۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۳۶۷ ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۹ دسته: سومین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی، کشاورزی
۰

استاد دانشگاه شریف با اشاره به این که مهترین مسائل اقتصادی کشور، مشکل آب و اشتغال است، گفت: مسئولین باید برای حل این مشکلات فارغ از مسائل جناحی همدلی بیشتری به خرج دهند.

سید فرشاد فاطمی استاد دانشگاه شریف و سخنران سومین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی در گفتگو با خبرنگار مسیر اقتصاد در پاسخ به سوالی در مورد مهمترین اولویت اقتصاد مقاومتی در وضعیت فعلی کشور گفت:  واقعیت این است که با اقتصاد مقاومتی می‌توانیم بقیه مسائل اقتصادی کشور را نیز حل کنیم؛ مخصوصا دو مسئله بلند مدت اشتغال و آب.

فاطمی افزود: این دو مسئله گرفتاری اصلی و بلند مدت اقتصاد ما خواهد بود زیرا این دو مورد می‌تواند سریعا اقتصاد ما را آسیب زا نماید در حالی‌که بقیه مسائل را می‌توانیم با دقت اقتصادی به سرعت حل نماییم.

این سخنران همایش درخصوص حل مشکل اشتغال و آب گفت: در بحث اشتغال ما باید تلاش کنیم یک پشتوانه اقتصادی پایدار و بلند مدت ایجاد کنیم و باید توجهمان به بخش‌هایی باشد که می‌تواند اشتغال زیادتری ایجاد نماید.

وی با بیان این‌که دولتها در هدفگذاری‌ها و اولویت‌بندی‌های این چنینی خوب عمل نکرده‌اند، گفت: دولتها معمولا وقتی می‌خواهند در بخش اقتصادی سرمایه گذاری بکنند، انتخاب‌های خوبی انجام نمی‌دهند به همین دلیل باید فضای کسب و کار را بهبود ببخشیم.

فاطمی تصریح کرد: برای این کار باید دولت موانع و رانت‌هایی را که خودش ایجاد می نماید، حذف کند.

این سخنران همایش با بیان این که دولت در بخش‌هایی که قصد حمایت دارد، رانت ایجاد می کند، گفت: توصیه من به دولت این است که فضای کسب و کار را برای همه افراد یکسان کند تا رقابت توسعه پیدا کند و موانع از سر راه فعالیت های مردم برداشته شود و واحدهای کسب و کار بتوانند رشد کنند.

وی افزود: وقتی واحدهای کسب و کار بدون دخالت دولت ایجاد شوند، مسائل جانبی هم مثل تمرکزگرایی اقتصادی شدید که در چند شهرصورت گرفته حل می‌شوند، ما اگر فضا را فراهم کنیم می‌توانیم به اهداف دیگرمان نیز برسیم البته ممکن است مشوق‌های دیگری نیز لازم داشته باشیم.

فاطمی با اشاره به این که باید حمایت دولت به صورت شفاف باشد، گفت: مهمترین مسئله در بحث آب، بحث حکمرانی آن است که بدون حل آن برداشتن قدم‌های بعدی در این حوزه غیرممکن می شود.

این سخنران همایش با بیان این که در کل دولتها از زمان اصلاحات ارضی تاکنون بیشتر فعالیت‌های صورت گرفته به ضرر آب بوده است، گفت: سیاستگذاری های که در بعضی از فعالیت ها در نظر گرفته شده است به طور کل منابع آبی ما را به مخاطره انداخته است، چون هدف اصلی دولتها راضی نگه داشتن مردم به هر نحوی بوده است، لذا به از دست رفتن منابع آبی بی توجه بوده اند.

در این خصوص وی افزود: اولین بخشی که صدمه زیادی از بخش آب دیده است، محیط زیست بوده است و می توانیم بگوییم منابع آبی در محیط زیست از بین رفته اند.

گفتنی است که آقایان محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، محمدحسین حسین زاده مدیرعامل بانک قرض الحسنه رسالت، سیدمحمد صاحبکار رئیس امور شرکت های دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، محمدرضا رضایی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، محمدحسین بحرینی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، رحیم زارع رئیس کمیته اقتصاد مقاومتی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، محمد قاسمی معاون پژوهش های اقتصادی مرکز پژوهش های مجلس، عباس علی آبادی مدیرعامل گروه مپنا، مهدی غضنفری عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی پیشرفت دانشگاه علم و صنعت و وزیر سابق صنعت، بهزاد سلطانی رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی، علی هاشمی استاندار محترم استان سیستان و بلوچستان، علیرضا رزم حسینی استاندار استان کرمان، اسدالله درویش امیری استاندار استان زنجان، نعمان غلامی رئیس سازمان بسیج سازندگی، سیدفرشاد فاطمی عضو هیئت علمی دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف، وحدت عیدی فرماندار شهر قلعه گنج شهر نمونه اقتصاد مقاومتی، وحید شقاقی عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی و مشاور کمیسیون نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، حجت الله عبدالملکی عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق علیه السلام و احمد توکلی مدیر سازمان مردم نهاد دیده بان شفافیت و عدالت و نماینده سابق مجلس از سخنرانان این همایش هستند و مقاله های متعددی حول اقتصاد مقاومتی در همایش ارائه خواهد شد.

به گزارش مسیر اقتصاد از دبیرخانه سومین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی، این همایش با موضوع «پایش وضعیت اقتصاد مقاومتی در سال ۱۳۹۵ و چشم انداز سال ۱۳۹۶» در تاریخ ۱۳ و ۱۴ بهمن ماه سال جاری در دانشگاه علم و صنعت ایران برگزار می شود.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.