه قویِ تقاضا و ابتکار داخلی به‌عنوان موتور اول محرک اقتصادی روی آورد در حالی که بازارها و سرمایه‌گذاران خارجی را به مثابه موتور دوم رشد حفظ کند.

افزایش گفتگوها طی هفته‌های اخیر پیرامون سیاست جدید چین، باعث روشن‌تر شدن این طرح و آثار آن بر تجارت جهانی گردیده است.

به عنوان نمونه، اقتصاددانان بانک صنعتی و بازرگانی چین، در هفته‌های اخیر، مجموعه‌ای از یادداشت‌ها پیرامون سیاست چرخه دوگانه را منتشر کرده‌اند. یکی از این گزارش‌ها به بحث پیرامون آثار سیاست چین بر دور بعدی جهانی شدن پرداخته است. نویسندگان گزارش از دو نمودار استفاده کرده‌اند. اولین آن‌ها، اقتصاد بین‌الملل را با تمرکز بر آمریکا به عنوان مرکز تقاضای جهانی نشان داده است.

دومین نمودار، جهان را به سه قسمت اروپا، آمریکا شمالی و آسیا تقسیم کرده است که می‌توانند به صورت منطقه‌ای با یکدیگر تعامل داشته باشند. چین با چرخه داخلی‌اش در میانه قاره آسیا قرار گرفته است.

سیاست «چرخه دوگانه» نشان دهنده اعتقاد عملی چین به این نکته است که طی دهه‌های آتی نمی‌تواند مانند دو دهه قبل، به تجارت خارجی و بازار موجود در دیگر کشورها تکیه کند.

تشویق مصرف‌گرایی، فرصتی برای حضور پررنگ در بازار چین است

بررسی روند حرکت تجاری چین نشان می‌دهد در سال گذشته، آمریکا، موقعیت خود به عنوان برترین شریک تجاری چین را به اتحادیه اروپا واگذار کرده است و امسال، طبق آمارها، ده کشور عضو اتحادیه ملل جنوب شرق آسیا (آسه‌آن) به بزرگترین شرکای تجاری چین تبدیل شده‌اند.

شی جین پینگ، دبیرکل حزب کمونیست و رئیس دولت چین، در جلسه استماع برنامه پنج ساله آینده چین و در راستای تبیین سیاست «چرخه دوگانه» چنین بیان داشت که:«الگوی توسعه جدید به هیچ وجه یک چرخه داخلی بسته نیست، بلکه یک چرخه دوگانه داخلی و بین‌المللی است. موقعیت چین در اقتصاد جهانی همچنان رو به افزایش خواهد بود و ارتباط ما با اقتصاد جهانی نزدیک‌تر خواهد شد. فرصتهای تجاری موجودی که ما به دیگر کشورها پیشنهاد می‌کنیم، بیشتر از قبل می‌شود و چین در همین راستا به میدان گرانشی عظیمی برای جذب کالاهای بین‌المللی و منابع کلیدی تبدیل خواهد شد.»

حمایت چین از سرمایه‌گذاری‌ها علی‌رغم مشکلات داخلی

چین در داخل خاک خود، مشکلات بسیاری را برای حل کردن پیش رو دارد. برخی از آن‌ها جدید هستند؛ مانند سیلاب‌های جاری شده در نقاط جنوبی کشور که به همه‌گیری ویروس کووید-۱۹ نیز متصل شده است.

سایر مسائل طولانی مدت بارها مطرح شده‌اند؛ مانند وابستگی شدید به بدهی‌ها برای رشد اقتصادی کشور و همچنین وجود محیطی که در آن، شرکت‌های دولتی به خصوصی‌ها ترجیح داده می‌شوند، در حالی که اغلب مشاغل در چین توسط بخش خصوصی ایجاد می‌گردد.

به عقیده برخی کارشناسان، این سیاست بیشتر به منظور یادآوری آنچه دولت چین باید برای بهبود وضعیت داخلی انجام دهد مطرح شده است و بخشی از این سیاست به حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی در چین و تجارت الکترونیکِ فرامرزی خواهد پرداخت.

با افزایش چالش‌های مربوط به تجارت الکترونیک فرامرزی و رشد بازار چین، شرکت‌های خارجی بسیاری سیاست «در چین و برای چین» را اتخاذ خواهند کرد. چین از سرمایه‌گذاری در کشورش استقبال می‌کند و تلاش دارد علی‌رغم تنش‌های جغرافیایی-سیاسی، کسب و کارها را درون کشور خود باقی نگه دارد و نگاه کسب و کارهای چینی را نیز به سمت بازار داخلی چین معطوف کند.

منبع: پایگاه خبری CNBC

انتهای پیام/ اقتصاد بین‌الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.