به گزارش مسیر اقتصاد در گزارش قبل عنوان شد که بررسی برنامهها و شعارهای انتخاباتی جو بایدن در حوزههای «حمایت از تولید داخلی» و «تجارت خارجی» حاکی از آن است که برخلاف تصور رایج، دست کم در این زمینه اشتراک زیادی بین آمریکای ترامپ و آمریکای بایدن وجود دارد. برنامه بایدن در راستای حمایت از تولید از ۶ محور اساسی تشکیل شده است که عبارتند از: «افزایش خرید محصولات آمریکایی»، «ساخت همه محصولات در آمریکا به ویژه در بخش صنعت»، «تقویت تحقیق و توسعه آمریکایی»، «تسهیل سرمایهگذاری در آمریکا»، «اصلاح سیاستهای مالیاتی و تجاری به سود تولید آمریکایی» و «ایجاد تمامی بخشهای زنجیرههای تولید در داخل آمریکا».
این برنامهها هیچ تناسبی با قوانین سازمان تجارت جهانی و قواعد تجارت آزاد ندارد و نشان میدهد در آمریکا «تجارت آزاد» حتی در شعارهای نامزدهای ریاست جمهوری نیز دیگر جایی ندارد.
اهمیت تحقیق و توسعه در تقویت قدرت اقتصادی و ایجاد اشتغال
سومین محور برنامه جو بایدن برای حمایت از تولید و اشتغال در آمریکا، به تشویق گسترده تحقیق و توسعه در شرکتهای آمریکایی، خصوصا در بخش صنعت اختصاص دارد. بر اساس این طرح دولت بایدن معتقد است کشوری در آینده نقش مهمی در عرصه صنعت و اقتصاد جهانی ایفا خواهد کرد که امروز سرمایهگذاری مناسبی در بخش تحقیق و توسعه انجام دهد و سهمی قابل توجه در دستیابی به فناوریهای روز دنیا داشته باشد.
سرمایهگذاری در بخش تحقیق و توسعه نه تنها موجب میشود در زمان حال تعداد قابل توجهی شغل با درآمد مناسب برای مردم آمریکا ایجاد شود، بلکه تضمین میکند که در آینده نیز صنایع آمریکایی بتوانند اشتغال گستردهای برای مردم آمریکا ایجاد کنند؛ اما این هدف تنها با حمایت گسترده دولت و جهت دهی و حمایت از شرکتهای آمریکایی برای سرمایهگذاری در بخش تحقیق و توسعه قابل تحقق است.
سرمایه گذاری ۳۰۰ میلیارد دلاری دولت بایدن در تحقیق و توسعه آمریکا
در این راستا دولت بایدن متعهد شده است سرمایهای بالغ بر ۳۰۰ میلیارد دلار را ظرف مدت ۴ سال برای حمایت از تحقیق و توسعه در شرکتهای آمریکایی هزینه نماید. بر اساس برآوردهای دولت بایدن، این سرمایهگذاری اشتغالی بالغ بر ۳ میلیون نفر در آمریکا ایجاد خواهد کرد.
بر اساس اعلام دولت بایدن در سال ۱۹۶۴، هزینههای دولت آمریکا در بخش تحقیق و توسعه درحدود ۲ درصد کل تولید ناخالص داخلی این کشور بود. اما امروز نسبت این هزینهها به تولید ناخالص داخلی آمریکا به حدود ۰.۷ درصد کاهش یافته است. برای افزایش این میزان به ۲ درصد لازم است میزان هزینه تحقیق و توسعه در آمریکا سالانه ۲۵۰ میلیارد دلار افزایش یابد.
نظرخواهی از اتحادیهای کارگری در هزینهکرد منابع تحقیق و توسعه
بخشهای دارویی و بهداشتی، فناوری 5G، هوش مصنوعی، تولید مواد پیشرفته، بیوتکنولوژی، وسایل نقلیه پاک و بخش زیرساخت، با محوریت شرکتهای کوچک و متوسط هدف اصلی هزینههای دولت بایدن در بخش تحقیق و توسعه اعلام شدهاند.
دولت بایدن همچنین تضمین داده است امکان اعمال نظر از سوی اتحادیههای کارگری آمریکا درخصوص شیوه و مقاصد هزینهکرد منابع در نظر گرفته شده برای تحقیق و توسعه از سوی دولت را فراهم نماید.
برنامههای تجاری بایدن برای حمایت از تحقیق و توسعه شرکتهای آمریکایی
حمایت دولت بایدن از تحقیق و توسعه شرکتهای آمریکایی تنها به تشویق و سیاستگذاری در راستای جهت دهی به شرکتها برای افزایش هزینه تحقیق و توسعه محدود نمیشود. بلکه دولت بایدن تعهد داده است موانع خارجی که موجب تضعیف تحقیق و توسعه شرکتهای آمریکایی میشود را نیز برطرف نماید.
در این راستا برنامههایی همچون «جلوگیری از الزام شرکتهای آمریکایی به انتقال فناوری برای فروش محصولات در دیگر کشورها»، «جلوگیری از دزدی فناوری و حفاظت بیشتر از حقوق مالکیت معنوی شرکتهای آمریکایی»، «اصلاح قوانین مربوط به مالکیت معنوی عرصه بینالملل» و «ایجاد محدودیت در روند سرمایهگذاری گسترده دیگر کشورها در بخش تحقیق و توسعه فناوریهای روز» را در دستورکار قرار دهد.
چین رقیب بزرگ آمریکا در بخش تحقیق و توسعه
چین بزرگترین رقیب آمریکا در زمینه تحقیق و توسعه در فناوریهای روز دنیا محسوب میشود. بر اساس آمارها این کشور در فاصله سالهای ۱۹۹۱ تا ۲۰۱۶، هزینه سالانه در بخشهای تحقیق و توسعه را ۳۰ برابر کرده و برنامهای جامع تحت عنوان «ساخت چین ۲۰۲۵» برای حمایت از تولید داخلی در دستورکار قرار داده است.
ایجاد صندوقهای ویژه به منظور کمک به تأمین مالی پروژههای تحقیق و توسعه شرکتهای چینی، یکی از مهمترین برنامههای دولت چین در قالب برنامه ساخت چین ۲۰۲۵ است و دولت بایدن نیز قصد دارد از این ایده چین در حمایت از تحقیق و توسعه الگوبرداری نماید. اما نکته قابل توجه اینکه تمامی برنامههای بایدن در این زمینه بر تقویت توان داخلی استوار است و مواردی همچون «انتقال فناوری» یا «دزدی فناوری» جایی در برنامههای بایدن برای ارتقاء توان تولیدی شرکتهای آمریکایی ندارد.
منبع: پایگاه اطلاع رسانی جو بایدن joebiden.com/made-in-america
انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل